• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Aktuálně o startupech: máte poutavý příběh?

Petr Švec
24. 8. 2010
| Články
Startup

Součástí každá strategie, jejímž cílem je prodat nějakou vlastní myšlenku, nebo nápad, by měl být i dobrý příběh, který potenciálním investorům přiblíží její vznik. Může to znít banálně, ale psychologie a vaše přesvědčovací schopnosti hrají při vyjednávání významnou roli. V dnešním díle seriálu aktuálně o startupech se tak řekneme více o zásadách, podle kterých by úspěšný příběh měl být postaven.

Důležitost dobrého příběhu poprvé zmínil v roce 2005 Seth Godin, autor knihy „Všichni marketéři jsou lháři,“ (v České republice vydal Management Press) ve které mimo jiné napsal i následující: „Buď budete schopni vyprávět příběhy a historky, které se budou schopny samy šířit, nebo upadnete v zapomnění.“ Co tím chtěl říct? Pouhou jednou větou Godin ilustruje významný posun v oblasti marketingu od jednoduchého prezentování faktických informací o prodávaných výrobcích a službách, směrem k vytváření příběhů o nich.

Říkáme-li příběh, nemáme pak na mysli nějaký hrdinský epos, kde hrdinný rytíř bojuje proti zlému drakovi, ale spíš jednoduché schéma, které si posluchači (diváci) budou schopni sami domyslet a vztáhnout na sebe. Stačí se podívat na dnešní televizní reklamy – například jen málokterá automobilová reklama se zaměřuje čistě na pouhé prezentování výkonu, vnitřního prostoru a spotřeby. Namísto toho sledujeme spoty, ve kterých automobily hrají hlavní roli v příběhu o úspěšném podnikateli, nebo šťastné rodině. Zpráva, kterou přináší, je pak velmi jednoduchá: „chceš být takový, jako hrdina reklamy? Kup si tohle auto a podaří se Ti to.“

Pribeh

Hledáte-li v jakékoliv fázi svého podnikání investora, jedná se o tu samou záležitost. Tedy s tím rozdílem, že neprodáváte auta, nebo prací prášek, ale vaši myšlenku, či firmu. Způsob a psychologie prodeje ale zůstávají víceméně stejné. Předpokládejme, že máme dobrý nápad, o kterém jsme přesvědčeni, že zaujme a bude představovat prodejní úspěch. Jak tedy vytvořit poutavý příběh, který vám jej pomůže prodat investorům?

Příběh musí být krátký

Prvním pravidlem, které si musíme zapamatovat je, že nikoho nebaví poslouchat sáhodlouhé epické příběhy o tom, kdy vás myšlenka poprvé napadla, jak jste se následně dlouho vzpíral, či usilovně přemýšlel nad její realizací a nakonec tedy uspěl. Dobrý příběh nemusí nutně zahrnovat a popisovat vše od myšlenky až do současnosti. Na místo toho se nad celým vývojem zkuste zamyslet a vypíchnout nejdůležitější, nejzajímavější, nebo alespoň nejhumornější situace a fakta, která se při realizaci nápadu přihodila. Ty pak budou tvořit hlavní skelet příběhu, na který nabalíte další informace.

Hlavně pochopitelně a zapamatovatelně

Zásada „hlavně jednoduše“ platí při tvorbě příběhu dvojnásobně. Pokud vymyslíte příběh, který bude sice krátký, ale zároveň také plný nejrůznějších intrik, skrytých významů a náhlých zvratů, můžete si být jisti, že i při nejlepší vůli nikoho nezaujmete. Nastavte si jednu dějovou linii a té se držte, i kdybyste kvůli tomu neměli zmínit některé skutečnosti, které vznik myšlenky doprovázely.

Vyvarujte se také zmiňování jmen a konkrétních časových údajů. Jednak nevíte, kdo koho zná, a jaké s ním má vztahy, jednak to příběh spíš dále zkomplikuje, než aby mu to pomohlo. Pamatujte si, že váš příběh musí být natolik jednoduchý, aby se dal jednoduše zapamatovat.

Vznášejte argumenty

Prakticky jediným důvodem, proč se o tvorbě nějakého poutavého příběhu vůbec zmiňujeme je proto, že může pomoci při prodeji vašeho nápadu, myšlenky, nebo již existující firmy. Vzhledem k tomu je tak poměrně logické, že by takový příběh měl obsahovat argumenty přesvědčující investory o tom, že právě vy a váš projekt představujete nejlepší možnou volbu pro jejich peníze.

Užitečná může být klasifikace rétoriky, kterou už ve starověkém Řecku představil filosof Aristoteles. Podle něj existují tři, vzájemně se doplňující, způsoby přesvědčování: ethos, logos a pathos. Principem prvního zmíněného, tedy ethosu, je vyzdvihnout své vlastní zkušenosti a kvalifikace, a tak ukázat, že vynikáte v tom, o čem mluvíte a co děláte. Druhá způsob, logos, pak vyzdvihuje význam toho, o čem mluvíte. Tedy prezentujete-li nový nápad, vyzdvihněte jeho pozitivní dopady na investora, na vás a na celou společnost. Posledním způsobem je pathos, tedy přesvědčování na základě citů. V našem případě je ale tento způsob jen málo využitelný.

