Aktuálně o startupech: 5 rad jak o sobě dát vědět

Startup

V dnešním díle seriálu Aktuálně o startupech se podíváme na několik možností, jak nově vzniklou společnost co nejlépe zviditelnit. Je bláhové si myslet, že seberozsáhlejší reklamní kampaň vše zachrání, stejně jako doufat, že si vás zákazníci nějakým způsobem najdou sami. Alfou a omegou úspěchu je promyšlený marketing, který, jak si ukážeme, ani nemusí být příliš nákladný.

Sebelepší nápad, projekt, nebo produkt může zapadnout, pokud se mu nedostane dostatečně dobré propagace. Dobrý marketing přitom nemusí být nikterak nákladný, stačí dobrý nápad, využití možností, které poskytuje internet a ideálně také „mobilizace“ všech současných uživatelů. Příkladem nám mohou být sociální sítě, Facebook, nebo Twitter, či internetová encyklopedie Wikipedia. Ty pro svou propagaci dokázaly maximálně využít pravděpodobně nejúčinnějšího způsobu marketingu, tzv. „word of mouth,“ tedy šířením informace od člověka ke člověku formou doporučení.

Zajímavé je, že zmíněné společnosti tímto způsobem pokračují dodnes. Všichni, ať už se jedná o novináře ve svých článcích, nebo studenty o přestávce o nich mluví. A přitom snad nikdy nikdo neviděl žádnou jejich přímou reklamu. Nebo si snad vybavujete bannery a kontextovou reklamu lákající na Facebook, nebo Wikipedii? Spíš asi ne. A v tom je právě to kouzlo přístupu „word of mouth“ – je to velmi levné, rychlé, účinné a především to motivuje k neustálému zlepšování služby a naslouchání přáním uživatelů.


Základem úspěchu by měly být především neustálé inovace.

„Word of mouth“ si můžeme představit jako takový pomyslný vrchol, ke kterému by vás vaše aktivity měly pomalu dopracovat. Jak se k tomu ale dopracovat? Jak se dostat do podvědomí tak, aby byla propagace formou doporučení od člověka k člověku vůbec možná? V tomto díle seriálu Aktuálně o startupech vám nabídneme pár rad, jak začít.

Buďte k nalezení

Základem úspěchu je, aby se o vás vůbec vědělo. Ne nutně, aby kdokoliv na potkání byl vaši firmu schopen identifikovat, což je stejně spíš výsada TOP TEN společností, jako Coca Cola, Google, nebo Microsoft, ale aby o vás v určitých kruzích panovalo alespoň nějaké podvědomí. Toho lze dosáhnout například pravidelnou publikační činností, nebo vyjadřováním se ke specifickým otázkám. Pro přilákání nových uživatelů a zákazníků, stejně jako pro informování o vlastních produktech a službách, ovšem nejlépe poslouží vlastní webové stránky.

S tím jdou, ruku v ruce, přísné požadavky na to, jak by takové stránky měly vypadat. Registrace v katalozích, SEO optimalizace a po technické stránce vybudovaný web by měl být základ. Pokuste se také ukrotit svou fantazii a spíš než na rozsáhlé flashové animace se soustřeďte na kvalitní obsah. Pamatujte si, že právě obsah je to, co vyhledávače zaindexují, a tedy i to, na základě čeho vás zájemci mohou nalézt.

Veďte pravidelný blog

Blog byl bezesporu fenoménem posledních několika let, u kterého ale nyní můžeme pozorovat pomalý pokles zájmu. Rozhodně to ale není na škodu. Blogování nyní opouští především ti, pro které bylo blogování něčím „in“ a ne způsobem k vytváření něčeho kreativního, nebo hodnotného. To alespoň uvolňuje prostor a sledovanost pro kvalitnější přispěvatele, mezi kterými můžete být i vy. Maximalizujte potenciál vlastního blogu k propagaci vlastního produktu, obecnému představení, nebo vypíchnutí některých konkrétních možností a vlastností.

