ANALÝZA: způsobila Nokia zemětřesení v oblasti navigačních řešení?

Nokia

Zdánlivě nevinné rozhodnutí finského výrobce telefonů Nokia zrušit nutnost platit poplatky za plnohodnotnou hlasovou navigaci se v této oblasti zcela jistě stane přelomem. Je to kudla do zad, nebo nová příležitost?


Vydržte, nahrávají se mapy…

Ačkoli Nokia tuto událost ohlašovala dlouho dopředu a na svém webu spustila odpočítávání, jen málokdo si dokázal představit, jak zásadní změna se čeká. Bez nadsázky lze říci, že po třetím lednovém čtvrtku, kdy byl záměr oficiálně ohlášen, už nic nebude jako dřív.

Až do této doby nabízela jen jedno navigační řešení z mnoha. To se v mnohém odlišovalo od nabídky ostatních. Zatímco u ostatních výrobců navigačního software jste si zakoupili samotný program a příslušné mapové podklady, u Nokia Maps jste toto všechno dostali zadarmo. Dalo se vyhledávat v adresách, prohlížet mapu, ale pokud jste si chtěli nechat spočítat trasu a nechat se vést hlasovými pokyny, aplikace neoblomně končila na stránkách vyzývajících k zakoupení licence. Ta přišla zhruba na patnáct set korun a pokrývala celou Evropu. Už tato nabídka byla celkem konkurenceschopná, protože jste měli neustále přístup k nejaktuálnějším mapovým podkladům, což je pro dobré fungování navigace ta nejpodstatnější součást.

To ale Nokii nestačilo. Že jsou navigace a vše s nimi spojené v centru pozornosti Finů dokázala už akvizice výrobce mapových podkladů firmy Navteq. Osm miliard dolarů není zanedbatelná částka, a to ani pro největšího výrobce telefonů na světě. Zdálo se však, že se až doposud používaný obchodní model udrží dlouhou dobu a bude jen po malých krůčcích zvyšovat svůj podíl na trhu. K tak razantnímu kroku však Nokii dotlačilo něco jiného.

Velký, ošklivý a zlý Android

Zdá se, že za vším stojí obavy z nástupu mobilní platformy Android. Ten do vínku dostal taktéž bezplatnou navigaci, za kterou nestojí nikdo menší než samotný Google. Pravda, jeho navigační řešení je teprve v plenkách a proti zaběhnutým systémům trpí všemožnými dětskými nemocemi. Mezi ty nejcitelnější patří závislost na datových přenosech, a proto se s ním setkáme zatím jen v USA. Ovšem při rychlosti, s jakou Google pracuje na vývoji nových technologií a lokalizaci pro místní trhy, by se v poněkud zatuchlém rybníku s navigacemi mohla už za pár měsíců objevit nová štika.

Průzkum bojem

Přesně to nehodlá Nokia za žádnou cenu dopustit. Pokud by se mezi lidmi rozšířilo povědomí o Androidovi jakožto o operačním systému pro mobily, který umí zadarmo navigovat na rozdíl od ostatních, znamenalo by to pro Symbian, který už tak svádí lité boje s Windows Mobile citelnou ránu. Není rovněž žádným tajemstvím, že si Nokia toto řešení nechá sama pro sebe: jasně deklarovala, že se uživatelé Symbianu na jiných značkách (např. Samsung) bezplatného navigování nikdy nedočkají. Finské telefony tak rázem získají magickou auru jisté přidané hodnoty. Co na tom, že možnost bezplatného navigování je prozatím dostupná jen na pár aktuálních modelech a bude se jen postupně rozrůstat na vybrané starší modely.


Původní logo společnosti Nokia

Už nyní nechybí u nově uváděných modelů s GPS čipem zdůrazněná zmínka o „doživotní navigaci zdarma“. Dá se oprávněně předpokládat, že takováto výhoda přispěje k navýšení prodejů telefonů s GPS a operačním systémem, které obecně patří k těm nejdražším, což zákonitě povede ke zvýšení zisků Nokie. Jakmile bude trh v této oblasti dostatečně saturován, lze očekávat už dopředu avizované rozšíření na přístroje bez operačního systému, kde bude navigace řešena javovou aplikací nebo součástí firmware. Není potřeba podotýkat, že takováto konkurenční výhoda v přeexponované střední třídě se může náramně hodit.

Vyděšená konkurence

Skandinávský útok na svět navigací byl opravdu drtivý. Asi nejlépe to vystihuje pád akcií TomTomu (nizozemský výrobce navigací), které pár hodin po ohlášení oslabily o deset procent. A ani ostatní výrobce nečeká jednoduchá budoucnost. Ceny jak jednoúčelových navigací, tak vestavěných přístrojů, výrazně klesaly a pokud nejsou na samém dně, už brzy ho dosáhnou. Už dříve se těžko hledaly důvody, jak ospravedlnit vyšší cenu těchto navigačních řešení a v budoucnu to bude ještě těžší.

Dá se tedy očekávat zánik některých menších producentů nebo jejich případné pohlcení firmami majícími prsty v mobilních komunikacích. Nejvíce se v tomto ohledu čeká na Apple – je téměř jisté, že si nemůže v tomto segmentu nechat ujet vlak, a poskytnout tak Androidu a Symbianu konkurenční výhodu.

První mrtví

Zuřivá válka na poli mobilních navigací už má dokonce první oběti. Nizozemská společnost Nav4All stojící za stejnojmennou navigací ohlásila ukončení poskytování navigačních služeb. V oficiálním stanovisku se sice vymlouvá na krach jednání s Navteqem, který pro ni zajišťoval mapy, nicméně důvodem konce mohla být zmařená snaha přejít na placený obchodní model, kterému finský počin zasadil smrtelnou ránu ještě před jeho začátkem.

Navigace v mobilech tak už zcela jistě čeká podobný osud jako fotoaparáty: zatímco ze začátku nikdo nevěřil v jejich úspěch a praktickou použitelnost, postupem času se „fotomobil“ stal zcela běžným. Mobilů s GPS je už nyní mezi lidmi asi 163 miliónů, finský původ má přitom více než polovina z nich – a právě proto je učiněné rozhodnutí tak přelomové. Rok 2010 tak bude bezesporu rokem „lámání chleba“, který se dostane jen k pár nejsilnějším.

Přečtěte si také

Nokia versus Apple: Patentový spor se může táhnout i roky
Navigace v mobilu klasické autonavigace nenahradí
Intel a Nokia vyhlašují spojenectví, chtějí změnit mobilní svět

Exit mobile version