Apple mění strategii, jeho mobilní zařízení bude nabízet více prodejců

Změna dosud konzervativní obchodní politiky zaměřené na spolupráci s jedním operátorem má Applu přinést především další růst prodejů a pomoci v konkurenčním boji proti Google.

Americký výrobce Apple v minulých týdnech učinil několik překvapivých zvratů v oblasti obchodní politiky mobilních zařízení, které radikálně mění způsob, jakým Apple některá svá zařízení dosud prodával. Přechod od výhradní distribuce jedním ze smluvních partnerů společnosti tak Apple nově nahradil uvedením stejného produktu u více prodejců. Nová obchodní politika firma má za cíl jednak zvýšit dostupnost jeho produktu a tím i tržby, ale také pomoci firmě v konkurenčním boji se společností Google a její platformou Android, která mobilním zařízením Apple silně konkuruje.

První a pro většinu zákazníků také nejvýznamnější a vítaná změna se týká distribuce oblíbeného mobilního telefonu iPhone. Na prodej jeho prvních čtyř generací měl v USA prakticky monopol operátor AT&T, od příštího roku bychom ale iPhone měli nalézt i v nabídce konkurenčního operátora Verizon Wireless. Podle dostupných informací se ale nebude jednat o zcela identické zařízení, jaké dnes prodává AT&T, ale o jeho CDMA verzi. Nový telefon by se na trhu mohl objevit už v průběhu prvního čtvrtletí příštího roku. Předchozí model 3GS je navíc od července letošního roku zakoupit odblokovaný v maloobchodní síti Walmart.

Změny se dotknou i nejnovějšího zařízení v nabídce Applu, tedy tabletu iPad. Ten je k dispozici ve dvou verzích, a to WiFi a 3G, přičemž druhou zmíněnou lze pořídit opět výhradně s datovými službami operátora AT&T. Počínaje dneškem lze ovšem zmíněnou 3G verzi pořídit také od operátora Verizon Wirelelss, přičemž tentokrát se bude jednat o identické zařízení, jaké prodává i AT&T, ve kterém bude jen volný přístup k WiFi hotspotům AT&T nahrazen možností připojení k přístupovým bodům Verizon Wireless. Apple se navíc nechal slyšet, že se do budoucna nebrání dalšímu rozšíření počtu operátorů, kteří by distribuovali jeho zařízení.

Volba operátora Verizon Wireless je poměrně logická. Firma totiž disponuje moderní datovou sítí s vysokou kapacitou pro přenášená data, což je oblast, ve které právě dosavadní partner Applu, operátor AT&T, značně zaostává. Problémy se sítí měly v hustě zalidněných oblastech východního a západního pobřeží vyústit až v časté výpadky hovorů a dalších služeb.

Zdali bude ale nová obchodní strategie představovat účinnou zbraň proti Google a jeho platformě OS Android, je ale velkou neznámou. Dostupnost produktů Apple u několika operátorů jejich dalšímu rozšíření bezesporu pomůže, na druhou stranu Android je stále populárnější u výrobců smartphonů a dalších zařízení. Jinými slovy Android je dostupný v několika desítkách chytrých telefonů, z nichž mnohé se těší poměrně velké popularitě mezi zákazníky, a právě na něm je také postavena většina chystaných tabletů, které by se na trhu měly objevit koncem letošního, nebo počátkem příštího roku. Je tak poměrně málo pravděpodobné, že by se Applu s jeho jediným smartphonem a jediným tabletem mohlo dlouhodobě dařit takové síle vzdorovat.

Zdroj: Reuters

Exit mobile version