• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Aktuálně o startupech: 5 chyb, které mohou potopit váš byznys

Petr Švec
12. 8. 2010
| Články
Startup

Před časem jsme se v rámci seriálu Aktuálně o startupech bavili o důležitých aspektech toho, jak o sobě dát co nejlépe, nejrychleji a také nejlevněji vědět. V dnešním díle se naopak podíváme na druhou část spektra a zaměříme se na časté začátečnické chyby, které vám i přes svou zřejmost a obecnost mohou dobrý podnikatelský úmysl už v zárodku zničit.

Riziko

Žádný recept na založení úspěšného podnikání bohužel neexistuje. Všechny informace, které vám v rámci seriálu Aktuálně o startupech přinášíme, tak mají podobu spíše rad nebo inspirace než nějakých přísných pravidel, která když dodržíte, vše se zdaří. Zaručená pravidla pro úspěch sice nejsou, poměrně jasná pravidla, po jejichž nedodržení následuje cesta dolů a pozvolný konec, se ale formulovat dají. Na přehled těch nejvážnějších se dnes zaměříme.

Příliš velká obecnost

Pravděpodobně nejčastější a zároveň také nejobecnější problém bývá příliš obecné zaměření vlastního podnikání. Na světě jsou miliony „vývojářů“, „manažerů“, „specialistů“ a „techniků“. Klíčové je dát na první pohled najevo, že právě vy se od nich odlišujete. Jak na to? Neprofilujte se způsobem, že dokážete naprosto všechno v oblasti, kterou se zabýváte (byť to může být stokrát pravda), ale naopak ukažte, že v několika segmentech jste expert na slovo vzatý. Pokud umíte i něco dalšího, při zpracovávání zakázky to rozhodně přijde vhod, nemá ale smysl se tím na všech stranách „chlubit“.

Taková specializace vám sice může odsát část zákazníků, na druhou stranu jich mnohem víc přiláká. Jen málokdo se obrátí na takového podnikatele, který o sobě prohlašuje, že „ví všechno a nic není problém“, vždy si naopak vybereme spíš takového člověka, který co nejpřesněji odpovídá našim požadavkům.

Byznys plán je nutnost, nesmí se to ale přehnat

Nechceme ani v nejmenším snižovat váhu a význam správně vytvořeného byznys plánu, naopak, pro každý (nejen) začínající podnik by se mělo jednat o absolutní povinnost. Na druhou stranu, jakkoliv je byznys plán důležitý aspekt podnikání, s orientací na něj by se to rozhodně nemělo přehánět. Hlavní důraz by vždy měl být kladen především na produkt, jeho vývoj směrem k co nejpřesnějšímu naplnění přání a preferencí a neustálé zlepšování. Na druhém místě je péče o stálé zákazníky, na třetím snaha zaujmout novou klientelu. Byznys plán vám s těmito věcmi může pomoci, bylo by ale mylné si myslet, že se vše „udělá samo“.

Jak vidno, dobrý byznys plán není cíl, ale pouze prostředek k dosažení požadovaného výsledku. Jakkoliv banálně může tento bod znít, spousta podnikatelů si to neuvědomuje, zaslepeně věnuje příliš mnoho času a energie plánování a následně se diví, když se věci nevyvíjejí tak, jak si představovali.

Tištěné slovo je (skoro) mrtvé

Propagace v rámci tištěných prostředků, jako jsou letáky, plakáty a billboardy, je v porovnání cena/přínos značně nevýhodná. Jednak se jedná o poměrně drahou „zábavu“, jednak se spousta lidí naučila mnoho z těchto způsobů jednoduše ignorovat a v neposlední řadě tomuto způsobu propagace chybí také jedna z klíčových vlastností, a to aktuálnost.

Bez nadsázky tak můžeme prohlásit, že klíčový propagační nástroj dnešní doby je internet a s ním spojené služby. Nejenže je internet stále běžnější záležitost a silně využívaný zdroj hledání informací, poskytovaný obsah je možné velmi rychle upravovat a reagovat tak na aktuální stav. Důležitá je vlastní webová prezentace. Ta nutně nemusí být prošpikována nejnovějšími technologiemi, rozhodně je ale nutné, aby přehledně obsahovala aktuální informace o produktech, službách, referencích a kontaktech.

Tento postup samozřejmě není absolutně funkční nebo nejvýhodnější pro všechny profese lidské činnosti. Některá povolání se spíše lokálním záběrem, jako jsou zahradníci, kadeřníci nebo instalatéři, mohou tištěné materiály efektivně využívat k oslovení nových zákazníků v oblasti své působnosti. Pro podnikatele provozující služby na celonárodní, nebo dokonce mezinárodní úrovni se ale nejedná o nejlepší možný způsob a raději by se měli vydat jiným směrem.

Aktuálně o startupech je seriál, který pro vás od dubna 2010 každý čtvrtek připravujeme. Jeho cílem je informovat o aktuálním vývoji mezi jak domácími, tak i zahraničními startupy, mapovat vývoj vybraných společností a přinášet zprávy o aktuálních trendech.

Máte námět na zajímavé téma z oblasti této oblasti? Chcete se s námi podělit o zajímavé informace? Napište nám na redakce@itbiz.cz.

