Aktuálně o startupech: long tail pro Apple

Startup

Americká technologická společnost Apple se svou platformou iPhone OS od roku 2007 přitahuje tisíce vývojářů. Je tomu jednak díky možnostem, které zařízení využívající tento systém nabízí, především ale pak také kvůli zisku, kterého je možné vývojem pro tuto platformu dosáhnout. V dnešním dílu seriálu Aktuálně o startupech se stále zajímavé možnosti, které skýtá vývoj pro mobilní zařízení Apple, podíváme blíže.


Centrála společnosti Apple ve městě Cupertino ve státě Kalifornie

Apple je jednou z mála společností, které se propracovaným systémem pobídek podařilo přimět tisíce programátorů z celého světa k přeorientování na její produkty. Jak se jí to podařilo? Zatímco konkurenční výrobce Microsoft spoléhá na své dominantní postavení v oblasti osobních počítačů, které samo o sobě garantuje neutuchající zájem vývojářů, a Google se zaměřil na otevřenost většiny svých produktů, vydal se Apple zcela odlišnou cestou. Pod heslem „buď dobrý a budeš odměněn“ přišla firma s konceptem, kdy podstatná část příjmu z centrálně prodávaných aplikací pro tuto platformu plynula přímo do kapes vývojářů.

Právě díky výhradně centrální distribuci aplikací se firmě navíc povedlo na snaze vývojářů začít i slušně vydělávat. Podle neoficiálních informací si firma jen v minulém roce na prodeji aplikací přišla až na 45 milionů dolarů, což představuje zhruba 1,025 miliardy Kč.

Placené aplikace a iAd

Vzhledem k pouhému několikaprocentnímu podílu operačního systému Mac OS na světovém trhu byl zájem programátorů o produkty Applu až do roku 2007 poměrně malý. Zlom přišel až s představením smartphonu iPhone, v němž použité technologie a operační systém iPhone OS přinesly vývojářům zcela nové možnosti.

Nejsou to ale jen nové možnosti, co programátory k vývoji pro iPhone OS a iOS 4 přitahuje, tím hlavním jsou peníze. Jak už bylo zmíněno dříve, vývojáři za své aplikace prodávané pomocí centrálního portálu AppStore mohou požadovat prakticky jakoukoliv sumu. Záleží pak pouze na kvalitě programu a nastavené cenové politice jak dobře se bude prodávat. Tvůrci samozřejmě nezískají plnou částku, kterou si za aplikaci účtují, ale i tak poměrně dobrých 70%. Zbylých 30% pak připadne Applu. Jen pro představu, v rámci AppStoru je dnes k dispozici zhruba 180 tisíc aplikací, přičemž počátkem června letošního roku počet těch prodaných dosáhl magické hranice 5 miliard. Prodeje jsou tak velmi silné a při výrobě kvalitních aplikací se dá vydělat poměrně dobře.

Prodej vytvořených programů ale není jediným způsobem, jak lze vydělat. Počátkem července spuštěný reklamní systém iAd umožňuje vývojářům implementovat reklamu přímo do jimi vytvořených aplikací a tím si zajistit další příjem. Kdykoliv pak uživatel otevře reklamní okno v jimi vytvořené aplikaci, připadne jim 60% zisku z prodané reklamy. Zbylých 40% jde, jak jinak, opět Applu.

Kombinace možnosti účtovat si za vytvořené programy peníze a navíc získávat příjmy z reklamy je pro mnohé vývojáře velmi silným lákadlem. A není se čemu divit, jedná se opravdu o velmi dobrou příležitost. Nejlepší zprávou ovšem je, že v oblasti vývoje pro mobilní zařízení nesoucí logo Apple je stále více než dost prostoru, a to nejen pro nezávislé programátory, ale i pro firmy založené čistě za účelem vývoje pro tuto platformu. Ostatně startupy zaměřené čistě na vývoj určitého typu aplikací pro platformy iPhone OS a iOS 4 vznikají po celém světě i dnes.

U Applu se cení především kreativita a odvaha experimentovat. S trochou nadsázky se dá říct, že čím šílenější nápad skombinujete s možnostmi, které zařízení přináší, tím víc se přiblížíte úspěchu.

Na závěr je nutno podotknout, že v rámci mobilních zařízení Apple se prosazují i podnikové aplikace, určené například pro přístup k firemním systémům, na organizaci úkolů, nebo dokonce na správu projektů. Vzhledem k tomu, že iPhone ale nebyl významnější částí firemního sektoru oficiálně „přijat,“ převažují v nabídce hry a další zábavní aplikace.

