• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Aktuálně o startupech: Facebook už netáhne, budoucnost je v geoslužbách

Petr Švec
22. 4. 2010
| Články
Startup

Na rozdíl od minulých dílů, kdy jsme se věnovali převážně tomu co je v oblasti startupů v České republice a ve světě nového, se tentokrát podíváme na jeden do budoucna možná zajímavý trend. Stejně jako to byly sociální služby, které před několika lety stály u zrodu a rychlé expanze některých technologických firem, jsou nyní nositelem velkého potenciálu tzv. geoslužby. Co jsou zač, a jaké mohou přinášet příležitosti, se dozvíte v následujícím článku.

Geo
Geoslužby nejspíš představují příští internetový trend.

Několik posledních let se internet a jeho nejnovější trendy točily víceméně hlavně kolem fenoménu sociálních sítí. Portály jako Facebook, LinkedIn, MySpace a Twitter meziročně zaznamenávaly extrémně silný růst své uživatelské základy až o stovky procent. Logickou úvahou pak vyplývá, že více uživatelů generuje větší provoz a větší provoz přitahuje inzerenty a investory. A je to právě zájem inzerentů a investorů, respektive tedy jejich prostředky, které jsou ochotni investovat, co rozhoduje o tom, kterým směrem se bude vývoj v oblasti internetu posouvat.

Fenomenální úspěch sociálních sítí nic neilustruje lépe, než desítky firem, kterým se povedlo vzniknout a vyrůst především díky Facebooku. Jedním příkladem za všechny budiž herní vývojář Zynga. Ta je příkladem firmy, jejíž produkty by bez stovek milionů uživatelů Facebooku neměly nárok na život. Ale Facebook existuje a hry jako FarmVille, MafiaWars, nebo Zynga Poker slaví celosvětový úspěch. A výsledek? Zatímco Facebook samotný se stále snaží vymyslet, jak vlastně svého potenciálu, tedy především zmíněných stovek milionů uživatelů, využít k dosažení co největšího zisku, Zynga už nyní vydělává desítky milionů dolarů ročně.

Faktem ovšem zůstává, že potenciál Facebooku pomalu ale jistě dospívá ke svému vrcholu. Připravit atraktivní aplikaci, která se stane masovým hitem (jako je třeba výše zmíněné FarmVille) je stále těžší. Lidé se na Facebooku chtějí především bavit, což nám okruh možných nápadů navíc poměrně dramaticky zužuje. Samozřejmě se nabízí vývoj i pro další sociální sítě, ať už to ale je profesní LinkedIn, dávno za zenitem se pohybující MySpace, nebo stále potencionální Twitter. I když je každá z těchto služeb svým způsobem zajímavá a unikátní, z hlediska přitažlivosti se globální jedničce Facebooku ani jedna z nich plně nevyrovná. Situace v sociálních sítích se tak zdá být vším, jen ne růžovou a slibnou budoucností.

Kam tedy dál? Vysoký potenciál mají nové počiny, označme si je jako geoslužby, které se uživatele pokouší oslovit vždy a všude. Jejich principem je zacílit na uživatele co nejadresněji, ideálně tedy podle co chtějí, na co myslí, nebo kde jsou. První dvě možnosti v dnešní době zjistíme jen velmi těžko, proto zbývá ta třetí, tedy lokace. Oslovení uživatelů na základě jejich geografické polohy otevírá nové až děsivě dokonalé možnosti, jak potencionálního zájemce o produkt nebo službu co nejadresněji oslovit.

Pravděpodobně nejznámější sociální „geo“ službou je v Česku poměrně málo rozšířený Foursquare, bez nadsázky často označovaný jako „budoucí Twitter. Princip služby je přitom velmi jednoduchý. Ve chvíli, kdy uživatel, respektive majitel mobilního telefonu vybaveného GPS a možností připojení k internetu, navštíví nějaké zajímavé místo, může provést takzvaný „check-in,“ neboli „přihlášení.“ Může se přitom jednat o jakékoliv zajímavé místo od kavárny, přes restauraci, až po libovolnou pamětihodnost. „Přihlášením“ dává svým známým, a vlastně i všem ostatním, najevo, že dané místo navštívil. Celý systém je samozřejmě doplněn dalším balastem, jako jsou odměny za počet navštívených míst, nebo možnost napsat recenzi na restauraci, ve které uživatel momentálně sedí.

Aktuálně o startupech je seriál, který pro vás od dubna 2010 každý čtvrtek připravujeme. Jeho cílem je informovat o aktuálním vývoji mezi jak domácími, tak i zahraničními startupy, mapovat vývoj vybraných společností a přinášet zprávy o aktuálních trendech.

Máte námět na zajímavé téma z oblasti této oblasti? Chcete se s námi podělit o zajímavé informace? Napište nám na redakce@itbiz.cz.