Aktuálně o startupech je seriál, který pro vás od dubna 2010 každý čtvrtek připravujeme. Jeho cílem je informovat o aktuálním vývoji mezi jak domácími, tak i zahraničními startupy, mapovat vývoj vybraných společností a přinášet zprávy o aktuálních trendech.

Máte námět na zajímavé téma z oblasti této oblasti? Chcete se s námi podělit o zajímavé informace? Napište nám na redakce@itbiz.cz.

Strategie a věcnost

Ještě před vymýšlením příběhu si promyslete, co má být jeho cílem. Tedy, jeho cílem je prodat váš nápad, spíš tedy jakým způsobem toho chcete dosáhnout. Každý posluchač je jiný, a každého tak zaujmete jiným způsobem. Pokud je to možné, zkuste si potencionálních investorech zjistit co nejvíce informací a formu příběhu pro každého z nich adekvátně upravte.

Hlavní zásadou každého marketingového příběhu pak je jeho věcnost. V žádném případě se nenechte unést okolnostmi natolik, že budete zmiňovat i okolnosti, které přímo nesouvisí s hlavní dějovou linií. Pamatujte, že investory zajímá pouze to, proč by měli investovat zrovna do vašeho produktu. Vše ostatní je tak zcela irelevantní.

Související příspěvky

Dell 14 a 16 Premium: Nástupce XPS přináší větší výkon a dlouhou výdrž baterie
Zprávičky

Dell 14 a 16 Premium: Nástupce XPS přináší větší výkon a dlouhou výdrž baterie

14. 7. 2025
Tiskové zprávy

Společnost Cato Networks jmenována lídrem v magickém kvadrantu 2025 Gartner Magic Quadrant pro platformy SASE

14. 7. 2025
Jaké novinky přináší Arcserve UDP 8.1?
Zprávičky

Analýza: Neviditelným gigantem internetového provozu jsou analytické nástroje

14. 7. 2025
Zprávičky

Europoslanci chtějí omezit příliv levného zboží z e-shopů mimo EU

14. 7. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

Dell 14 a 16 Premium: Nástupce XPS přináší větší výkon a dlouhou výdrž baterie

Dell 14 a 16 Premium: Nástupce XPS přináší větší výkon a dlouhou výdrž baterie

Pavel Houser
14. 7. 2025

Společnost Dell Technologies představila nové vlajkové lodě svého portfolia notebooků, které navazují na sérii

Jaké novinky přináší Arcserve UDP 8.1?

Analýza: Neviditelným gigantem internetového provozu jsou analytické nástroje

Pavel Houser
14. 7. 2025

V roce 2024 se očekávalo, že dojde k zásadnímu narušení digitálního reklamního průmyslu. Google plánoval zavedení

Europoslanci chtějí omezit příliv levného zboží z e-shopů mimo EU

ČTK
14. 7. 2025

Europoslanci by chtěli omezit rostoucí příliv nekvalitního a potenciálně nebezpečného levného zboží z internetových

Před 30 lety dostaly „empétrojky“ svůj populární název

ČTK
14. 7. 2025

Pro řadu lidí je zkratka mp3 synonymem pro jakoukoliv hudbu uloženou v počítači nebo

SpaceX investuje dvě miliardy USD do Muskovy firmy zaměřené na AI

ČTK
13. 7. 2025

Společnost SpaceX podnikatele Elona Muska investuje dvě miliardy dolarů (42 miliard Kč) do jeho

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří

Google investuje 2,4 miliardy dolarů do technologie AI od start-upu Windsurf

ČTK
12. 7. 2025

Společnost Google ze skupiny Alphabet zaplatí asi 2,4 miliardy USD (50,64 miliardy Kč) za

Muskova xAI chce další peníze od investorů při ohodnocení na 200 miliard dolarů

ČTK
12. 7. 2025

Americká společnost xAI miliardáře Elona Muska plánuje vybrat peníze od investorů v novém kole

Kryptoměny a jejich ekonomika

Bitcoin pokračuje v růstu na další rekordy, překonal hranici 118 000 dolarů

ČTK
11. 7. 2025

Cena bitcoinu dnes pokračuje v prudkém růstu. Kolem 8:30 SELČ se vyšplhala na další

Tiskové zprávy

Společnost Cato Networks jmenována lídrem v magickém kvadrantu 2025 Gartner Magic Quadrant pro platformy SASE

Společnost QNAP představuje myQNAPcloud One Beta

Acer slaví několikanásobné ocenění cenou Red Dot Product Design Awards 2025

Acer for Business EMEA překonává růst trhu

Nejnovější modely Acer Chromebook Plus nyní s 12měsíčním balíčkem Google AI Pro včetně služby NotebookLM zdarma

ANECT mění vedení společnosti a posiluje management

Zpráva dne

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Redakce
15. 5. 2025

Kupte Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com a můžete růst s tímto OS jak při...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Slovník

SOM – Share of Mind

ANSI

DAEMON Tools

Nejpopulárnější články

Žádný obsah není dostupný

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.