Dnes večer budou vyhlášeny výsledky pátého ročníku ankety Křišťálová Lupa. Soutěž prošla rychlou kariérou z nahodilého nápadu na prestižní fenomén českého Internetu. Jak Křišťálovka vznikla, co se v průběhu let měnilo na soutěži a co vypovídá o českém Internetu? Více v rozhovoru.
Aleš Miklík
Křišťálová lupa, nebo, jak v Internet Infu familierně říkáte „Křišťálovka“, má za sebou svoje rizikové průkopnické období a nyní působí dojmem úspěšného projektu, kerý rok co rok nabírá na síle. Jak vůbec vznikl nápad uspořádat Cenu českého Internetu? Neměli jste strach, že vám coby Internetovému vydavatelství bude vyčítán střet zájmů?
Střet zájmů zde určitě není, naopak se dá říci, že vše přirozenou cestou vyplynulo z pozice Lupy jako nestranného komentátora dění na českém Internetu. Naším dlouhodobým cílem je vybírat z něj to nejzajímavější, což v podstatě dělá i soutěž Křišťálová Lupa. Hlavním motivačním faktorem bylo to, že tu zkrátka ě podobný projekt chyběl a na trhu to bylo znát. Před Křišťálovkou zde citelně chyběla nějaká řízená zpětná vazba od uživatelů směrem k provozovatelům internetových služeb, a tak jsem si řekli, že by bylo dobré ji zkusit zprostředkovat vlastními silami a nechat lidi říci, co si o projektech na českém Internetu opravdu myslí.
Z následné diskuze o konceptu nakonec vzešel model veřejné uživatelské ankety, kombinované s odbornou porotou, která dává hlasování punc patřičné odbornosti a relevance. Zpočátku jsme ani nečekali, že bude mít soutěž takovou odezvu, která navíc roste rok od roku, ale o to větší radost z toho máme. A to i navzdory tomu, že je s Křišťálovkou každý rok spojeno také více a více práce.
BIO
Aleš Miklík je jako ředitel médií zodpovědný za vedení všech redakcí specializovaných serverů internetového vydavatelství Internet Info. Od roku 2005 do roku 2008 působil jako šéfredaktor serveru Lupa.cz, který dovedl do pozice primárního odborného zdroje o dění v oblasti českého Internetu. Vystudoval Fakultu informatiky MU a Fakultu sociálních věd UK. Pravidelně se podílí na dramaturgii obsahu řady odborných konferencí, které společnost Internet Info pořádá.
Soutěž je tu již čtvrtým nebo pátým rokem, kdy vlastně proběhl první ročník?
Úplně první ročník Křišťálovky proběhl v roce 2006.
Můžeš odtajnit, kolik lidí v posledních letech v Křišťálové lupě hlasovalo, nebo je to interní informace?
Určitě, to není nic, s čím bychom se chtěli tajit: loni to bylo 81 tisíc lidí a letos již 93 tisíc hlasů, trend je přitom od počátku růstový. Řeč je přitom o fázi samotného ostrého hlasování, přičemž soutěž je dvoukolová. V nominační fází, po které postupně neúspěšné projekty vypadávají, bývá příspěvků méně.
Říkáš, že hlasování je nejdůležitější fází. Proč tedy nemá veřejnost možnost rozhodnout o všech kategoriích, ale o některých rozhoduje pouze odborná porota? Nemůže to působit trochu nedůvěryhodně?
Systém, kde veřejnost rozhoduje o některých kategoriích a odborná porota zase o těch prestižních, dává poměrně jasný smysl pro zachování relevance a autority u tří hlavních kategorií.
Ten provotní předvýběr ale přeci stojí pouze na bedrech veřejnosti, tak proč nerozhoduje ovšem i v druhé fázi?
Veřejnost sice dělá hlavní část předvýberu v nominační části, ale i odborná porota má možnost upozornit na projekty, na něž se zapomnělo. Navíc jsme v rámci větší objektivity loni a letos do hry zapojili ještě expertní panel, složený převážně z oborových novinářů. Ti mají jednak velký přehled o dění v oboru a zároveň nejsou nijak napojeni na konkrétní projekty. Celková míra objektivity je proto z našeho pohledu maximální.
Jak přesně funguje expertní panel?
Během nominační fáze posílá své tipy podobně jako odborná porota, účastní se naplňování kategorií jednotlivými nominacemi a má poradní hlas u sporných nominací. Tady opět nejde o to, že by nominace svévolně vyřazovala, ale stává se nám, že je třeba projekt nominovan do nevhodné kategorie a je třeba jej přesunout jinam.
Vraťme se ještě k hlasování, jak je to s těmi prestižními kategoriemi, o nichž rozhoduje samotná porota, není to vůči veřejnosti trochu nefér?
Jedná se o tři poměrně dost specifické kategorie, kam spadá projekt roku, anticena a osobnost roku. Je zřejmé, že porota musí učinit nějaké rozhodnutí, o nemž by se možná někdy dalo i polemizovat, ale jinak to nejde, jinak by vyhráli všichni. Veřejnost ale v nominační fázi určila, o kterých projektech bude porota hlasovat, taže rozhodně není o nic ochuzena.
