Vyzkoušeli jsme si nové Audi A5

Na trhu je nové Audi A5 s moderním vznětovým motorem, který se natrvalo usadil pod kapotami sportovních kupé. Diktát trhu je neúprosný, a tak pod už i pod kapotami sportovních vozů můžeme nalézt úsporné a točivým momentem překypující motory spalující naftu. Proto nás zajímalo, jestli dokáže technika v podobě třílitrového TDI v kombinaci s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou a pohonem všech kol plně nahradit požitky z jízdy s vysokootáčkovým atmosféricky plněným agregátem, který ke sportovnímu kupé vždy patřil.

Moderní vznětové motory se už natrvalo usadily i pod kapotami sportovních kupé. Příkladem může být i testované Audi A5, jehož „třílitr“ o výkonu 239 koní pohání všechna kola.

Zákazníka, který by v případě testovaného modelu zaplatil u svého prodejce částku 1,8 milionu korun, také určitě bude zajímat, co opravdu za své peníze dostane. Tak především na první pohled velmi atraktivní kupé, jehož tvary se jen tak neokoukají. Kolemjdoucí zaujme nejen rozkročený postoj „á-pětky“ a ladné linie jejích boků, ale zejména efektní přední světlomety s osmi LED diodami, kterými disponuje supersportovní R8 a třeba i zbrusu nová generace modelu A4. Zadní část ingolstadtského kupé je naopak trochu uhlazenější, než byste čekali. První dojem tedy není vůbec špatný. Jaké je tedy Audi A5 uvnitř?

Interiér Audi A5

Bohužel zde musíme konstatovat, že u interiéru nové A5 tak trochu zvítězil rozum nad emocemi. Pod ladnými křivkami karoserie vozu, který nepostrádá sportovní náboj se totiž ukrývá osvědčená technika, kterou zákazníci značky notoricky znají již z ostatních modelů značky. Stačí tak otevřít bezrámové dveře, usednout za volant a jste doma. Podobné kontrolní přístroje, tlačítka ovládání klimatizace a audia či nachlup shodné ovládání systému MMI činí z modelu A5 dokonalý dopravní prostředek, který neunaví ani na dlouhých cestách a dvojice vpředu sedících cestujících má obdobný komfort jako v sesterských limuzínách A6 a A8.

To se však nedá říci o dvou místech vzadu, na které je zároveň horší přístup. Audi ovšem nezastírá, že se v případě A5 jedná o vůz s vnitřním uspořádáním 2+2. Základní výbava je opravdu velmi bohatá, přesto měl námi testovaný vůz celou řadu příplatkových prvků, které jeho konečnou cenu vyšvihli až ke zmíněným dvěma miliónům korun. Je pravda, že jsme si připadali doslova jako v dospělém automobile kategorie GT, ale hodnota příplatkových prvků tvořila skoro 1/3 hodnoty vozu

Pohled do zavazadlového prostoru

Zadním víkem vcelku dobře přístupný zavazadlový prostor disponuje objemem 0,455 m3, což je na kupé více než dostatečná hodnota. Navíc zde nechybí ani možnost sklopit zadní opěradla a dále tak zvýšit užitné vlastnosti tohoto „sporťáku“. Kvůli nimi si ale tento automobil rozhodně nekoupí. Proto se přesuňme k přední části vozu a nadzdvihněme kapotu. Naskytne se nám pohled na známý vidlicový šestiválcový turbodiesel, který zde má největší výkon 239 koní a je vybaven filtrem pevných částic. Pro sportovní srdce tedy nic moc. Posádka sedící uvnitř to ale vnímá jinak.

Po nastartování a běhu naprázdno nedává Audi A5 nijak výrazněji znát, jakýže to má motor pod kapotou. Hlavní devizou této pohonné jednotky je hned po rozjezdu velký točivý moment 500 N.m v rozmezí otáček od 1900 do 3000 1/min. Není proto třeba motor příliš točit a můžete svižně cestovat na dlouhé vzdálenosti s průměrnou spotřebou pod hranicí devíti litrů na sto kilometrů. Sportovnější povahy budou jezdit zhruba o dva litry výše, což na tento typ automobilu je doslova úžasná hodnota.

Za volantem

Podvozek i řízení ingolstadtských novinek se v poslední době stále více blíží vyváženějšímu ideálu konkurenčních vozů BMW. Hmotu těžkého turbodieselu tu cítíte pořád, ale u Audi A5 se přeci jen o trochu více posunula ke středu automobilu. Díky tomu příď lépe odolává nedotáčivému smyku a chová se daleko déle neutrálně. Co se týče komfortu odpružení je na tom novinka velmi dobře zásluhou dlouhého rozvoru a hliníkových součástí podvozku. I horší povrchy tomuto kupé nečinní žádné problémy. Testovaná motorizace se dodává s pohonem všech kol quattro, který jsme ocenili i my, protože test probíhal na konci podzimu. Systém pohonu všech kol zajišťuje modelu A5 výtečnou trakci nejen na výjezdech ze zatáček, ale také na mokré či namrzlé vozovce. To je velké plus, takže lze tento vůz používat opravdu celoročně.

Vzhledem k cílové skupině zákazníků, kterou na sebe v poslední době ingolstadtská značka váže hodnotíme automobil s překvapivou kombinací karoserie, pohonné jednotky a pohonu pozitivně. Ortodoxní vyznavače zážehových velkoobjemových zážehových motorů a poháněné zadní nápravy o tom sice nepřesvědčíme, ale testovanému Audi A5 nikdo nemůže upřít krásné tvary karoserie, výkonný motor a bezpečné jízdní vlastnosti za jakýchkoliv klimatických podmínek.

Exit mobile version