Aktuálně o startupech: co platí na investory a jak si je získat

Startup

V minulém díle seriálu Aktuálně o startupech jsme se zabývali možnostmi financování vlastního podnikání. Každý ze zmíněných způsobů financování má bezesporu něco do sebe, vzhledem k objemu prostředků, rychlosti jejich získání a dalším benefitům se ale jako jedna z nejvýznamnějších forem profiluje získání partnera-investora. V dnešním díle se podíváme na to, jak takového investora najít, zaujmout a udržet.

Najít podnikatele, který v dnešní době založí úspěšnou společnost s využitím čistě vlastních zdrojů, je velmi náročný úkol. Pokud někoho takového najdeme, pravděpodobně se navíc bude jednat o člověka, který v podnikání rozhodně není nováčkem a finance získal prodejem svých předchozích projektů. Právě kvůli nedostatku vlastních zdrojů financování sehrávají investoři v posledních letech stále významnější roli a jejich podíl v rámci zdrojů financování podniků neustále roste.

Investor přitom do firmy nemusí nutně přijít pouze v jejích počátcích, naopak, tímto způsobem je realizována jen poměrně malá část investic. Daleko větší zájem můžeme pozorovat u projektů, které už nějaký čas běží a mohou se tak opřít o reálné výsledky, existující zázemí a uživatelskou, respektive zákaznickou základnu. Nutnost investice je v těchto případech dána potřebou expanze, nebo přípravy zcela nového produktu, či služby, což jsou dvě kapitálově nejnáročnější záležitosti.

V rámci dnešního dílu seriálu Aktuálně o startupech se ovšem zaměříme na první zmíněnou skupinu, tedy na projekty, které by bez finančních investic vůbec nevznikly. Jak tedy zaujmout tak, aby se investoři rozhodli právě pro váš projekt?

Mějte jasnou vizi

Základem je přesně vědět na co se chcete zaměřit, čeho a v jakém časovém horizontu chcete dosáhnout. Nutné je pak zvážit především takové aspekty, které jsou pro podnikání klíčové, tedy pokud přicházíte s novým produktem, jak náročné jej bude ochránit například pomocí patentů, případně jak rychle lze očekávat jeho „okopírování“ a vstup nových konkurentů na trh. Potřeba je také zvážit velikost trhu a koupěschopnost jeho účastníků, tedy především, jestli budete vymyšlený produkt, nebo službu vůbec schopni vyrobit za takovou cenu, aby si jej někdo mohl dovolit koupit.

Důležitým aspektem je také příprava finančního výhledu celého projektu na několik let dopředu. Tedy kvalifikovaný časový odhad, spojený s náklady, potencionálními příjmy a expanzí společnosti. Nesmí se samozřejmě jednat o žádné věštění z křišťálové koule, ale o seriózní předpoklad vycházející z dostupných dat a dosavadních zkušeností. Jinými slovy jako první je nutné připravit kvalitní byznys plán, který bude zahrnovat všechny vaše předpoklady a očekávání od chystaného projektu. Je to především právě dobře zpracovaný byznys plán, plus samozřejmě vaše přesvědčovací schopnosti, co rozhodne o tom, jestli se investor do projektu rozhodne zapojit, nebo ne.

V případě byznys plánu se pak vyplatí být spíš skeptičtějším, než vidět věci příliš růžově. V případě, že investora nalákáte příliš optimistickým byznys plánem, který následně nebude absolutně reálné splnit, či se jeho splnění ani nedokážete přiblížit, můžete se spolehnout, že další investice už nikdy jen tak nezískáte. Jinými slovy, investory je mnohem lepší příjemně překvapit, než zklamat.

Jaký je váš podíl?

Už při oslovení potencionálních investorů musíte mít jasno, jaký obchod jste jim ochotni nabídnout, respektive co za svou investici získají. Obvyklou „odměnou“ je podíl v samotném projektu, méně často se objevují také situace, kdy se investor po určitou dobu podílí pouze na vytvořeném zisku.

