Apple a Google čelí mediální kritice za špehování uživatelů. Jsou to lži, oponuje Jobs

Americká společnost Apple plní stránky odborných časopisů, kteří ji kritizují za sledování uživatelů skrze jejich mobilní telefony iPhone a tablety iPad. Přístroje bez vědomí uživatelů zasílají na firemní servery data o své aktuální poloze a nejčastějších místech pohybu jejich uživatelů. Firma se brání, že jsou data anonymní a zpětně zlepšují chování jejích přístrojů.


Aplikace vizualizující tracking u přístrojů iPhone a iPad.

Telefony si údajně sami tvoří databáze posledních základnových stanic, ke kterým se během pohybu přihlásily. Tím Apple přesně ví, kde se daný uživatel nejčastěji pohybuje a může tedy vysledovat jeho aktuální polohu. Paranoiu ze ztráty soukromí ale firma obhajuje tím, že tato data zpětně odesílá do přístrojů a urychluje tím přihlášení mobilu k dané základnové stanici.

Ve zkratce by to mělo fungovat následovně: uživatel, který denně jezdí do práce metrem, by díky této údajně zcela anonymní databázi měl získat vyšší uživatelský komfort, protože telefon bude vědět, k jakým základnovým stanicím (BTS) se hlásí nejčastěji. Po výjezdu z tunelu, kde není signál, tak urychlí přihlášení do sítě, jelikož danou BTS již bude znát.

Podobně navíc fungují i telefony s operačním systémem Google Android. Obě firmy se brání, že o tomto záměru uživatele informují ve svých licenčních podmínkách. Navíc lze odesílání těchto dat jednoduše deaktivovat v samotném telefonu, tvrdí svorně Google i Apple.

Problém je však v tom, že přístroje sbírají lokalizační data i v takovém případě. Obě platformy je ukládají do databázového souboru, který se odešle ve chvíli, kdy uživatel sledování opět povolí – ať už z jakéhokoli důvodu. Zatímco Google ale takto shromažďuje jen deset posledních zaznamenaných pozic, Apple eviduje pohyb uživatele dokonce až rok,
při každé aktualizaci software se tato funkce navíc sama aktivuje.

Po několika dnech mediální masáže se k problému vyjádřil i sám šéf Applu Steve Jobs. Podle serveru MacRumors.com odpověděl jednomu čtenáři na dotaz, proč společnost shromažďuje lokalizační data o svých uživatelích. „Nechceme nikoho sledovat. Informace, které kolují kolem, jsou lži,“ napsal stručně Jobs.

I přesto, že se PR oddělení jednotlivých firem mohou přetrhnout s přijatelným vysvětlením, mezi zákazníky sílí odpor k takovým praktikám. V Americe už na Apple začaly padat první žaloby a nově zveřejněná zjištění navíc začínají zajímat i příslušné úřady na ochranu osobních údajů. Do sporů se navíc vložil i vlivný americký standardizační úřad FCC.

Pokud příslušné úřady shledají, že firmy postupují nezákonně či jen proti společností vnímaných dobrých mravů, je velmi pravděpodobné, že firmy budou muset od takových praktik nadobro ustoupit. Zajímavé bude jistě sledovat i vývoj jednotlivých žalob.

Exit mobile version