Aktuálně o startupech: Hacker Angels, Google a sociální sítě a mnohé další zprávy

Startup

Vzhledem k tomu, že se několik předcházejících dílů seriálu Aktuálně o startupech zaměřovalo prakticky výhradně na jednotlivá témata spojená se startupy, nastal opět čas ohlédnout se a zrekapitulovat hlavní události, ke kterým v oblasti startupů v uplynulých týdnech došlo. Nutno podotknout, že obzvlášť červen byl z hlediska zajímavých novinek velmi pestrý.

Hacker Angels budou radit startupům

Nově vzniklý projekt Hacker Angels, mimochodem firma s velmi výstižným a dobře zapamatovatelným názvem, se hodlá zaměřit na poskytování poradenství začínajícím společnostem. Nejedná se tak o klasickou investiční společnost, které by šlo o zhodnocení vlastního vkladu, ale spíš o projekt, jehož cílem má být překonat, pro mnohé často neřešitelné, potíže technického rázu. Jak firma uvádí na svých webových stránkách, to zahrnuje cokoliv od problémů s vytvořením vlastní IT infrastruktury až po komplexní otázky týkající technických aspektů připravovaných produktů. Zakladatelé Hacker Angles pak připouští, že firma bude vypomáhat i s drobnými záležitostmi, jako je „sem tam něco nakódovat, zkontrolovat, nebo nějaký kód opravit,“ stojí doslova na webových stránkách firmy.

Druhým cílem Hacker Angels je pak působit jako mezičlánek mezi zakladateli inovativních startupů, kteří sice mají nápad, ale chybí jim jak finance, tak především kontakt na potencionální investory, a investory a investičními fondy. „Věříme, že na trhu je spousta začínajících podnikatelů, kteří nejsou schopni svůj nápad zrealizovat čistě jen proto, že nevědí, na koho se mají obrátit ohledně financování. Vzhledem k našim dlouholetým zkušenostem vidím, že i v této oblasti jsme schopni pomoci,“ říká Gabriel Weinberg, spoluzakladatel Hacker Angels.

Aktuálně o startupech je seriál, který pro vás od dubna 2010 každý čtvrtek připravujeme. Jeho cílem je informovat o aktuálním vývoji mezi jak domácími, tak i zahraničními startupy, mapovat vývoj vybraných společností a přinášet zprávy o aktuálních trendech.

Máte námět na zajímavé téma z oblasti této oblasti? Chcete se s námi podělit o zajímavé informace? Napište nám na redakce@itbiz.cz.

V neposlední řadě pak firma hodlá pomoci se sháněním zkušených manažerů do kontrolních orgánů začínajících společností. Ti by svými znalostmi měli firmám pomoci překonat většinu problémů, přičemž veškerou činnost by ale odváděli zcela dobrovolně a bez nároku na honorář.

Teprve nedávno založené Hacker Angels je zajímavá také díky pětici jejích zakladatelů, kteří v oblasti technologií a byznysu patří ke známým osobnostem. Za vznikem Hacker Angels tak stojí Joshua Schachter, zakladatel služby Delicious, Roy Rodenstein z vedení AOL, Gabriel Weinberg z Duck Duck Go, Jim Young z Hotornot a nakonec také zakladatel společnosti Punchfork, Jeff Miller.

Google údajně zvažuje vlastní sociální síť

Nejpopulárnější světové sociální síti Facebook dost pravděpodobně roste konkurence v podobě nejvýznamnějšího internetového vyhledávače Google. Zvažovaná služba Google Me by měla představovat další krok v rozšíření působnosti společnosti na co nejvíce oborů spojených s internetem. Google sice práce na projektu Google Me oficiálně neoznámil, zprávy o chystané službě ale přinesl Kevin Rose, šéf služby Digg. Ten se sice odkazuje na svůj „velmi důvěryhodný zdroj,“ vzhledem k jeho postavení a minulosti mu není důvod nevěřit.

