Apple dnes spouští reklamní službu iAd

Spuštěním vlastní reklamní služby vstupuje Apple do ziskové, ale také silně konkurenční oblasti mobilní reklamy. Dostane se tak do přímé konfrontace s několikanásobně větším rivalem Google.


Reklamní služba iAd společnosti Apple.

Apple představil vlastní reklamní platformu počátkem dubna, spolu s novým operačním systémem iPhone OS 4, v současnosti známějším jako iOS 4. Firma si od služby slibuje nejen další růst svých příjmů, ale také jejich diverzifikaci a uchycení se v perspektivní oblasti mobilní reklamy. iAd bude sloužit k její distribuci v rámci všech multimediálních zařízení Apple, tedy telefonu iPhone, přehrávače iPod a tabletu iPad.

V případě iAd plánuje Apple použít stejný model jako u již existujícího online obchodu s aplikacemi App Store. Většina, zhruba 70% zisku, poputuje do kapsy vývojáře aplikace, ze které bylo k reklamě přistoupeno. Zbylých 30% si pak firma nechá jako provizi. Účinnost tohoto systému ověřil již zmíněný AppStore, který v současnosti obsahuje více než 200 tisíc nejrůznějších programů určených pro systémy řady iPhone OS a iOS 4.

Oblast mobilní reklamy představuje bezesporu velmi lukrativní, a zatím také poměrně nerozdělenou, oblast. Vzhledem k významnému postavení společnosti Google v reklamní oblasti se ovšem nelze zcela ubránit myšlence, jestli se Apple nepouští na příliš tenký led. Obě společnosti spolu sice už dnes soupeří v oblasti mobilních telefonů (iOS 4 vs. OS Android) a internetových prohlížečů (Chrome vs. Safari), přičemž se zdá, že navrch začíná mít Google. Utkání se na poli mobilní reklamy ale může být pro Apple osudné. Důvodem je jednoduchý fakt, že se jedná o výsostné území Googlu. Firma z nejrůznějších forem reklamy získává až 97% všech svých příjmů, logicky se tak o žádnou oblast této oblasti trhu nehodlá s nikým dělit.

S iAd jsou ovšem už dnes spojeny problémy. V rámci zvýhodnění iAd oproti konkurenčnímu poskytovateli AdMob, za kterým nestojí nikdo jiný než Google, představil Apple počátkem června upravená pravidla pro vývojáře aplikací. Ti podle nich sice mohou vytvářet aplikace sbírající vybrané informace o uživatelích, poskytnout je ovšem mohou pouze těm reklamním agenturám, „které jsou skutečně nezávislé, tedy nejsou spojeny s výrobou mobilních zařízení, nebo operačních systémů pro ně.“ To Google, v současnosti nejvážnějšího konkurenta iAd, automaticky diskvalifikovalo. Bez cenných informací o uživateli, jeho preferenci, či aktuálním místě pobytu, je nemožné poskytovat kvalitní cílené reklamní služby.

Podrobněji se službě iAd budeme věnovat v zítřejším zvláštním článku.

Exit mobile version