• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Aktuálně o startupech: Facebook už netáhne, budoucnost je v geoslužbách

Petr Švec
22. 4. 2010
| Články
Startup

Na rozdíl od minulých dílů, kdy jsme se věnovali převážně tomu co je v oblasti startupů v České republice a ve světě nového, se tentokrát podíváme na jeden do budoucna možná zajímavý trend. Stejně jako to byly sociální služby, které před několika lety stály u zrodu a rychlé expanze některých technologických firem, jsou nyní nositelem velkého potenciálu tzv. geoslužby. Co jsou zač, a jaké mohou přinášet příležitosti, se dozvíte v následujícím článku.

Geo
Geoslužby nejspíš představují příští internetový trend.

Několik posledních let se internet a jeho nejnovější trendy točily víceméně hlavně kolem fenoménu sociálních sítí. Portály jako Facebook, LinkedIn, MySpace a Twitter meziročně zaznamenávaly extrémně silný růst své uživatelské základy až o stovky procent. Logickou úvahou pak vyplývá, že více uživatelů generuje větší provoz a větší provoz přitahuje inzerenty a investory. A je to právě zájem inzerentů a investorů, respektive tedy jejich prostředky, které jsou ochotni investovat, co rozhoduje o tom, kterým směrem se bude vývoj v oblasti internetu posouvat.

Fenomenální úspěch sociálních sítí nic neilustruje lépe, než desítky firem, kterým se povedlo vzniknout a vyrůst především díky Facebooku. Jedním příkladem za všechny budiž herní vývojář Zynga. Ta je příkladem firmy, jejíž produkty by bez stovek milionů uživatelů Facebooku neměly nárok na život. Ale Facebook existuje a hry jako FarmVille, MafiaWars, nebo Zynga Poker slaví celosvětový úspěch. A výsledek? Zatímco Facebook samotný se stále snaží vymyslet, jak vlastně svého potenciálu, tedy především zmíněných stovek milionů uživatelů, využít k dosažení co největšího zisku, Zynga už nyní vydělává desítky milionů dolarů ročně.

Faktem ovšem zůstává, že potenciál Facebooku pomalu ale jistě dospívá ke svému vrcholu. Připravit atraktivní aplikaci, která se stane masovým hitem (jako je třeba výše zmíněné FarmVille) je stále těžší. Lidé se na Facebooku chtějí především bavit, což nám okruh možných nápadů navíc poměrně dramaticky zužuje. Samozřejmě se nabízí vývoj i pro další sociální sítě, ať už to ale je profesní LinkedIn, dávno za zenitem se pohybující MySpace, nebo stále potencionální Twitter. I když je každá z těchto služeb svým způsobem zajímavá a unikátní, z hlediska přitažlivosti se globální jedničce Facebooku ani jedna z nich plně nevyrovná. Situace v sociálních sítích se tak zdá být vším, jen ne růžovou a slibnou budoucností.

Kam tedy dál? Vysoký potenciál mají nové počiny, označme si je jako geoslužby, které se uživatele pokouší oslovit vždy a všude. Jejich principem je zacílit na uživatele co nejadresněji, ideálně tedy podle co chtějí, na co myslí, nebo kde jsou. První dvě možnosti v dnešní době zjistíme jen velmi těžko, proto zbývá ta třetí, tedy lokace. Oslovení uživatelů na základě jejich geografické polohy otevírá nové až děsivě dokonalé možnosti, jak potencionálního zájemce o produkt nebo službu co nejadresněji oslovit.

Pravděpodobně nejznámější sociální „geo“ službou je v Česku poměrně málo rozšířený Foursquare, bez nadsázky často označovaný jako „budoucí Twitter. Princip služby je přitom velmi jednoduchý. Ve chvíli, kdy uživatel, respektive majitel mobilního telefonu vybaveného GPS a možností připojení k internetu, navštíví nějaké zajímavé místo, může provést takzvaný „check-in,“ neboli „přihlášení.“ Může se přitom jednat o jakékoliv zajímavé místo od kavárny, přes restauraci, až po libovolnou pamětihodnost. „Přihlášením“ dává svým známým, a vlastně i všem ostatním, najevo, že dané místo navštívil. Celý systém je samozřejmě doplněn dalším balastem, jako jsou odměny za počet navštívených míst, nebo možnost napsat recenzi na restauraci, ve které uživatel momentálně sedí.

Aktuálně o startupech je seriál, který pro vás od dubna 2010 každý čtvrtek připravujeme. Jeho cílem je informovat o aktuálním vývoji mezi jak domácími, tak i zahraničními startupy, mapovat vývoj vybraných společností a přinášet zprávy o aktuálních trendech.

Máte námět na zajímavé téma z oblasti této oblasti? Chcete se s námi podělit o zajímavé informace? Napište nám na redakce@itbiz.cz.