Nevyužívání vlastních schopností

Tento bod by stejně tak mohl nést název „Nevyhazujte za zbytečnosti“ a znamenal by naprosto to samé. Co si pod ním tedy představit? Jak už název napovídá, začínající podnikatelé by se v naprosté většině případů měli spolehnout pouze na své vlastní znalosti a schopnosti. V minulém bodu jsme například vyzdvihovali význam internetových stránek a elektronických forem propagace. Pokud zvládáte základy HTML, rozhodně se přípravy první verze webových stránek ujměte sami. Pokud ne, oslovte kolegy, známé nebo přátele, případně využijte zdarma poskytovaných služeb v dané oblasti (u HTML má smysl zvážit například projekt Webnode).

Najmout si na takovou práci profesionála má smysl pouze v případě, že tuto službu nelze vlastními silami zajistit jinak, nebo samozřejmě tehdy, disponuje-li začínající podnik dostatkem volného kapitálu pro jeho zafinancování. To samozřejmě neplatí pouze pro tvorbu webových stránek, ale pro všechny myslitelné činnosti od přípravy grafických materiálů až po naskladňování a vyskladňování zásob.

Ustání v propagaci

Jestliže jsme jako největší „začátečnickou“ chybu označili příliš velkou obecnost, pak ustrnutí v propagaci ji hned následuje. I když se nic neděje, stále o vás musí být slyšet a musíte být vidět. Lidé zapomínají a je potřeba se jim neustále připomínat. V závislosti na zaměření firmy se formy kontinuální propagace samozřejmě značně liší. Zatímco technologické společnosti pravděpodobně vsadí na bannery a kontextovou reklamu a budou rozesílat tiskové zprávy, na lokální úrovni působící firma naopak reklamami polepí své auto a bude distribuovat tištěné reklamní materiály.

Nejlepší reklama je samozřejmě vlastní úspěšný produkt nebo služba. Na druhou stranu tento způsob propagace nepřichází v úvahu v prvních letech podnikání, kdy je produkt poměrně neznámý, ale až později.

Rubriky: Byznys

Související příspěvky

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří
Zprávičky

Google investuje 2,4 miliardy dolarů do technologie AI od start-upu Windsurf

12. 7. 2025
Zprávičky

Muskova xAI chce další peníze od investorů při ohodnocení na 200 miliard dolarů

12. 7. 2025
Kryptoměny a jejich ekonomika
Zprávičky

Bitcoin pokračuje v růstu na další rekordy, překonal hranici 118 000 dolarů

11. 7. 2025
Český T-Mobile vyčleňuje vysílače do samostatné firmy
Zprávičky

Na Slovensku skončila největší elektronická aukce mobilních frekvencí

10. 7. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří

Google investuje 2,4 miliardy dolarů do technologie AI od start-upu Windsurf

ČTK
12. 7. 2025

Společnost Google ze skupiny Alphabet zaplatí asi 2,4 miliardy USD (50,64 miliardy Kč) za

Muskova xAI chce další peníze od investorů při ohodnocení na 200 miliard dolarů

ČTK
12. 7. 2025

Americká společnost xAI miliardáře Elona Muska plánuje vybrat peníze od investorů v novém kole

Kryptoměny a jejich ekonomika

Bitcoin pokračuje v růstu na další rekordy, překonal hranici 118 000 dolarů

ČTK
11. 7. 2025

Cena bitcoinu dnes pokračuje v prudkém růstu. Kolem 8:30 SELČ se vyšplhala na další

Hackeři ukradli data 5,7 milionu zákazníků australských aerolinek Qantas

ČTK
11. 7. 2025

Hackeři v rámci rozsáhlého kybernetického útoku z minulého týdne ukradli data 5,7 milionu zákazníků

Meta lákala zaměstnance OpenAI na bonus ve výši 100 milionů dolarů

Muskova společnost xAI představila novou verzi chatbota Grok 4

ČTK
11. 7. 2025

Americká společnost xAI miliardáře Elona Muska představila nový model chatbota Grok 4. Ten má

Sophos představil XDR řešení pro synchronizované zabezpečení

Ministerstvo vnitra odhalilo kybernetický útok, údaje občanů neunikly

ČTK
10. 7. 2025

Ministerstvo vnitra odhalilo kybernetický útok na jeden ze systémů úřadu, oznámil dnes na tiskové

Český T-Mobile vyčleňuje vysílače do samostatné firmy

Na Slovensku skončila největší elektronická aukce mobilních frekvencí

ČTK
10. 7. 2025

Na Slovensku včera skončila největší elektronická aukce mobilních frekvencí v historii země. Vynesla rekordní

Vláda zakázala používat ve státní správě produkty čínské společnosti DeepSeek

ČTK
9. 7. 2025

Vláda zakázala používat ve státní správě jakékoli produkty čínské společnosti DeepSeek. Rozhodla tak na

Tiskové zprávy

Společnost QNAP představuje myQNAPcloud One Beta

Acer slaví několikanásobné ocenění cenou Red Dot Product Design Awards 2025

Acer for Business EMEA překonává růst trhu

Nejnovější modely Acer Chromebook Plus nyní s 12měsíčním balíčkem Google AI Pro včetně služby NotebookLM zdarma

ANECT mění vedení společnosti a posiluje management

Optimize by Acer: nejnovější evoluce v oblasti podnikových záručních podmínek

Zpráva dne

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Redakce
15. 5. 2025

Kupte Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com a můžete růst s tímto OS jak při...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Slovník

Benchmark

Reklama

Flash mob

Nejpopulárnější články

Žádný obsah není dostupný

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.