
Gartner: globální prodeje počítačů v druhém pololetí letošního roku vzrostl o 21 %. Tempo růstu prodeje mininotebooků podle analytiků zaznamenalo podstatný propad. • ČSÚ: čeští obchodníci realizovali meziročně o 35 procent méně obchodních cest. Cestování nahrazují moderní technologie, např. videokonference. • Mediaresearch: z průzkumu internetových uživatelů vyplynulo, že mezi internetovými uživateli významně roste obliba sledování online televize a poslech online rádia. Vysoko se drží i nakupování po internetu.

Rostou prodeje PC, klesají mininotebooky
Analytická agentura Gartner zveřejnila hodnotící zprávu prodeje počítačů ve světě za druhé čtvrtletí roku. Podle ní celosvětové prodeje počítačů ve druhém pololetí roku 2010 stouply o 21 procent.
Ve druhém čtvrtletí roku 2010 se prodalo celkem 82,9 milionů počítačů, což představuje 20,7procentní nárůst ve srovnání se druhým čtvrtletím roku 2009. V regionu EMEA (Evropa, Blízký východ, Afrika) potom růst představoval 22%.
při sledování statistik je patrné, že jde již o v pořadí třetí čtvrtletí po sobě, kdy trh osobních počítačů vykazuje dvouciferné tempo růstu. Analytici partner uvádějí, že další tendence vývoje bude závislá na celkové hospodářské situaci a dopadu vládních úsporných opatření na poptávku.
Z materiálu vyplývá, že průměrná cena přístrojů opět klesla. Segment koncových uživatelů však vydal na nákup PC meziročně o 13 % více peněz. Projevil se i propad na trhu mininotebooků. Dynamika jejich prodeje vykazuje jasný propad. Zatímco v předchozích čtvrtletích prodeje této kategorie meziročně stoupaly o 70 %, ve druhém čtvtletí tohoto roku jde „jen“ o 20% vzestup.
Z jednotlivých výrobců celosvětově stále v prodejích vede Hewlett – Packard. Na druhém místě je Acer následovaný společností Dell. Gartner ale upozornil na společnost Acer, jež potvrzuje výrazný nástup v oblastech EMEA, Asie a Pacifiku. Obrovský nárůst dynamiky prodejů je znatelný u společnosti Asus. Největším dodavatelem v EMEA je Acer, který také vykázal druhou největší dynamiku prodejů. Pouze 11% vzestup je vidět u Dellu.
Videokonference namísto cestování
Český statistický úřad (ČSÚ) informoval o tom, že tuzemští obchodníci v minulém roce podnikli 2,3 milionu služebních cest, což je meziročně o 35 procent méně. Je to také nejnižší číslo minimálně od roku 2003 a propad pokračuje i letos.
U zahraničních obchodních cest byl loňský propad téměř čtyřicetiprocentní. Místo cestování se začínají prosazovat videokonference.
„Mezi prvním pololetím roku 2009 a 2010 došlo k propadu o dalších 11,5 procenta. Za dva roky se tak počet lidí, kteří se pojišťují při cestě do zahraničí, snížil prakticky na polovinu,“ komentoval situaci pro média manažer cestovního pojištění ČSOB Pojišťovny Vít Janouch. Dále uvedl, že firmy své zaměstnance na služební cesty posílají jen v nutných případech.
Cestování bývá dnes nahrazováno videokonferencemi. To potvrdily i další odborník Petr Růžička, ředitel rozvoje české pobočky společnosti Cisco, podle kterého zájem o videokonference roste v průměru o 25 % ročně. Uvedl, že síťové konference řeší i problémy spojené s náhlými událostmi, jež znemožňují cestování, jako to například bylo v případě erupce islandské sopky letos na jaře, kdy došlo k drastickému omezení leteckého provozu.
Nakupování online stále táhne

Průzkumová společnost Mediaresearch prezentovala výsledky studie SEKV. Z postojů internetových uživatelů je patrné, že mezi internetovými uživateli významně roste obliba sledování online televize a poslech online rádia. Z dalších multimediálních aktivit je populární také sdílení fotografií a videí. Nadále roste obliba účasti v komunitních sítích. Stabilní nárůst internetových uživatelů vykazuje také nakupování na internetu. Ve výzkumu bylo dotazováno 2 139 respondentů starších 10 let.
Šestá fáze výzkumu SEKV realizovaná v únoru a březnu 2010 potvrzuje hlavní trendy v chování internetových uživatelů. Mezi jejich pravidelnými aktivitami na internetu nadále významně roste obliba multimediálních činností na síti. Již třetina internetových uživatelů z ČR uvedla, že sleduje online televizi a 31 % poslouchá internetová rádia.
Stále více populární je také sdílení fotografií a videí, které na internet umísťují více než dvě pětiny internetových uživatelů (42 %). K nově dotazovanému sledování videí či ukázek na internetu (např. YouTube, Stream, iDnes, archivy TV stanic, apod.) se navíc kladně vyjádřilo 44 % internetových uživatelů.
Významně roste taktéž aktivní účast v komunitních sítích. Pro dvě pětiny internetových uživatelů jsou komunitní sítě již v podstatě běžnou součástí internetového brouzdání.
Nezastavil se ani nárůst podílu uživatelů, kteří přes internet nakupují. Množství lidí, kteří uvedli, že pravidelně využívají výhod online nakupování, dosahuje téměř poloviny všech českých internetových uživatelů (48 %). Obliba online nákupů roste aktuálně především u starších uživatelů ve věku 55 a více let.
Negativnější jsou již zprávy o bezpečném využití PC uživateli. respondenti hovořili o tom, že klesá zastoupení uživatelů, kteří se sami starají o bezpečnost PC (26 %). Klesající trend vykazuje rovněž procento uživatelů, kteří mají pod kontrolou chod PC (24 %).
Na druhou stranu však nadále roste procento uživatelů soukromých počítačů s nainstalovaným antispyware, který je aktualizován téměř denně (40 %). Zároveň klesá podíl uživatelů, kteří nevědí, o co jde (9 %), nebo žádný antispyware nainstalovaný nemají (2 %).
Přečtěte si také
IT byznys: tendr v hodnotě 10 mld. Kč o správu IT skupiny ČEZ
IT byznys: datové schránky se službou ověření pravosti uložených zpráv
IT byznys: Česko na 31. místě v žebříčku technologické vyspělosti
IT byznys: obří tendr ministerstva vnitra na služby za 9 miliard
IT byznys: T-Mobile a Vodafone přes léto rozšíří služby 3G v českých městech
IT byznys: čeští IT odborníci brali v průměru 44 000 Kč
IT byznys: korupce v době krize rostla a hrozí i během ekonomického oživení
IT byznys: v Praze bylo v minulém roce registrováno 197 456 domén .CZ
IT byznys: Windows 7 si v korporacích drží tržní podíl už 7,4 %