I přesto, že Foursquare je už nyní zajímavou službou, kterou stojí za to vyzkoušet, potenciální možnosti tohoto druhu sociálních sítí jsou obrovské. Jen když se krátce zamyslíme, dá se přijít na desítky nejrůznějších marketingových možností, jak využít toho, že víme, kde se náš potencionální zákazník nachází. Může se jednat prakticky o cokoliv od reklam typu „ukaž tenhle kód v kavárně přes ulici a dostaneš koláč zdarma,“ až po rafinovaněší služby zaměřené na gastronomická hodnocení jednotlivých podniků, nebo možnost seznámit se s dalšími uživateli služby, kteří se budou nacházet na stejném místě. Možností je zkrátka mnoho a jde jen o to se zamyslet. Dobrý nápad na sebe pak obvykle nenechá dlouho čekat.

To, že Foursquare, respektive jakákoliv podobná geoslužba, představuje značný potenciál, dokazuje i nedávno uzavřené partnerství mezi Foursquare a americkým televizním kanálem History Channel. Ten se, v rámci propagace jednoho ze svých pořadů, rozhodl oslovit všechny uživatele, kteří se budou nacházet blízko vybraných významných pamětihodností na území USA. To, jestli tento nový způsob reklamy přinese své ovoce (v podobě vyšší sledovanosti pořadu) se dozvíme až s odstupem několika měsíců. Důležitý ale je už jen samotný fakt, že tak významný zákazník, jako je History Channel, propagaci pomocí Fouraquare vůbec věří. Podle posledních zpráv navíc o podobném způsobu propagace jednají i další významné společnosti, jako je HBO, nebo Warner Bros.

Rubriky: ByznysHardwareInternet

Související příspěvky

Zprávičky

Čínský internetový prodejce Alibaba zvýšil čtvrtletní tržby, zisk předčil odhady

25. 11. 2025
Infrastruktura jako kód: Zjednodušte své implementace v cloudu automatizací
Zprávičky

Amazon plánuje posílit AI infrastrukturu pro vládu USA za 50 miliard dolarů

25. 11. 2025
Zprávičky

Pojišťovny se snaží stáhnout z krytí rizik spojených s AI

24. 11. 2025
750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří
Zprávičky

Apple se čím dál intenzivněji připravuje na odchod svého šéfa

24. 11. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

Čínský internetový prodejce Alibaba zvýšil čtvrtletní tržby, zisk předčil odhady

Pavel Houser
25. 11. 2025

Čínský internetový prodejce Alibaba Group Holding zvýšil čtvrtletní tržby meziročně o pět procent na

Infrastruktura jako kód: Zjednodušte své implementace v cloudu automatizací

Amazon plánuje posílit AI infrastrukturu pro vládu USA za 50 miliard dolarů

Pavel Houser
25. 11. 2025

Technologická společnost Amazon plánuje investovat až 50 miliard USD (více než jeden bilion Kč)

Pojišťovny se snaží stáhnout z krytí rizik spojených s AI

ČTK
24. 11. 2025

Některé pojišťovny se začínají stahovat z pojišťování rizik spojených s umělou inteligencí (AI). Rostou

AI podle ruského bankéře může poskytnout vliv srovnatelný s jadernými zbraněmi

ČTK
24. 11. 2025

Země, které si dokážou vybudovat vedoucí pozici v oblasti umělé inteligence (AI), získají díky

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří

Apple se čím dál intenzivněji připravuje na odchod svého šéfa

ČTK
24. 11. 2025

Americký technologický gigant Apple se čím dál intenzivněji připravuje na odchod svého výkonného ředitele

Xiaomi zvýšila zisk i tržby, čeká další růst cen smartphonů

ČTK
22. 11. 2025

Čínská technologická společnost Xiaomi, která je třetím největším výrobcem chytrých telefonů na světě, vykázala

EK schválila státní pomoc 450 milionů eur na rozšíření výroby firmy onsemi v ČR

ČTK
21. 11. 2025

Evropská komise schválila český plán na poskytnutí státní pomoci v objemu 450 milionů eur

Google otevřel na Tchaj-wanu největší infrastrukturní centrum pro AI mimo USA

ČTK
21. 11. 2025

Americká internetová společnost Google z technologické skupiny Alphabet dnes v tchajwanské metropoli Tchaj-peji otevřela

Tiskové zprávy

Nové skenery Canon imageFORMULA: Maximální výkon na minimálním prostoru

Když cloud nestačí: proč se firmám vyplatí trvalé licence Microsoft

Inovované tablety Dell Pro Rugged 10 a 12 nabízí vyšší výkon a delší provoz na baterii

Den otevřených dveří na FEL se blíží

Optici pomáhají vytvořit stavební kámen evropského kvantového internetu

MPO: Největší investice v historii Česka

Zpráva dne

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Redakce
15. 10. 2025

Halloween je tady a s ním i strašidelné ceny za software! Tak neváhejte a...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Neocloudy – nové slovo, prudký růst?

Pavel Houser
24. 11. 2025

Opět se vše točí kolem GPU a AI. Poskytovatelé cloudových služeb nového typu („neoclouds“) mají v...

Slovník

E1

Suplement

Ban

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.