Auta budoucnosti

kyberpunk.org Už potřetí se konala soutěž LA Design Challenge, kde designéři představují návrhy vozů pro příští generace. Tématem soutěže pro rok 2007 byl trvale udržitelný rozvoj. Pravidla vyžadovala, aby navržené vozidlo bylo stoprocentně recyklovatelné a mělo životnost pět let. Na pořadu dne se tak objevily velmi futuristické návrhy zahrnující i nanotechnologie. Do finále soutěže se dostala severoamerická designérská centra automobilek Acura, Audi, General Motors, Honda, Kia, Mercedes-Benz, MINI, Toyota a Volkswagen.

Acura FCX 2020 Le Mans – jelikož by se Acura ráda dostala do 24hodinovky v Le Mans, přišla se svým konceptem závodního speciálu. Ten využívá vodíkový pohon, který kombinuje s molekulární nanotechnologií, odtud pochází i alternativní označení NHR-1 (Nano Hydrogen Racer 1). Díky molekulární nanotechnologii bude možné vyrábět extrémně lehké a přitom velmi pevné materiály s možností 100% recyklace. Ve voze pilot nesedí, ale leží na břiše ve směru jízdy a z důvodu bezpečnosti je kokpit vyroben z uhlíkových vláken.

Audi Dynamic Space Frame – (ADSF) je vůz roku 2015 a vyráběn je pomocí technologie Rapid Prototyping (RP). Tato metoda se v současné době využívá k rychlé výrobě prototypů či modelů. Výroba ADSF probíhá vrstvením jedné vrstvy z recyklovatelného materiálu za druhou. Díky metodě RP jsou přímo v rámu vytvořeny kanály pro vedení elektřiny a kapalin a hydraulický pohon nahrazuje klasickou hnací hřídel.

Kia Sandstorm – Designér Marc Mainville připravil buginu do pouště i jiného prostředí jménem Kia Sandstorm. Je poháněna kombinací biodieselu a elektromotoru. Částečně si bere energii také ze solárních panelů, kterou ukládá do NiMH baterie. Konstrukce je zcela hliníková.

Mercedes-Benz RECY – vůz je postaven ze dřeva, slitin, skla a gumy, což podle tvůrců umožňuje nejen jeho zpětné rozložení na základní použité materiály, ale rovněž dovoluje vůz v průběhu let inovovat. Pod kapotou je čtyřválcový motor Blu-Tec spalující bionaftu.

Volkswagen Nanospyder – získává energii jak z palivových článků, tak solárních panelů. Elektřina se převádí do motorů, které by byly uloženy po jednom v každém kole. Navíc je možné vůz díky nanotechnologiím skládat, rozkládat a znovu skládat na mikroskopické úrovni. Celý automobil by se pak skládal z miliard miniaturních strojů ne větších než půl milimetru v průměru, které by se mohly k sobě navzájem připevňovat v obrovské „spojovací“ nádrži. Vznikala by tak auta dokonale optimalizovaná pro bezpečnost, spotřebu i sílu. Díky okamžité možnosti přeskupovat se by například mohly miniaturní roboti velice pomoct bezpečnosti. Díky senzorům by srážku předem vycítili a zesílili konstrukci právě tam, kde by bylo třeba, aby zajistili přežití řidiče a spolujezdců.

Honda Extreme – Honda přišla s konceptem vozu, který „roste“ se svým majitelem. V průběhu pěti let je možné vůz přeměnit z dvoumístného sportovního roadsteru, přes kupé, futuristický pick-up až po rodinný vůz. Všechny tyto modifikace je totiž možné aplikovat na podvozek vyrobený z polykarbonátů, který lze po pěti letech recyklovat a znovu využít pro výrobu nového podvozku.

MINI Bimoke – tento návrh se skládá z jednoduchých panelů schopných biologického rozkladu, které jsou obohaceny o semena palem. Po uplynutí pětiletého cyklu jsou kompostovány a usnadňují tak růst palem, které napomáhají k čistšímu životnímu prostředí.

Toyota RLV – obsahuje kombinovaný pohon, lze využít elektromotor s výkonem 110 koní nebo hydraulický šlapací systém. Odlehčená konstrukce umožňuje využít pro pohon lidskou sílu a při dopravní špičce tak vozy neprodukují žádné emise.

A vítěz nakonec – GM Hummer 02 – Hummer O2 je poháněn palivovými články na vodík a zároveň dokáže „dýchat“ skrze revoluční fototropní „krunýř“, který produkuje čistý kyslík pomocí fotosyntézy. Fototropické panely fungují jako „listy“. Každý obsahuje fotobioreaktor, kde kombinace zelených čas a vody přeměňuje toxický oxid uhličitý v čistý kyslík a ten vypouští zpět do životního prostředí. Řasy se po vypotřebování mohou snadno měnit a být využity pro produkci energie biomasou. Centrální hliníkový „strom“ tvoří dokonalou šestiúhelníkovou strukturu, která chrání hlavní nádrž s vodíkem a zároveň podpírá externí fototropické panely. Čtyři modulární a nezávislé palivové články napájejí hydraulické motory připojené ke každému kolu. V nich je využita nová hydraulická kapalina založená na vodě. Nádrž s vodíkem se nachází uprostřed vozu, což podporuje bezpečnost i pevnou strukturu vozu, čímž se stává pomyslným „srdcem“ automobilu. Pneumatiky s aktivním vzorkem zajišťují nízký valivý odpor na dálnici, ale mají vynikající vlastnosti i v terénu, který přitom neničí – jejich vzorek se přizpůsobuje okolnímu prostředí.

Článek přejat z www.kyberpunk.org, což je portál, který se zaobírá nejen kyberpunkem jako literárním podžánrem, ale zároveň přináší aktuality a články týkající se umělé inteligence, moderních technologií, virtuální reality, robotiky a bezpečnosti.

Exit mobile version