Apple údajně zvažuje akvizici výrobce Sony

Akcie Sony v reakci na spekulace během včerejška vzrostly o 3%, přestože celá transakce se zdá být jen velmi málo pravděpodobná.


Apple drží v rezervách na 51 miliard dolarů

Podnět pro spekulace o možném kapitálovém vstupu amerického výrobce Apple do japonského gigantu Sony přinesl v průběhu víkendu americký finanční magazín Barron. Ten poukázal na fakt, že Apple dlouhodobě navyšuje své hotovostní rezervy, které ke konci třetí čtvrtletí dosáhly úctyhodných 51 miliard dolarů (necelých 900 miliard Kč). Podle magazínu Barron se takovou rozsáhlou akumulací kapitálů Apple zjevně připravuje na nějakou velmi významnou transakci, jako potencionální cíle pak časopis uvedl společnosti Adobe, Disney a Sony.

Spekulace o velkém obchodu na obzoru navíc podpořil i Steve Jobs, CEO Apple, který na nedávném rozhovoru s investory na otázku ohledně využití rezerv odpověděl: „Chceme být připraveni, protože v blízké budoucnosti vidíme několik velmi zajímavých investicí.“

Všechny tři navržené akviziční cíle by pro Apple znamenaly velký přínos. Pokud by firma koupila známou technologickou společnost Adobe Systems, vyřešila by jednak rozsáhlé spory, které mezi sebou oba podniky v současnosti mají a navíc by se dostala do výhodné pozice v konkurenčním boji se softwarovou společností Microsoft a její platformou Windows. Problémem ovšem je, že Shantanu Narayen, CEO společnosti Adobe, minulý týden jakákoliv jednání o prodeji firmy razantně odmítl.

Případná akvizice mediální společnosti Disney by částečně vyřešila problémy Applu se získáním televizního a filmového obsahu pro jeho Apple TV, a také pro půjčování a prodej videa v rámci služby iTunes. Tuto službu sice Apple v září představil, vzhledem k malému množství dostupného obsahu a silné konkurenci služeb Hulu a Netflix se ale o nijak převratnou záležitost nejedná. Problém s akvizicí Disney spočívá v rozsahu podnikání firmy, tedy zmíněných 51 miliard dolarů by na uskutečnění obchodu pravděpodobně nestačilo. Navíc Disney působí i v oblastech, které do byznysu Apple příliš nezapadají, tato akvizice se tak zdá málo pravděpodobná.

Posledním akvizičním cílem tak podle magazínu Barron zůstává japonský výrobce Sony. Jeho koupě je přitom ze všech tří společností paradoxně nejméně pravděpodobná, a to z několika důvodů: jednak produktová řada Sony mnohonásobně přesahuje a částečně i soupeří s výrobky Apple, jednak se Sony dlouhodobě profiluje spíš jako konkurent Apple, než jeho spojenec.

To potvrzuje i nejmenovaný analytik jedné z japonských bank, který řekl: „Nemyslím si, že by se Sony chtělo spojit s Apple, obzvlášť když spolupracuje s Googlem právě za účelem konkurence Applu. Pokud by se Apple pokusil o akvizici Sony, jednalo by se s největší pravděpodobností o nepřátelské převzetí, což je metoda, které se v Japonsku tradičně nedaří. Navíc by se Applu takový obchod značně prodražil.“

Ve finále tak ani Sony nepůsobí jako ideální akviziční cíl Applu, přestože jím podle mnoha analytiků je. Otázkou pak ovšem zůstává, do jaké oblasti Apple své finanční rezervy nakonec investuje. Vzhledem k charakteru byznysu Applu by se firma mohla vydat cestou akvizice některého ze subdodavatelů pro svá mobilní zařízení, například tedy koupě některého z výrobců úsporných mobilních procesorů, nebo například kvalitních dotykových displejů. Stejně tak by se ale Apple mohl akvizicí pokusit proniknout do některé nové oblasti, byť to není zrovna jeho styl.

Zdroj: Reuters

Exit mobile version