Apple kupuje reklamní společnost Quattro Wireless, reaguje tak na Google

Deal

Společnost Apple, americký počítačový výrobce, koupí za 275 milionů dolarů (téměř 5 miliard korun) vývojáře bezdrátových reklamních technologií Quattro Wireless. V úterý o tom informoval výkonný ředitel společnosti Quattro Andy Miller. Důvodem akvizice je především zlepšení pozice Applu v oblasti mobilní reklamy a také konkurenceschopnosti vůči společnosti Google.

„Jsme velice rádi, že můžeme oznámit akvizici Quattro Wireless společností Apple,“ uvedl Andy Miller, výkonný ředitel Quattro Wireless, na firemním blogu. Informaci později potvrdilo i tiskové zastoupení společnosti Apple.

Finanční podmínky obchodu zatím nebyly oficiálně zveřejněny, ale podle dostupných informací zaplatí Apple 275 milionů dolarů. Miller by se měl stát viceprezidentem Applu pro oblast mobilní reklamy.

Společnost Quattro Wireless, sídlící v americkém státě Massachusetts, je považována za jeden z nevýznamnějších start-upů v oblasti mobilní reklamy. Zabývá se vývojem reklamních technologií, které jsou určeny pro mobilní telefony a aplikace do smartphonů. Mezi její klienty patří například společnosti Ford, Procter & Gamble a Netflix.

Další krok v tažení proti Googlu?

Jejím přímým konkurentem byla firma AdMob, o kterou podle amerického listu The Wall Street Journal měl Apple také zájem. Nakonec ji v listopadu koupila společnost Google za 750 milionů dolarů. I to je zřejmě jedním z hlavních důvodů, proč se představitelé Applu rozhodli nejnovější akvizici uskutečnit. Konkurence mezi oběma firmami totiž v poslední době stoupá, přičemž rozhodujícím okamžikem byl v tomto směru srpnový odchod Erica Schmidta, výkonného ředitele Googlu, ze správní rady Applu.

„Svého působení v Applu jsem si opravdu užíval. Je to skvělá společnost, ale v tuto chvíli pro mě odstoupení představuje tu nejlepší volbu,“ komentoval tehdy své rozhodnutí Schmidt. Tato slova nepřímo potvrzují stále častější prolínání oblastí působení obou společností. Google již na trh uvedl vlastní internetový prohlížeč Chrome a podporuje vývoj mobilního operačního systému Android. Mimoto je na cestě také operační systém Chrome OS a smartphone Nexus One, který by měl přímo konkurovat velmi populárnímu telefonu iPhone z dílny Applu. Podrobně jsme se této situaci věnovali v nedávném článku.

Apple chce možná prodávat reklamu v aplikacích

Někteří odborníci však konkurenční tažení proti Googlu v oblasti online reklamy spíše odmítají. Mobilní reklama je totiž zobrazována buď v internetovém prohlížeči nebo prostřednictvím mobilní aplikace. Telefony jako iPhone však surfování po internetu posunuly do fáze, kdy je srovnatelná s běžným počítačem, včetně využívání stejného kódu. Pokud si tedy zadavatel reklamy zaplatí reklamu na například na zpravodajském serveru, je pravděpodobné, že se zobrazí také na mobilním zařízení.

„Boj v oblasti online webové reklamy se odehrává mezi společnosti Google, Yahoo a Microsoft, takže si nedokážu představit, že by se zde mohl Apple výrazněji prosadit,“ uvedl v příspěvku na svém blogu investor Chris Dixon. Podle něj se chce Apple orientovat spíše na oblast reklamy v aplikacích pro smartphony, přičemž využít by měl především svou silnou a respektovanou pozici mezi vývojáři. Je třeba připomenout, že pro iPhone existují tisíce aplikací a je více než pravděpodobné, že Apple do této reklamní oblasti konkurenci jen tak snadno nepustí.

Firma Quattro Wireless v březnu 2009 získala od několika amerických fondů investici ve výši 10 milionů dolarů, od roku 2007 tak dokázala nashromáždit 30 milionů dolarů. Po oznámení akvizice vzrostla hodnota akcií Applu o 96 centů na 214,97 dolarů.

Přečtěte si také

Akviziční rok 2009: Když velcí hojně skupují malé aneb evropské průtahy
Čeká nás v roce 2010 souboj Googlu s Applem?
Apple představil nové produkty, Steve Jobs konečně na veřejnosti

Exit mobile version