I přesto, že Foursquare je už nyní zajímavou službou, kterou stojí za to vyzkoušet, potenciální možnosti tohoto druhu sociálních sítí jsou obrovské. Jen když se krátce zamyslíme, dá se přijít na desítky nejrůznějších marketingových možností, jak využít toho, že víme, kde se náš potencionální zákazník nachází. Může se jednat prakticky o cokoliv od reklam typu „ukaž tenhle kód v kavárně přes ulici a dostaneš koláč zdarma,“ až po rafinovaněší služby zaměřené na gastronomická hodnocení jednotlivých podniků, nebo možnost seznámit se s dalšími uživateli služby, kteří se budou nacházet na stejném místě. Možností je zkrátka mnoho a jde jen o to se zamyslet. Dobrý nápad na sebe pak obvykle nenechá dlouho čekat.

To, že Foursquare, respektive jakákoliv podobná geoslužba, představuje značný potenciál, dokazuje i nedávno uzavřené partnerství mezi Foursquare a americkým televizním kanálem History Channel. Ten se, v rámci propagace jednoho ze svých pořadů, rozhodl oslovit všechny uživatele, kteří se budou nacházet blízko vybraných významných pamětihodností na území USA. To, jestli tento nový způsob reklamy přinese své ovoce (v podobě vyšší sledovanosti pořadu) se dozvíme až s odstupem několika měsíců. Důležitý ale je už jen samotný fakt, že tak významný zákazník, jako je History Channel, propagaci pomocí Fouraquare vůbec věří. Podle posledních zpráv navíc o podobném způsobu propagace jednají i další významné společnosti, jako je HBO, nebo Warner Bros.

Rubriky: ByznysHardwareInternet

Související příspěvky

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří
Zprávičky

Google investuje 2,4 miliardy dolarů do technologie AI od start-upu Windsurf

12. 7. 2025
Zprávičky

Muskova xAI chce další peníze od investorů při ohodnocení na 200 miliard dolarů

12. 7. 2025
Kryptoměny a jejich ekonomika
Zprávičky

Bitcoin pokračuje v růstu na další rekordy, překonal hranici 118 000 dolarů

11. 7. 2025
Meta lákala zaměstnance OpenAI na bonus ve výši 100 milionů dolarů
Zprávičky

Muskova společnost xAI představila novou verzi chatbota Grok 4

11. 7. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří

Google investuje 2,4 miliardy dolarů do technologie AI od start-upu Windsurf

ČTK
12. 7. 2025

Společnost Google ze skupiny Alphabet zaplatí asi 2,4 miliardy USD (50,64 miliardy Kč) za

Muskova xAI chce další peníze od investorů při ohodnocení na 200 miliard dolarů

ČTK
12. 7. 2025

Americká společnost xAI miliardáře Elona Muska plánuje vybrat peníze od investorů v novém kole

Kryptoměny a jejich ekonomika

Bitcoin pokračuje v růstu na další rekordy, překonal hranici 118 000 dolarů

ČTK
11. 7. 2025

Cena bitcoinu dnes pokračuje v prudkém růstu. Kolem 8:30 SELČ se vyšplhala na další

Hackeři ukradli data 5,7 milionu zákazníků australských aerolinek Qantas

ČTK
11. 7. 2025

Hackeři v rámci rozsáhlého kybernetického útoku z minulého týdne ukradli data 5,7 milionu zákazníků

Meta lákala zaměstnance OpenAI na bonus ve výši 100 milionů dolarů

Muskova společnost xAI představila novou verzi chatbota Grok 4

ČTK
11. 7. 2025

Americká společnost xAI miliardáře Elona Muska představila nový model chatbota Grok 4. Ten má

Sophos představil XDR řešení pro synchronizované zabezpečení

Ministerstvo vnitra odhalilo kybernetický útok, údaje občanů neunikly

ČTK
10. 7. 2025

Ministerstvo vnitra odhalilo kybernetický útok na jeden ze systémů úřadu, oznámil dnes na tiskové

Český T-Mobile vyčleňuje vysílače do samostatné firmy

Na Slovensku skončila největší elektronická aukce mobilních frekvencí

ČTK
10. 7. 2025

Na Slovensku včera skončila největší elektronická aukce mobilních frekvencí v historii země. Vynesla rekordní

Vláda zakázala používat ve státní správě produkty čínské společnosti DeepSeek

ČTK
9. 7. 2025

Vláda zakázala používat ve státní správě jakékoli produkty čínské společnosti DeepSeek. Rozhodla tak na

Tiskové zprávy

Společnost QNAP představuje myQNAPcloud One Beta

Acer slaví několikanásobné ocenění cenou Red Dot Product Design Awards 2025

Acer for Business EMEA překonává růst trhu

Nejnovější modely Acer Chromebook Plus nyní s 12měsíčním balíčkem Google AI Pro včetně služby NotebookLM zdarma

ANECT mění vedení společnosti a posiluje management

Optimize by Acer: nejnovější evoluce v oblasti podnikových záručních podmínek

Zpráva dne

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Redakce
15. 5. 2025

Kupte Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com a můžete růst s tímto OS jak při...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Slovník

.ABS

Tiskový mluvčí

Pagerank

Nejpopulárnější články

Žádný obsah není dostupný

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.