Aktuálně o startupech: Facebook už netáhne, budoucnost je v geoslužbách

Startup

Na rozdíl od minulých dílů, kdy jsme se věnovali převážně tomu co je v oblasti startupů v České republice a ve světě nového, se tentokrát podíváme na jeden do budoucna možná zajímavý trend. Stejně jako to byly sociální služby, které před několika lety stály u zrodu a rychlé expanze některých technologických firem, jsou nyní nositelem velkého potenciálu tzv. geoslužby. Co jsou zač, a jaké mohou přinášet příležitosti, se dozvíte v následujícím článku.


Geoslužby nejspíš představují příští internetový trend.

Několik posledních let se internet a jeho nejnovější trendy točily víceméně hlavně kolem fenoménu sociálních sítí. Portály jako Facebook, LinkedIn, MySpace a Twitter meziročně zaznamenávaly extrémně silný růst své uživatelské základy až o stovky procent. Logickou úvahou pak vyplývá, že více uživatelů generuje větší provoz a větší provoz přitahuje inzerenty a investory. A je to právě zájem inzerentů a investorů, respektive tedy jejich prostředky, které jsou ochotni investovat, co rozhoduje o tom, kterým směrem se bude vývoj v oblasti internetu posouvat.

Fenomenální úspěch sociálních sítí nic neilustruje lépe, než desítky firem, kterým se povedlo vzniknout a vyrůst především díky Facebooku. Jedním příkladem za všechny budiž herní vývojář Zynga. Ta je příkladem firmy, jejíž produkty by bez stovek milionů uživatelů Facebooku neměly nárok na život. Ale Facebook existuje a hry jako FarmVille, MafiaWars, nebo Zynga Poker slaví celosvětový úspěch. A výsledek? Zatímco Facebook samotný se stále snaží vymyslet, jak vlastně svého potenciálu, tedy především zmíněných stovek milionů uživatelů, využít k dosažení co největšího zisku, Zynga už nyní vydělává desítky milionů dolarů ročně.

Faktem ovšem zůstává, že potenciál Facebooku pomalu ale jistě dospívá ke svému vrcholu. Připravit atraktivní aplikaci, která se stane masovým hitem (jako je třeba výše zmíněné FarmVille) je stále těžší. Lidé se na Facebooku chtějí především bavit, což nám okruh možných nápadů navíc poměrně dramaticky zužuje. Samozřejmě se nabízí vývoj i pro další sociální sítě, ať už to ale je profesní LinkedIn, dávno za zenitem se pohybující MySpace, nebo stále potencionální Twitter. I když je každá z těchto služeb svým způsobem zajímavá a unikátní, z hlediska přitažlivosti se globální jedničce Facebooku ani jedna z nich plně nevyrovná. Situace v sociálních sítích se tak zdá být vším, jen ne růžovou a slibnou budoucností.

Kam tedy dál? Vysoký potenciál mají nové počiny, označme si je jako geoslužby, které se uživatele pokouší oslovit vždy a všude. Jejich principem je zacílit na uživatele co nejadresněji, ideálně tedy podle co chtějí, na co myslí, nebo kde jsou. První dvě možnosti v dnešní době zjistíme jen velmi těžko, proto zbývá ta třetí, tedy lokace. Oslovení uživatelů na základě jejich geografické polohy otevírá nové až děsivě dokonalé možnosti, jak potencionálního zájemce o produkt nebo službu co nejadresněji oslovit.

Pravděpodobně nejznámější sociální „geo“ službou je v Česku poměrně málo rozšířený Foursquare, bez nadsázky často označovaný jako „budoucí Twitter. Princip služby je přitom velmi jednoduchý. Ve chvíli, kdy uživatel, respektive majitel mobilního telefonu vybaveného GPS a možností připojení k internetu, navštíví nějaké zajímavé místo, může provést takzvaný „check-in,“ neboli „přihlášení.“ Může se přitom jednat o jakékoliv zajímavé místo od kavárny, přes restauraci, až po libovolnou pamětihodnost. „Přihlášením“ dává svým známým, a vlastně i všem ostatním, najevo, že dané místo navštívil. Celý systém je samozřejmě doplněn dalším balastem, jako jsou odměny za počet navštívených míst, nebo možnost napsat recenzi na restauraci, ve které uživatel momentálně sedí.

Aktuálně o startupech je seriál, který pro vás od dubna 2010 každý čtvrtek připravujeme. Jeho cílem je informovat o aktuálním vývoji mezi jak domácími, tak i zahraničními startupy, mapovat vývoj vybraných společností a přinášet zprávy o aktuálních trendech.

Máte námět na zajímavé téma z oblasti této oblasti? Chcete se s námi podělit o zajímavé informace? Napište nám na redakce@itbiz.cz.

I přesto, že Foursquare je už nyní zajímavou službou, kterou stojí za to vyzkoušet, potenciální možnosti tohoto druhu sociálních sítí jsou obrovské. Jen když se krátce zamyslíme, dá se přijít na desítky nejrůznějších marketingových možností, jak využít toho, že víme, kde se náš potencionální zákazník nachází. Může se jednat prakticky o cokoliv od reklam typu „ukaž tenhle kód v kavárně přes ulici a dostaneš koláč zdarma,“ až po rafinovaněší služby zaměřené na gastronomická hodnocení jednotlivých podniků, nebo možnost seznámit se s dalšími uživateli služby, kteří se budou nacházet na stejném místě. Možností je zkrátka mnoho a jde jen o to se zamyslet. Dobrý nápad na sebe pak obvykle nenechá dlouho čekat.

To, že Foursquare, respektive jakákoliv podobná geoslužba, představuje značný potenciál, dokazuje i nedávno uzavřené partnerství mezi Foursquare a americkým televizním kanálem History Channel. Ten se, v rámci propagace jednoho ze svých pořadů, rozhodl oslovit všechny uživatele, kteří se budou nacházet blízko vybraných významných pamětihodností na území USA. To, jestli tento nový způsob reklamy přinese své ovoce (v podobě vyšší sledovanosti pořadu) se dozvíme až s odstupem několika měsíců. Důležitý ale je už jen samotný fakt, že tak významný zákazník, jako je History Channel, propagaci pomocí Fouraquare vůbec věří. Podle posledních zpráv navíc o podobném způsobu propagace jednají i další významné společnosti, jako je HBO, nebo Warner Bros.

Exit mobile version