Rizika Applu

Příprava aplikací pro mobilní zařízení Apple je sice poměrně ziskovou záležitostí, na druhou právě v případě firmy z kalifornského Cupertina platí také trochu odlišná pravidla hry, než je tomu u jiných společností. S čím se tak programátoři musí smířit a jaké problémy je potřeba „překousnout?“

Prvním problémem jsou specifické, omezené a v mnoha ohledech komplikované podmínky, které musí „přijatelná“ aplikace splňovat. Ty se naplno projevily s představením nového operačního systému iOS 4, pro který bude nově možné připravovat aplikace pouze pomocí technologií C, C++ a Javascript. Druhou významnou událostí z této oblasti byla neočekávaná změna pravidel, podle které nesmí vývojáři vytvářet takové aplikace, které „poskytují data o uživatelích jiným, než nezávislým marketingovým agenturám.“ V tomto případě se ale jednalo o ochranu vlastního reklamního systému iAd a otevřený útok Applu proti společnosti Google, která se na platformu iOS 4 chystala proniknout v oblasti mobilní reklamy.

Aktuálně o startupech je seriál, který pro vás od dubna 2010 každý čtvrtek připravujeme. Jeho cílem je informovat o aktuálním vývoji mezi jak domácími, tak i zahraničními startupy, mapovat vývoj vybraných společností a přinášet zprávy o aktuálních trendech.

Máte námět na zajímavé téma z oblasti této oblasti? Chcete se s námi podělit o zajímavé informace? Napište nám na redakce@itbiz.cz.

Druhou komplikací je pak již zmíněný a vychvalovaný centrální systém prodeje aplikací pro mobilní zařízení Applu, AppStore, respektive jeho přijímací politika. Firma dodnes nepředstavila závazná pravidla, po jejichž slnění bude aplikace do AppStoru přijata, což vede k širokým možnostem „politikaření“ při schvalování poskytnutých aplikací. Jinými slovy, pokud vaše aplikace jakýmkoliv způsobem může ohrozit některý z již existujících, nebo plánovaných produktů Applu, šance na přijetí se rovnají nule.

Události posledních měsíců ale naznačují, že v této oblasti můžeme očekávat pomyslné prolomení ledů. Prvním náznakem bylo přijetí mobilního internetového prohlížeče Opera Mini, přímého konkurenta pro vlastní „applovský“ prohlížeč Safari. Ten byl (a stále je) často kritizován kvůli problémům spojeným s pomalým a špatným načítáním stránek, vysoké zátěži systému a dalším komplikacím. I proto si Operu Mini jen během prvního měsíce stáhlo na 2,6 milionu majitelů telefonu iPhone.

Druhým znamením je pak vyšetřování, které proti společnosti Apple nedávno zahájila americká Federální obchodní komise (FTC). Ta firmu vyšetřuje kvůli již zmíněné změně pravidel pro vývojáře, stejně jako kvůli nejasné přijímací politice AppStoru.

Třetím problémem je pak fakt, že Apple si vyhrazuje právo kdykoliv jakoukoliv aplikaci z AppStoru odstranit. To firma předvedla před několika měsíci, kdy jednorázově stáhla všechny programy jakkoliv spojené s erotikou a sexuálním obsahem. Steve Jobs, CEO a spoluzakladatel Applu, k tomu tehdy prohlásil pouhé: „Ti z vás, kteří si chtějí prohlížet porno, si mohou koupit zařízení s Androidem.“ Jakkoliv úsměvné se to může zdát, firma tímto krokem potvrdila svou pozici absolutního vládce a nejvyššího rozhodčího nad tím, co na jejích mobilních zařízení bude a nebude možné provozovat a sledovat. Samozřejmě vyvstává otázka, kam může tento přístup až zajít. Úvahy nad ní nejsou ovšem tématem tohoto článku, navíc jim už bylo věnováno více než dost prostoru jinde.

I přes nesporné komplikace a nejistotu ale vývoj pro operační systémy iPhone OS a nový iOS 4 rozhodně „táhne“ a lze očekávat, že zájem o ně jen tak nepoleví. Důležitým faktorem, který Apple vývojářům nabízí, je právě zisk z prodeje aplikací, navíc ještě umocněný nedávno uvedeným reklamním systémem iAd, což pro vývojáře představuje další potencionální příjem. Vzhledem k použitým technologiím pak vývoj pro platformu iOS 4 neklade prakticky žádné meze fantazii vývojářů. Můžeme se tak setkat s nejrůznějšími aplikacemi založenými na využití gyroskopu, jejichž ovládání je tak založeno na pouhém natáčení a naklánění zařízení. Tento systém se už objevil také na některých konkurenčních zařízeních, jeho průkopníkem byl ale iPhone od Applu.

Exit mobile version