Kromě kompenzace je také potřeba vymezit, jaká by měla být role vaše a jaká role investora. Co si pod tím představit? Investor se v zásadě na projektu může podílet třemi způsoby. První z nich je nejprostší, tedy, že investor pouze poskytne požadované finanční prostředky a do kontrolního orgánu společnosti eventuálně dosadí svého zástupce, který ho informuje o vývoji jeho investice.

Druhým a pravděpodobně nejrozšířenějším způsobem investice je situace, kdy investor nejen, že poskytne potřebné finance, ale projektu také vypomůže svým know-how. To může mít nejrůznější podobu od zprostředkování setkání s potencionálními partnery, přes poradenství v oblasti budoucí strategie a chystaných marketingových akcí, až po lobbování v rámci projektu. Třetí možností je pak stav, kdy se investor ve významné míře podílí na vedení projektu a zasahuje do jeho každodenního chodu. Vzhledem k tomu, že investoři jsou obvykle nejrůznější fondy, nebo jednotlivci působící v širokém spektru společností a projektů, je tento způsob poměrně málo rozšíření, neboť vyžaduje vysokou časovou dotaci a čas je devizou, které mají tito lidé obvykle jen velmi málo.

Při vyjednávání o možném investičním vstupu se pak investoři často ptají na vaše vlastní zapojení do projektu, a to jak organizační, tak i finanční. Jinými slovy zajímá je, zdali se vznikající společnosti plánujete plně věnovat, nebo to pro vás bude pouhá „bokovka.“ Nutno podotknout, že pokud pro vás projekt nemá představovat hlavní zdroj příjmu, nebo pro něj alespoň nemáte zajištěné kvalitní vedení, šance na investici se dramaticky snižuje. Co se finanční otázky týká, klíčové je jak velký finanční obnos (případně vklad v podobě technologií, patentů, atp.) do společnosti plánujete vložit.

Aktuálně o startupech je seriál, který pro vás od dubna 2010 každý čtvrtek připravujeme. Jeho cílem je informovat o aktuálním vývoji mezi jak domácími, tak i zahraničními startupy, mapovat vývoj vybraných společností a přinášet zprávy o aktuálních trendech.

Máte námět na zajímavé téma z oblasti této oblasti? Chcete se s námi podělit o zajímavé informace? Napište nám na redakce@itbiz.cz.

Samozřejmě neexistuje žádná univerzální odpověď říkající, jak velký obnos je pro investora dostatečný. Na druhou stranu nelze očekávat, že se investoři budou zrovna dvakrát nadšeni, když do projektu nebudete ochotni vložit ani korunu ze svého. Váš podíl, stejně jako požadovaný objem financí od investora, byste měli mít velmi dobře promyšlený ještě předtím, než na nějaké jednání s investory vůbec půjdete.

Co s investorem po investic

Vzhledem k tomu, že mnoho podnikatelů se po první pozitivní positivní zkušenosti s vlastním byznysem rozhodne pro založení nových projektů, je dobré věnovat velkou pozornost i spokojenosti investora. Jak už bylo zmíněno dříve, pokud nesplníte své sliby, můžete se do budoucna rozloučit s jakýmikoliv dalšími investičními příspěvky z jeho strany. Nebo je přinejmenším získáte za horších podmínek a za cenu velkých ústupků.

Přitom uspokojit investora není, alespoň v teoretické rovině, tak těžké. Položme si otázku, co investor od investice očekává? Může se samozřejmě jednat o cokoliv od seberealizace až po dobrou vůli a podporu společensky prospěšného produktu, v 99% investic není ale jejím cílem nic jiného, než její zhodnocení. Jinými slovy investorům jde o to vydělat si, a pokud si vydělávají, tak jsou spokojeni.

Rozhodně je tedy dobré s investory zacházet dobře, a pokud to je alespoň trochu možné, tak naplnit jejich očekávání. Nikdy nevíte, kdy se vám budou znovu hodit.

Exit mobile version