Apple dnes uvede do prodeje nový iPhone 4

Bude uvedení nového iPhonu doprovázet stejná nákupní euforie, jako před dvěma měsíci tablet iPad? Potenciál na to má, výsledek je ale nejistý.


Nový iPhone 4

S úderem osmé hodiny ranní se dnes v pěti zemích světa začal prodávat nový model populárního smartphonů iPhone s pořadovým číslem 4. Oproti předchozím generacím přináší iPhone 4 pravděpodobně největší porci změn, přičemž některé z nich jsou viditelné na první pohled, jiné je naopak potřeba hledat. Mezi ty viditelnější patří bezesporu mírně upravený design, díky kterému lze iPhone 4 na první pohled odlišit od jeho „starších brášků“, nebo kvalitnější displej s větším rozlišením a lepším podáním obrazu. Novinky, které nejsou na první pohled zřejmé, zahrnují zcela nový operační systém iOS 4 s dlouho očekávanou podporou multitaskingu, druhou kameru určenou pro videohovory, výkonnější hardware a novou baterii s větší kapacitou.

Ve srovnání s předchozími třemi modely přináší iPhone 4 největší porci změn. Důvod je poměrně jednoduchý – zatímco v minulosti byl iPhone obecně považován za toho, kdo udává tempo, a jeho pozice byla jen těžko ohrozitelná, vývoj posledních dvanácti měsíců situaci ale naprosto změnil. Jednak většina výrobců mobilních zařízení se úspěchem Applu inspirovala a neustále představuje vlastní telefony, které staví na stejných základech jako iPhone, jednak se také objevili nový konkurenti.

Pravděpodobně nejvýrazněji situaci ovlivnil operační systém Android, za jehož vývojem stojí internetový gigant Google. Ten byl v posledních měsících adoptován většinou významných světových výrobců, což nutně vede k růstu jeho podílu na trhu. Co se statistik týká, počet nově prodaných zařízení s OS Android v Q1 letošního roku v USA poprvé překonal počet těch založených na iPhone OS. Dosud silná pozice Applu tak začala být ohrožována soupeřem daleko dravějším a dynamičtějším, než jsou ti ostatní.

iPhone 4 je výjimečný ještě jednou věcí, a to délkou doby od představení zařízení až po jeho uvedení na trh. Zatímco u předchozích modelů se tato doba pohybovala až v řádu měsíců, nový iPhone 4 byl oficiálně představen teprve 8. června letošního roku. To znamená, že telefon půjde do prodeje pouhých 16 dnů po představení, což je rekordně krátká doba. Mnozí analytici tento krok vysvětlují právě obavami Applu z konkurenčního OS Android a na něm postavených zařízení. Jinými slovy, Apple se pokouší uvést iPhone 4 co nejrychleji a získat tak větší tržní podíl.

Nový iPhone 4 je bezesporu velmi zajímavým a inovativním telefonem, jestli se mu ale podaří vyrovnat úspěch iPadu, není vůbec jisté. S iPadem Apple vstupoval do zcela nového a volného segmentu, zatímco iPhone 4 čeká silná konkurence a miliony majitelů starších modelů, kteří k jejich výměně nemají zatím důvod. Lze tak očekávat, že i přes vysoký potenciál nebudou prodeje nového iPhonu tak dobré, jako tomu bylo v minulosti.

Exit mobile version