Ze strany Google by přitom vlastní sociální síť byla poměrně logickým krokem. 97% příjmů firmy za loňský rok, pocházelo z prodeje nejrůznějších forem reklamy. Miliony propojených uživatelů pak představují další možnosti „reklamní expanze,“ která by firmě mohla pomoci s udržením dynamického růstu jak příjmů a zisku, tak i její přítomnosti a váhy na světovém internetu. Na druhou stranu by Google musel přijít s dobrým způsobem, jak v rámci sociální sítě reklamu jejím uživatelům „naservírovat.“ Například právě Facebook, který se může opřít o několikaletou tradici, oblíbené hry a obrovskou uživatelskou základnu čítající téměř 500 milionů uživatelů, ziskový reklamní koncept nevymyslel dodnes. Respektive firma reklamu poskytuje, současné příjmy z ní ale ani zdaleka neodpovídají svému potenciálu.

Andreessen Horowitz investoval 20 milionů dolarů do Foursquare

To, že geoslužba Foursquare intenzivně hledá investora, který by pomohl zajistit její další rozvoj a expanzi, bylo veřejným tajemstvím už několik měsíců. V jednom z předcházejících dílů seriálu Aktuálně o startupech jsme přinesli informace o tom, že vážným zájemcem o Foursquare je internetová společnost Yahoo! Ta měla zájem ne jen o částečný vstup do Foursquare, ale o celkovou akvizici této populární geolokační služba. Z obchodu ale nakonec kvůli nízké nabídce (Yahoo! nabídlo 100 milionů dolarů, tedy zhruba 2,1 miliardy Kč) sešlo a Foursquare se tak muselo začít poohlížet po jiném zdroji investic. Ten firma nakonec našla v investičním fondu Andreessen Horowitz, který za investici v řádu desítek milionů dolarů získá ve společnosti pouze minoritní podíl.

Službě Foursquare se v posledních měsících dostává stále intenzivnějšího zájmu a podle mnohých představují právě geoslužby budoucí směr, kterým se marketing a sociální sítě budou ubírat. O geoslužbách a samotném Foursquare si můžete přečíst víc v samostatném článku.

Bude Formspring.me dalším internetovým fenoménem?

Pravděpodobně jen málokdo z vás dosud slyšel o nové internetové službě Formspring.me. To se ale během pouhých pár měsíců může změnit. Formspring.me, podobně jako v minulosti mnohé, dnes světově proslulé služby, prochází obdobím silného zájmu ze strany uživatelů. Služba spuštěná teprve koncem ledna loňského roku, už v průběhu ledna nalákala první milion uživatelů. Do konce června jejich počet dále dramaticky stoupl na 12 milionů, což je velmi slušné.

Formspring.me je velmi originální koncept založený na pokládání a zodpovídání otázek. Jinými slovy jakýkoliv registrovaný uživatel může v plénu položit otázky jakéhokoliv zaměření, na které mu pak může kterýkoliv jiný návštěvník odpovědět. Na rozdíl od podobné služby About.com, která také pracuje s principem otázek a odpovědí, jsou ovšem otázky v rámci Formspring.me mnohem konkrétnější, a „běžnější,“ stejně tak odpovědi jsou mnohem kratší. Ke konci června si již zmíněných 12 milionů uživatelů položilo celkem na 700 milionů otázek.

Poměrně zajímavý je i přínos Formspring.me v oblasti marketingu. Jak ukazují příklady společností Fiat a Red Bull, koncept otázek a odpovědí se dá poměrně účinně využít i k vlastní propagaci. Jak to vypadá? Poměrně jednoduše – firmě je založen oficiální kanál, podobně, jako je tomu na mikroblogu Twitter, nebo videoportálu YouTube. V rámci něj mohou registrovaní uživatelé pokládat jakékoliv otázky spojené s firmou, jejími produkty a dalšími aktivitami, přičemž na otázky odpovídají přímo pracovníci dané firmy. Díky tomu lze na svou otázku získat rychlou, jednoduchou a především také spolehlivou a pravdivou odpověď. Pro firmu naopak využití Formspring.me přináší vytvoření těsnější vazby se zákazníky, možnost objektivně informovat a případně vyvracet mýty, který by o jejích produktech kolovaly.

Jestli si Formspring.me v budoucnu skutečně získá takovou popularitu, jakou mají portály Facebook, nebo Twitter, je samozřejmě otázkou. Na druhou stranu trend rychlého růstu registrovaných uživatelů, stejně jako inovativní a marketingově použitelný koncept znamená dobrý předpoklad pro úspěch.

Exit mobile version