Když se vrátíme k těm kategoriím,v prvních ročnících zůstávaly kategorie totožné, což si vysloužilo i určitou vlnu kritiky. První výraznější posun proběhl až loni, jak je tomu letos a co plánujete na příští rok?
My pochopitelně sledujem trendy a hledáme, jak současné rozvržení vylepšit. Problém je v tom, že někdy bývá těžké určit, co je nějaký buzz, který za chvíli odezní a co jsou skutečně smyslupné trvalé fenomény, které si zaslouží vlastní kategorii. Když se objevily sociální sítě, přidali jsme sociální sítě. Máme dokonce prostor pro nejrůznější vychytávky a projekty na rozhraní kategorií. Takovou kategorií je letos přidaný „Dobrej nápad“ a pro zajímavé projekty, které propadly sítěm veřejného zájmu i zajmu odborné poroty, je zde ještě naděje v podobě nepravidelně udílené ceny serveru Lupa, která se uděluje za výjimečně zajímavý č originální počin na Českém Internetu. Tuto cenu budem udělovat i letos, bohužel zatím nemohu prozradit komu.
Našim záměrem je postupně vykrýt všechny smysluplné úhly pohledu na Český Internet a myslím, že se nám to minimálně v posledních letech daří. Musime vycházet z toho, co se za ten rok na českém Internetu stane, ovšem pravda je do značné míry taková, že český Internet je malý a zase tolik se toho zde neděje.
Plánujete nějaké koncepční zmeny na příští rok?
V tuto chvíli žádné jasné kontury změn u příští Křišťálovky ještě nejsou, je tomu tak zejména proto, že snažíme reagovat na aktuální dění na internetovém trhu. Rozhodně ale nelze vyloučit, že Křišťálovku zase někam posuneme.
Když se podíváš na první ročníky a ten poslední, jsou zde nějaké výrazné změny mezi nominovanými vítěznými projekty?
Jsou zde samozřejmě servery a služby, s nimiž se setkáváme stabilně. Určitě zde v některých případech sehraje roli i velikost, například když se rozhodne Seznam umístit ikonky na různé své služby, tak z toho kvanta svých uživatelů získá i docela zajímavé množství hlasujících. Je ale zároveň zajímavé poté nahlédnout do statistik a zjistit, že toho samého výsledku dokáží dosáhnout i některé komunitní servery pouze tím, že osloví tvrdé jádro své komunity, a ta jednoduše server podrží. Loialita tedy vůbec nekopíruje velikost webu, dokonce bych řekl, že je to přesně naopak a prostor pro nečekané změny je zde poměrně veliký.
Hodně záleží také na kreativitě jednotlivých serverů a toho, jak na hlasování své čtenáře upozorní. Klíčové je zaujmout, vtáhnout uživatele do hry, sami od sebe se zpravidla angažovat nebudou. Letos mě například mile překvapil poměrně vtipný banner serveru Živě.cz.
V posledních dvou až třech letech probíhají na českém internetovém trhu poměrně dost dramatické změny, dříve hodně diverzifikované a divergentní prostředí má tendenci se postupně konsolidovat. Projevilo se to nějak také v Křištálovce?
Myslím, že v podstatě vůbec, pro běžného uživatele jsou takové věci jako změna majitele zpravidla pod rozlišovací schopnost a pokud se v době převzetí zrovna výrazně nepropadne kvalita služeb, tak se řídí spíše setrvačností.
Jak je to se start-upy?
Takovou vyloženě Start-up kategorií je právě projekt roku, kde se může prosadit velký rozběhlý projekt, jenž zrovna přišel s něčím revolučním, tak i malý nově vzniklý web, který nabídne něco, co tu ještě nebylo.
Jaká je provázanost Czech Internet fóra a Křišťálové lupy?
Jde o přirozené komplementy s tím, že konference je určena odborné veřejnosti a jde především o platformu setkávání nad rekapitulací dění na českém Internetu, kdežto Křišťálová lupa nabízí aktivní možností vyjádřit se k dění na českém Internetu a je zde pro všechny.
Jakou roli hraje v Křišťálovce samotná Lupa?
Lupa.cz je pořadatelem, takže na její bedra padá velká část organizace a také soutěž zaštituje. Pochopitelně využíváme v rámci možností pro propagaci ankety i získávání zpětné vazby její čtenářskou základnu.
Započítávají se návštěvy z hlasování do navštěvnosti Lupy jako zpravodajskho webu?
Ano, soutěž je hostovaná pod doménou Lupy.
Najde se na českém Internetu něco, co tě za tu dobu, co Křištálovou lupu pořádáte, opravdu příjemě překvapilo?
{seealso}
Určitě, ale je to spíš trend, než jednotlivá věc. V posledních letech se rychle stírá náskok, který v technologickém světě mají anglicky hovořící země. Pokud se třeba v Americe objeví nějaký zajímavý trend, trvá dnes přibližně půl roku, než dorazí k nám. Když jsme přitom KL startovali, tak běžné zpoždění byly tři roky.
Děkuji za rozhovor.