Aktuálně o startupech: Češi jedou do Silicon Valley

Startup

V informační záplavě, která se na internetu každý den vyjadřuje k událostem v oblasti technologického byznysu, drtivě převažují zprávy o aktuálních světových gigantech, kteří dominují svému trhu. Každým dnem přitom po celém světě vznikají nové (nejen) technologické společnosti, mnohé z nich s dobrou myšlenkou, která slibuje budoucí úspěch.

Ostatně nejinak začínaly i oni zmínění aktuální světoví giganti. Ať už se jedná o Apple, Google, nebo Microsoft, u jejich zrodu vždy stála zajímavá myšlenka, která bez nadsázky byla ve správný čas na správném místě. V novém seriálu o startupech se podíváme na současné začínající firmy, které nás nějakým způsobem zaujaly, a jejichž myšlenky mohou mít potenciál. Kdo ví, třeba se nám podaří objevit nový Google.

Co to jsou startupy?

Budeme-li se bavit o startupech, je nutné si nejdříve ozřejmit, co to vlastně startup je a jak vypadá. Jako startup si můžeme vzít prakticky jakoukoliv nově vzniklou společnost, která na trh přichází s novou a zajímavou myšlenkou, nebo informací, která slibuje možný obchodní úspěch. Nemusí se nutně jednat o technologickou inovaci, stačí mít dobrý nápad, nebo najít mezeru na trhu. Zatímco za startup neoznačíme novou distribuční společnost, která vznikla na tuzemském trhu, internetový portál, ať už s českým, nebo s mezinárodním zaměřením, naše kritéria splňuje.

Vezměme si například Facebook, Twitter, nebo YouTube. Všechny tři služby vznikly v době, kdy se zdálo, že na internetu už nic rozumného vzniknout nemůže. Pole internetových prohlížečů bylo rozebrané, v oblasti vyhledávání se už dávno usídlil Google a psali jsme si pomocí MSN Messengera, nebo ICQ. Zdálo se, že internet už nemůže nic nabídnout, a pokud ano, tak jen velmi málo. A přesto i tehdy prakticky z ničeho vznikly takové projekty, které dnes patří k jedněm z největších portálů světa. Nejdůležitější přitom je, že u jejich zrodu nestály velké korporace (ty je později „jen“ koupily), ale obyčejní lidé, nejčastěji studenti. Je důležité si uvědomit, že kouzlo startupů je právě v tom, že na zdánlivě zaplněném trhu zvládnout najít mezeru a vyplnit ji.

O startupech se tak má smysl bavit především proto, že se jedná o společnosti, které v sobě skrývají velmi zajímavý potenciál. Nezřídka jsou produktem akademické půdy a slouží tedy jako prostředek realizace ekonomicky rentabilních myšlenek, nebo uvedení výsledků výzkumů do praxe. Není se tak čemu divit, že všechny významné tuzemské technologické univerzity provozují vlastními agenturami. Ty se následně pokouší podchytit kvalitní myšlenky a výsledky a nabídnout jim prostor a pomoc při růstu tak, aby jejich realizace v praxi byla co nejrychlejší a intelektuální vlastnictví zároveň zůstalo v „domácím“ ústavu.

Novinky z českých luhů a hájů

Pravděpodobně nejvýznamnější zprávou poslední doby z oblasti domácích startupů je vycestování zástupců několika začínajících firem do amerického Silicon Valley. Organizátorem akce je program CzechAccelerator, spadající pod agenturu CzechInvest, přičemž jeho cílem je, jak už název napovídá, pomoci začínajícím podnikům s navázáním obchodních kontaktů, asistovat při transferu technologií a uplatnění výsledků výzkumu v praxi a ideálně také podpořit při jednání s investory. V rámci první vlny programu do amerického Sunnyvale v Silicon Valley odcestovaly zástupci společností BoldBrick, Cognitive Security a Imagemetry. Jejich zástupci by se zpět do České republiky měli vrátit na přelomu června a července.

Vysoký obchodní potenciál v sobě ukrývá především první jmenovaná společnost, BoldBrick. Do Silicon Valley vstupuje s už hotovým produktem Mossquito 2009, který je určen především vývojářům pro firemní systém SharePoint. Zástupci BoldBricku svůj produkt Mossquito 2009 oficiálně představily na Microsoft SharePoint Conference 2009 na podzim minulého roku.

Aktuálně o startupech je seriál, který pro vás od dubna 2010 každý čtvrtek připravujeme. Jeho cílem je informovat o aktuálním vývoji mezi jak domácími, tak i zahraničními startupy, mapovat vývoj vybraných společností a přinášet zprávy o aktuálních trendech.

Máte námět na zajímavé téma z oblasti této oblasti? Chcete se s námi podělit o zajímavé informace? Napište nám na redakce@itbiz.cz.

Jejich hlavní výhodou je především fakt, že potencionálním investorům mohou nabídnout hotový produkt, zákaznické reference a v neposlední řadě také roadplán dalšího rozvoje produktu a společnosti jako celku. Nutno podotknout, že jsou to právě tyto formální, a zdánlivě méně podstatné součásti podnikání, které obvykle rozhodují o (ne)získání investice víc, než dokonalost nabízeného produktu.

Pozor! Do 20. dubna je možné podávat přihlášky do druhého kola, které se uskuteční v období od 1. července do 1. srpna letošního roku. Pro konkrétní informace o parametrech přihlášky a nutných podmínkách, navštivte stránky agentury CzechInvest.

Exit mobile version