Apple konečně přiznal potíže s Time Capsule a nabízí náhradu

Devět měsíců poté, co průzkum serveru Guardian poukázal na omezenou životnost bezdrátového záložního disku, nabídla společnost Apple náhradu zdarma – ovšem jen některým majitelům. Podají ostatní na Apple žalobu?

Apple konečně přiznal, že s jeho bezdrátovým přístrojem na zálohování dat je něco v nepořádku. Poté, co tisíce lidí přišly o svá cenná data.

Majitelé přístrojů se sériovými čísly v rozmezí od XX807XXXXXX – XX814XXXXXX si je mohou zdarma nechat opravit nebo vyměnit za nové, buď poštou nebo osobně, ale pokud chtějí získat zpět svá data, musí přímo navštívit autorizovaný Apple Store. Pokud však vlastníte poškozený přístroj Time Capsule se sériovým číslem, které nespadá do tohoto rozmezí, máte smůlu. Vaší jedinou šancí je Apple zažalovat.

Pro Apple je to další ostuda po bojích ohledně iPhonu 4 kvůli chybě v softwaru, a potížemi s Wi-Fi připojením u iPadů. V dokumentu, který byl zcela nenápadně (bez odkazu z hlavní stránky či tiskového prohlášení) umístěn na stránky Apple, se uvádí, že „některé přístroje Time Capsule prodané přibližně mezi únorem 2008 a červnem 2008 nemusí naběhnout, a nebo se naopak mohou nečekaně vypnout.“ Jinými slovy, jsou mrtvé: nelze na ně ukládat data, a hlavně z nich žádná data nelze získat zpět. Což je u přístroje určeného k zálohování dat závažná chyba.

Problém, na který svět přišel s pomocí Pima van Bochovena, který zřídil stránku Time Capsule Memorial Register poté, co jeho přístroj nečekaně odumřel, je ten, že přibližně po 18ti měsících přístroje přestaly fungovat. Příčinou, na niž nezávisle na sobě poukázalo více lidí obeznámených s problémy dřívějších verzí bezdrátového routeru Apple Airport, byl zdroj elektřiny: zřejmě se přehřál.

Když Guardian kontaktoval Apple s poukazem na výsledky analýzy a s žádostí o potvrzení potíže, nedostalo se mu žádné odpovědi. V říjnu toho roku byla spuštěna van Bochovenova stránka Time Capsule Memorial Register, kde byl zveřejněn seznam údajů o odumřelých přístrojích, kterých se do února, kdy stránku přestal updatovat, našlo 2500.

Van Bochoven tehdy poznamenal: „Asi v polovině listopadu 2009 Apple konečně dostal rozum a zveřejnil interní článek ve své znalostní bázi, kde informuje své zaměstnance po celém světě, aby ověřili sériové číslo přístroje, a pokud je v určitém rozmezí, nabídli výměnu přístroje. Nemáme ponětí, o jaké rozpětí se jedná, a jsme ohledně toho skeptičtí: chyba je totiž v teplotním designu Time Capsule nezávisle na sériovém čísle.“ Příčinou problému je podle van Bochovena „přehřátá elektronika. Kondenzátor přístroje zjevně nsnese teplo po tak dlouhou dobu. Stejně jako mnoho dalších jsem si všiml, že se Time Capsule dost zahřívá, ale nečekal jsem, že za 18 měsíců bude konec.“

Apple na problém dlouho nereagoval. Zajímavé je, že nám van Bochoven poskytl seznam sériových čísel, která nashromáždil do listopadu. Z 598 přístrojů z jeho databáze jich 487 mělo sériová čísla spadající do rozmezí stanoveného Applem. To ovšem také znamená, že 20 procent rozbitých přístrojů má sériová čísla, která výměnu či opravu neumožňují, což znamená, že Apple z toho ještě není úplně venku.

Van Bochoven provedl analýzu, kde zjistil, že po 19 měsících užívání nastává velký zlom, kdy mnoho přístrojů náhle odumře. V červenci 2009 Apple uvedl na trh novou verzi Time Capsule zcela bez oznámení a bez poukazu na problém, který potkal první verzi. Není však jisté, jestli problém byl vyřešen, a nebo jestli se znovu objeví přibližně v prosinci. Možná by majitelé Time Capsule měli pouvažovat o koupi nového hard disku k Vánocům.

Zdroj: Guardian

Exit mobile version