S doporučením na vlastní blog souvisí ještě jedno – komentujte ostatní. Není nic jednoduššího, než se vyjadřovat k tématům, která jsou vašemu podnikání blízká, a ke kterým máte co říct. Když už nic jiného, povede to alespoň ke zvýšení podvědomí o vaší společnosti. Jen je nutné se umět prezentovat kultivovaně a ne zbytečně konfliktně, agresivně a hloupě.

Krokem správným směrem je také publikační činnost mimo vlastní blog. Každý internetový portál i tištěné periodikum bude vděčné za občasný kvalitní příspěvek z oblasti vašeho působení. Na potencionální spolupráci se tak nikdy není problém domluvit. Na serveru ITBiz.cz tímto způsobem občas přispívají odborníci, jako je Ondřej Filip, Lubor Kopecký a mnozí další.

Aktuálně o startupech je seriál, který pro vás od dubna 2010 každý čtvrtek připravujeme. Jeho cílem je informovat o aktuálním vývoji mezi jak domácími, tak i zahraničními startupy, mapovat vývoj vybraných společností a přinášet zprávy o aktuálních trendech.

Máte námět na zajímavé téma z oblasti této oblasti? Chcete se s námi podělit o zajímavé informace? Napište nám na redakce@itbiz.cz.

Prezentujte se

Sebe, své produkty a svou společnost prezentujte kdykoliv, kdy to bude možné. Účastněte se tematicky blízkých konferencí a prezentací, neodmítejte možnost vyjádřit se k nějakému tématu a komunikujte s médii. Mnozí si myslí, že komunikace s médii končí napsáním a rozesláním tiskové zprávy. Tak to ale není. Důležitý je vlastní proaktivní přístup, oslovení jednotlivých redakcí, nebo přímo redaktorů a komunikace s nimi. Vzhledem k tomu, že se jedná o časově náročný proces, není na škodu tyto „starosti“ přenechat najaté PR agentuře. Na druhou stranu to představuje nemalé náklady, které si začínající firmy obvykle nemohou dovolit a musí se tak spolehnout na vlastní síly.

Sociální sítě

Využití sociálních sítí pro účely marketingu je dnes na vzestupu. Nemusí se přitom jednat o placenou bannerovou reklamu, stačí využívat toho, co je dostupné zdarma. V rámci Facebooku je tak řeč především o skupinách, které mohou být založeny za jakýmkoliv účelem, a které dobře poslouží jako dobrý výchozí bod pro možnou budoucí marketingovou kampaň.

Z hlediska sledovanosti, feedbacku a ohlasů se vyplatí působit i na Twitteru. Rozhodně nemusíte každý den „vypouštět“ desítky tweetů o tom, co je právě nového, co se v kanceláři děje a podobně, informovat důležitých novinkách a zajímavostech ale na škodu rozhodně není. Nehledě k tomu, že v rámci Twitteru může probíhat jednoduchá interakce s uživateli, v rámci které lze zjistit, o co by měli zájem, či s čím naopak nejsou spokojeni.

Neustále inovujte a reagujte

Vždy vycházejte z předpokladu, že skutečně pomoci vám může jen pozitivní reklama, kterou bude šířit spokojený zákazník. V jakékoliv fázi vašeho podnikání tak uživatele a klienty berte jako ty nejdůležitější osoby, naslouchejte jejich názorům, námětům a přáním a snažte se jim vyjít vstříc. Pokud to momentálně není možné, rozhodně není na škodu vysvětlit proč tomu tak je. Uživatelé budou mít minimálně pocit, že se o ně někdo zajímá a snaží se jim vyjít vstříc. A i to je klíč k tomu, jak uspět v konkurenci s desítkami a stovkami nejrůznějších více, či méně podobných produktů a služeb., které vždy existují.

Exit mobile version