Banku bude možné ovládat také pomocí televize – 2. díl

Rozmach moderních komunikačních technologií umožňuje přesunout banku z poboček ke klientům a nabídnout jim dříve nepředstavitelné pohodlí. Jaké novinky nám zrovna klepou na dveře a co nás čeká ve velmi krátké historické době? Na elektronickou cestu, tedy na přístup do banky pomocí internetu a telefonu, jsme si již stačili zvyknout. Ale co třeba ovládání bankovního účtu pomocí televizní obrazovky?

Přečtěte si první díl.


Odborný garant článku

Klienti využívající internetové banky jsou většinou zvyklí používat jednotné komunikační rozhraní, jehož logiku ovládání důvěrně znají a jehož autentizační mechanismy jim nečiní potíže. V prostředí internetového bankovnictví je tak dnes poměrně běžné ovládání spořících účtů, úvěrů, fondů, stavebního spoření či pojištění. Jaké by to však bylo, kdyby veškeré finanční profily byly spravovány v rámci jednoho přístupu? Touto otázkou si lámou hlavy právě zástupci všech bankovních institucí. Jednak proto, že na úplnou centralizaci stále ještě nenastal ten správný čas, ale také proto, že je tento proces poměrně náročný na technickou realizaci a samozřejmě odvislý i od investovaných prostředků.

Zádrhelem u investovaných prostředků bankovními institucemi není ani jejich aktuálně dostupná výše, ale pečlivé zvažování každého kroku, jejich priorit a porovnávání s aktuálními trendy v bankovnictví. Dalším důvodem, proč je nutné zákazníky přesvědčovat postupně a nenásilně, je získávání důvěry v tento způsob spravování svých financí. Mladá a střední generace se sice většinou neobává svěřit své peníze virtuálním systémům, přesto by i v nich dnes nabídka okamžité centralizace správy všech financí vyvolala nejistotu. Klienti přesto žádají v rámci internetového bankovnictví čím dál více.

Názor osobnosti

Budoucnost vidíme především v prostředí a možnostech Internetové sítě. Přístup k Internetu bude mít stále více lidí, připojení jsou stále rychlejší a portfolio zařízení umožňujících přístup se rozšiřuje. Nejde jen o klasické domácí počítače, ale dnes i o mobilní zařízení a v budoucnu se jistě objeví i další.
Mojmír Prokop, ředitel pro přímé distribuční kanály Komerční banka

Neodmítejte nové výzvy

Zatímco dříve bylo pro banky poskytnutí základních možností ovládání účtu online konkurenční výhodou, dnes se poskytnutí komplexní sady funkcí a dalších vlastností stává existenčním minimem. Do budoucna tak lze v tomto směru očekávat celou škálu možností, jak udržovat pod kontrolou platby za nejrůznější oblasti života či podnikání. V nejbližší době půjde například o správu leasingových účtů, možnost investování na kapitálových či akciových trzích, a to vše přímo z našeho účtu v prostředí internetového bankovnictví, vše pod jedním zabezpečeným přístupem.

Ani to se neobejde bez provozních obtíží na straně banky. Konkrétním příkladem je otázka předávání důvěrných informací o klientovi. Klient dává bance souhlas se zpracováním jeho údajů, ale například pojištění nabízí jiná organizační složka, nebo firma, byť patřící do stejné finanční skupiny. Tato firma však stejný souhlas od klienta nemá.

Výzkum o kyberzločinech
Kyberzločinci dnes se získanými daty obchodují. Celkem 22 % všech nabídek tvoří čísla kreditních karet, druhým nejčastěji nabízeným „zbožím“ jsou bankovní účty
Více zde

Společnosti si tak nemohou sdílet data bez explicitního souhlasu zákazníka, což komplikuje nejenom poskytování stávajících produktů, ale také nabízení nových. Aby bylo možné integrovat nové vlastnosti do stávajících bankovních aplikací, je také nutné zajistit jejich dokonalou interoperabilitu a výměnu dat mezi různými aplikacemi různých dodavatelů. I přes tyto, a mnohé další problémy jsou ale nové funkce přímého bankovnictví výzvou, jíž nelze odmítnout.

Pre-scoring našeho chování

Novinkou není, že čas od času banka vyhodnotí naše chování a nakládání s penězi v internetovém bankovnictví, a sama nabídne některý ze svých finančních produktů, např. úvěr, novou platební kartu, zřízení či navýšení kontokorentu nebo odkládání volných finančních prostředků na spořící účet.
Do budoucna se tento „pre-scoring“ stane klíčovou součástí prostředí internetového bankovnictví, jeho vzhledu či nabízených funkcí.

Příkladem vyhodnocování chování může být i nedávno spuštěný Věrnostní program pro klienty Poštovní spořitelny. Systém umožňuje, aby klienti za platby kreditními i debetními kartami získávali body, které mohou kdykoliv vyměnit za hodnotné dárky z bohatého katalogu Poštovní spořitelny. Celé řešení umožňuje v prostřední net bankovnictví zobrazení stavu bodového účtu, katalogů dárků či volbu odměny za získané body.

Dalším trendem, který nepřináší ani tak nové vlastnosti, jako spíše zdokonalení stávajících webových aplikací je zvýšená úroveň jejich personalizace. Uživatelé budou mít mnohem větší škálu možností přizpůsobit aplikaci bankovnictví svým potřebám. Určitým náznakem personalizace jsou v současné době již běžně podporované šablony plateb. Nicméně ty jsou jen začátkem – aplikace webového bankovnictví umožní zákazníkům měnit vzhled a chování některých položek; vytvářet zkratky nečastěji používaných funkcí, vybírat si z barevných schémat a tak dále.

Autor je specialista společnosti EMPIRE, s.r.o. v oboru internetového bankovnictví.

Přečtěte si také:

eBanka: historie, současnost a budoucnost
Internetové televize jako byznys
Trend: platby kartou přes Internet zatím Čechy nelákají

Exit mobile version