Apple končí s instalací Flashe na počítače Mac

Nejnovější krok Applu ve snaze omezit rozšíření platformy Flash ve svých produktech s největší pravděpodobností zostří už tak dost napjaté vztahy se společností Adobe.


MacBook Air

Otevřené tažení Applu proti platformě Flash není žádnou novinkou, dosud ale bylo doménou výhradně mobilních zařízení využívajících operační systém iOS 4 a vyšší. Nynější ukončení automatické instalace platformy Flash do počítačů Mac je tak poměrně překvapivé, na druhou stranu se ale nejedná o tak dramatické omezení, jako v případě mobilního systému iOS. Jinými slovy Apple sice pomalu přestává distribuovat své počítače s předinstalovaným Flashem, jeho doinstalování uživatelem ale nebrání. Tento krok ale i tak pravděpodobně ještě zhorší už nyní špatné vztahy mezi oběma výrobci. Akcie Adobe reagovaly mírným růstem o 1,8%, Apple naopak o 0,7%poklesl.

Konec předinstalování Flashe přijde postupně s tím, jak bude Apple představovat nové verze svých stolních počítačů a notebooků. Jako první se tak Flashe nedočkají noví majitelé nedávno představené updatované verze ultratenkého notebooku MacBook Air, který vstoupí do prodeje v nejbližších dnech.

Apple krok oficiálně zdůvodnil snahou o „zajištění maximální aktuality instalovaného software“, což ve spojení s předchozími výroky Steva Jobse na adresu technologie Flash, působí přinejmenším humorně. Připomeňme si, že Jobs v minulosti Flash označil přídavnými jmény, jako je „děravý“, „nespolehlivý“, „rizikový“ či „zastaralý“. Faktem ovšem zůstává, že i přes kritiku CEO Applu je Flash i nadále nejpoužívanější multimediální technologií celého internetu.

Je otázkou kam Apple se svou restriktivní politikou vůči platformě Flash míří. V oblasti mobilních operačních systémů představoval Flash ohrožení dominantního postavení Applu v oblasti distribuce aplikací pro tuto mobilní platformu, jak tomu ale je na Macu? Zajímavé bude také sledovat, jak na chování Applu zareaguje výrobce Adobe Systems. Připomeňme si, že počátkem října se objevily informace o společné schůzce Shantanu Narayena, CEO Adobe, se Stevem Ballmerem z Microsoftu. Původní spekulace o údajné akvizici Adobe ze strany Microsoftu sice firmy vyvrátily, je ale jasné, že setkání muselo mít nějaký důležitý důvod. Tím mělo podle mnoha analytiků být právě sladění strategie proti příliš expanzivnímu Apple.

Zdroj: Reuters

Exit mobile version