Aktuálně o startupech: když Groupon potká Foursquare, je z toho GroupTabs

Startup

Jak bude vypadat kombinace dvou, zdánlivě zcela nesourodých služeb, jako je Foursquare, tedy geolokační aplikace založené na check-inech na nejrůznějších místech, a Groupon, který naopak nabízí cenově výhodné hromadné nákupy? Přesně do této oblasti zamířila nová služba nazvaná GroupTabs a už po několika málo týdnech od jejího spuštění se zdá, že se jí bude dařit. Navíc ve spojení s GroupTabs můžeme konstatovat jedno – jako první služba vůbec, začíná skutečně využívat rozsáhlý marketingový potenciál geolokačních služeb.


Nová služba GroupTabs jako kombinace Foursquare a Groupon

O co jde?

Geolokačním službám jsme se před několika měsíci věnovali ve vlastním článku, připomeňme si jen ve zkratce, o co se jedná. Principem geolokačních služeb, jejichž nejznámějším představitelem je pravděpodobně americký Foursquare, je možnost „přihlásit se“ (tzv. „check-in“) při návštěvě téměř jakéhokoliv zajímavého místa. Tím může být cokoliv od kavárny a restaurace až po významnou pamětihodnost. Čím častěji, respektive vícekrát, se uživatel na daném místě přihlásí, tím výše se v pomyslném hierarchickém žebříčku posouvá vzhůru a může dosáhnout až na „funkci“ starosty, tedy osoby, která je na daném místě přítomna nejčastěji.

Geoslužby nejsou v zásadě ničím jiným, než pravděpodobným dalším vývojovým stupněm sociálních sítí jako takových. Na rozdíl od nejoblíbenějších sociálních sítí dneška, na mysli máme především populární Facebook a Twitter, pracují geolokační služby s aktuální pozicí uživatele. Jednoduše řečeno, v případě většiny geolokačních služeb se vše odvíjí od toho, kde se uživatel nachází, respektive, kde se „přihlásil.“ To zahrnuje vše nabídku nejrůznějších speciálních služeb a nabídek, přes seznámení se s novými lidmi, po mnoho dalšího.

Podmínek pro účast v geolokačních službách není mnoho. Tou hlavní je tedy samozřejmě nutnost, aby vybraný podnik, nebo jakékoliv jiné místo, mělo v rámci geolokační služby vytvořený svůj vlastní profil, jinými slovy, aby se jeho návštěvníci vůbec měli k čemu „přihlašovat.“ Na straně uživatele je pak podmínkou fyzická přítomnost na místě, kde se chce přihlásit, a mobilní zařízení vybavené GPS a schopné připojení k internetu. To, obzvlášť při současné popularitě nejrůznějších smartphonů, nepředstavuje velkou překážku.

Z marketingového hlediska je principem geolokačních služeb co nejadresnější zacílení na uživatele podle místa, kde se právě nachází. Může se jednat prakticky o cokoliv od reklam typu „ukaž tenhle kód v kavárně přes ulici a dostaneš koláč ke kávě zdarma,“ až po rafinovanější služby zaměřené na gastronomická hodnocení jednotlivých podniků, nebo možnost seznámit se s dalšími uživateli služby, kteří se nachází na stejném místě.

Jak to funguje?

Z reklamního hlediska na mnohem vyšší úroveň pak celou oblast geolokačních služeb povznáší nový projekt GroupTabs. Ten kombinuje geolokační služby, především tedy možnost přihlašování se na vybraných místech, se skupinovými slevami a la Groupon. GroupTabs navíc řeší jeden významný problém, kterým Foursquare a další geolokační služby trpí, a to ten, že speciální nabídky a akce využívají v naprosté většině stávající zákazníci podniků. Cílem marketingových kampaní, těch v rámci GroupTabs nevyjímaje, je ale především přilákání nových zákazníků.

V čem je tedy GroupTabs jiný? Celý systém funguje na principu předem vyhlášených akcí typu „2 panáky za cenu jednoho,“ nebo „pivo za dvacku,“ k jejichž aktivaci je ovšem nutné, aby v určitou hodinu byl v určeném podniku přihlášen specifikovaný počet uživatelů GroupTabs. Pokud se jich přihlásí víc, nic se neděje, pokud méně, akce se neuskuteční.

Aktuálně o startupech je seriál, který pro vás od dubna 2010 každý čtvrtek připravujeme. Jeho cílem je informovat o aktuálním vývoji mezi jak domácími, tak i zahraničními startupy, mapovat vývoj vybraných společností a přinášet zprávy o aktuálních trendech.

Máte námět na zajímavé téma z oblasti této oblasti? Chcete se s námi podělit o zajímavé informace? Napište nám na redakce@itbiz.cz.

Cíl GroupTabs je tak jednoduchý – pomocí atraktivních slevových akcí do podniků přilákat nové zákazníky, kteří se tak novém místě dozvědí a (v lepším případě) se tam i vrátí. Služba je uživatelům dodávána zcela zdarma, zadavatelé akcí, tedy nejčastěji podniky samotné, v případě uskutečněné akce musí uhradit předem domluvený poplatek. GroupTabs je v současnosti velmi populární v americkém městě New York, kde ostatně i služba jako taková vznikla. V nejbližších měsících se plánuje její expanze do dalších severoamerických měst. Kdy, případně jestli vůbec, bude služba dostupná i v Evropě, nebylo v době napsání tohoto článku známo.

GroupTabs navíc nabízí propojení se sociálními sítěmi Facebook a Twitter. Pokud tedy například pár hodin před plánovanou akcí stále ještě není jasné, že se objeví dostatek lidí, mohou už přihlášení zájemci přes sociální sítě kontaktovat své přátele a „followery“ a přemluvit je k účasti. Jedná se tak o velmi dobrý nápad, kdy další zákazníky prakticky zdarma shání již stávající hosté podniku, tedy žádné další reklamní náklady pro jeho majitele.

Přijde i geo seznamka

Následující verze GroupTabs, která je aktuálně ve vývoji a světlo světa by měla spatřit koncem letošního roku, bude nově obsahovat i další prvky sociálních sítí a seznamovacích portálů. To představuje velmi zajímavý vývoj v oblasti sociálních sítí, které se tak, spolu s dalším rozmachem geolokačně vhodných zařízení, budou stávat stále populárnějšími.

Pomyslná geolokační seznamka je poměrně dobrý nápad, který by díky své originalitě mohl mít naději na úspěch. Díky GroupTabs se setkává a setkávat bude množství lidí s podobnými, nebo stejnými zájmy, což samo o sobě bude představovat velkou uživatelskou základnu. Neočekávejme ovšem žádné geolokační LibimseTi.cz, nebo podobné seznamovací portály – „seznamka“ v podobě GroupTabs bude mnohem pravděpodobněji zaměřena na vyhledávání lidí se stejnými zájmy, vlastní sociální síť pak poslouží spíš k udržování kontaktu lidí, kteří se setkali na některé ze „slevových“ akcí.

Přečtěte si také:

Aktuálně o startupech: Facebook už netáhne, budoucnost je v geoslužbách
Aktuálně o startupech: nakupování s Groupon a zájem Yahoo! o Foursquare

Exit mobile version