Apple má peníze na akvizice, má za ně ale koho koupit?

Apple

Společnost Apple má dnes na účtu 28,4 miliard dolarů. Pokud k tomu připočítáme obchodovatelné cenné papíry a další majetek s podobnou likviditou, dostaneme se na částku kolem 75 miliard dolarů. Co s tím? Koho koupit?

Radit Stevu Jobsovi se pokouší Ed Osvald na serveru BetaNews. Samozřejmě je otázka, zda právě nyní je vhodný čas k nákupům, z druhé strany ale nelze důvěřovat ani ničím nekrytým papírovým penězům. A pokud dolar bude dál ztrácet hodnotu, je asi rozumné se hotovosti
zbavit; z pohledu firmy ideálně tak, aby to nějak podpořilo její podnikání (čili pro IT firmu nedává žádný zvláštní smysl investovat do nemovitostí, kávy, pšenice nebo zlata, i kdyby to zrovna bylo rozumné pro jednotlivce nebo investiční fond).

Následující čísla, tj. „co všechno si Apple teď může dovolit“, ještě
vyžadují drobnou korekci

Hlavní kandidáti

Takže podle Osvalda tři hlavní kandidáti jsou:

Yahoo: kapitalizace 17,2 miliard dolarů. Dnes spolupracuje s
Microsoftem/vyhledávačem Bing. Z hlediska Applu by bylo zajímavé mít
Yahoo, protože by tím mohl konkurovat byznysu svých současných
protivníků, Googlu a Microsoftu.

Adobe: kapitalizace 13,8 miliard. Vztahy mezi oběma společnostmi
dlouhodobě jiskří. Ovšem právě tam, kde se používají aplikace Adobe,
se často současně používá Mac OS (přeloženo do normálního jazyka: Mac
OS má vůči Windows celkem zanedbatelný podíl; běží ale více InDesignu
nebo Photoshopu na Windows než na Mas OS?). Akvizicí by Apple získal
kontrolu nad příslušným ekosystémem.

Netflix: kapitalizace 13,8 miliard. Firma nabízí streamování médií
(snad by šla přirovnat např. k našim provozovatelům kabelových
televizí?), podniká hlavně v Severní Americe, my ji zde prakticky
neznáme. Transakce by měla tedy smysl z hlediska severoamerického
trhu.

Druhá liga

Další kategorie kandidátů je už, jak připouští o E. Osvald, trochu
hůře zdůvodnitelná. Patří do ní Xerox, Sandisk a RIM.

Xerox: kapitalizace 13,2 miliard. Zde by snad mohla sehrát roli jistá
„historická reminiscence“. Microsoft se ve svém GUI inspiroval Applem
podobně jako Apple zase Xeroxem.


Hodnota akcií Apple raketově roste

Research in Motion: kapitalizace 13,2 miliard. RIM se postupně
propadá, nicméně má stále některé technologie, které se hodí pro
použití smartphonů v podnikovém prostředí. Má cenu kvůli tomu firmu
kupovat? Spíše ne, soudí Osvald, třeba lze ještě počkat. (Zde je také
otázka, zda by transakci nemohla zkomplikovat antimonopolní
legislativa.)

SanDisk: kapitalizace 10,3 miliardy. Apple závisí na dodavatelích čipů
pro paměti flash Akvizicí by se mohl zbavit závislosti např, na
Samsungu, který mu je současně konkurentem (přes mobily s Androidem).
I zde je však možné, že koupě by narazila na antimonopolní instituce.

Poslední navržená skupina firem je už, jak připouští i Osvald, trochu
i vtipem. Zařazuje sem Best Buy (10,3 miliard), Sony (25,2 miliard),
Symantec (14,6 miliard) a Lockheed Martin (25,7 miliard). Poslední
zcela pomiňme, firma má údajně zajímavé vazby na vojenský průmysl USA,
ovšem sotva nějakou synergii s produkty Apple. Koupit Symantec by pro
Apple mohlo mít smysl, aby získal kvalitní antivirus pro Mac OS a
odvozené systémy pro mobilní zařízení, jinak by zde opět hlavní roli
mohla hrát ironie – vydělávat na problémech konkurenčního OS. U Sony
by transakce mohla být zajímavá kvůli ceně, která spadla po
kompromitaci sítě PlayStation a všech souvisejících problémech
(zprovoznění služeb, žaloby…).

Best Buy je firmou zaměřující se na retail, již je s Applem v relativně těsných vztazích. Jistěže by se takto daly rozšířit App Store, jenže Best Buy pochopitelně prodává
ještě ve větším měřítku konkurenci Applu.

Exit mobile version