BILANCE: Jaký byl Český Internet v roce 2009 z pohledu NetMonitoru a AdMonitoringu

spir

Čerstvě uvolněná prosincová data uzavřela zatím poslední rok projektu měření internetové návštěvnosti v České republice. Jak vypadá srovnání českého Internetu v roce 2008 a 2009? Patrný je zejména výrazný nárůst počtu reálných uživatelů, částečně však pouze opticky, neboť NetMonitor, jejž pro SPIR realizuje agentura MEDIARESEARCH, změnil metodiku měření. Více v následujícím reportu.


Srovnání vývoje počtu reálných uživatelů v ČR 2008 a 2009;
Zdroj: NetMonitor – SPIR – MEDIARESEARCH & Gemius, 2008/2009

Statistiky návštěvnosti nám říkají, že český Internet i nadále pokračuje v růstu. Ten loňský nebyl svojí dynamikou úplně nezajímavý. Velikost internetové populace (deset let a výše) se v České republice pohybovala na začátku roku 2009 kolem 5 milionů uživatelů. Na konci roku to však bylo již o více než o půl milionu více, tedy 5,64 milionu lidí. Srovnáme-li toto číslo se statistikami ČSU, zjistíme, že je to již více než polovina běžné populace republiky a také je to čistě statisticky 13% meziroční nárůst.

Provozovatele internetových serverů určitě bude zajímat, jak se tento fakt podepsal na
shlédnutých stránkách (page views). Jejich počet na serverech, které jsou do monitoringu zahrnuty, vzrostl ze 73 miliard v lednu na 85,6 miliardy, což znamená ještě větší nárůst (o 17%) a milé zjištění, že se zvětšuje aktivita uživatelů.

Jak to bylo s reálnými uživateli

Nárůst počtu reálných uživatelů (RU) v loňském roce rostl. Probíhal kontinuálně do května, potom následoval pravidelný prázdninový pokles (na 4,9 milionu RU). Zajímavé je, že v dalších letních měsících se i přes pěkné počasí začala návštěvnost opět lehce zvedat. V srpnu pak dokonce nastal největší meziroční nárůst počtu reálných uživatelů (18 %), následně se tempo růstu začalo opět zpomalovat a o dva měsíce později již byla spuštěna nová metodika, která automaticky přidala korekci +5% uživatelů všem měřeným serverům. Na historické maximum si český Netmonitor sáhl v prosinci, kdy zaznamenal 5,51 milionu reálných uživatelů. Oproti roku 2008 je zde také patrná mnohem pravidelnější dynamická křivka růstu a výkyvů návštěvnosti a to jak v letních, tak i u zimních měsíců.


Srovnání vývoje průměrně stráveného času na internetu v ČR 2008 a 2009
Zdroj: NetMonitor – SPIR – MEDIARESEARCH & Gemius, 2008/09

Zajímavé je, že se v meziročním srovnání tentokrát neopakoval standardní nárůst průměrného stráveného času na Internetu na 1 uživatele (ATS). Ten naopak během roku klesal z 32 hodin/měsíc v lednu až na 26 hodin/měsíc během prosince. Tento nový jev má pravděpodobně na svědomí nárůst „občasných uživatelů“, kteří se na Internet dostanou zpravidla jen ve chvílích, kdy to nutně potřebují. Dalším důvodem, což je pro náš server zajímavější, může být znatelný úbytek soukromého využívání Internetu na pracovišti, jenž jde ruku v ruce s rostoucími restrikcemi od zaměstnavatelů a růstem nezaměstnanosti.

Jaká je nejsilnější aktivní věková skupina na českém Internetu?

Poměrově jsou na Internetu asi nejvíce přítomní mladí lidé do 25 let. U nich tvoří míra penetrace Internetu okolo 90% a u tohoto čísla pravděpodobně již v následujících letech zůstane, neboť již nemá příliš kam růst. Naopak s přibývajícím věkem množství uživatelů vůči celkové populaci radikálně klesá. Z lidí přes 55 let využívá Internet jen 12%, mezi lidmi staršími 35 let pokračuje dlouhodobý růstový trend.

Sociodemografie uživatelů, aneb, jaké máme hosty

Z hlediska národní socioekonomické klasifikace ABCDE je patrný následující posun.
Roste podíl nižších skupin D a E (z 45,3% v lednu na 48% v prosinci) a to na úkor podílu nejvyšších skupin A a B klesá (z 22% v lednu na 20% v prosinci). Tento trend je důsledkem penetrace internetu mezi uživatele s nižší socioekonomickou skupinou a do budoucna lze očekávat jeho další nárůst.

Genderově na Internetu převažují muži (52%) nad ženami (48%) a zajímavý je i trend, kdy s přibývajícím věkem podíl mužů roste a u žen naopak klesá. Dříve ženy pomyslně vyrovnávaly svoje zastoupení na Internetu větší aktivitou a déle tráveným časem. To však již dnes neplatí a a od konce roku 2009 je počest shlédnutých stránek i čas trávený na sítí víceméně vyrovnaný.

Top 10

V pořadí leaderů trhu co do návštěvnosti jsme málokdy svědky nějaké překvapivé změny. Loňský rok byl v tomto ohledu částečně výjimkou díky tomu, že portál Centrum získal povolení sloučit svoji návštěvnost se službou aicq.cz. Díky tomu se portálová trojka vyhoupla ze čtvrtého na druhé místo se 3,41 mil. RU, tedy před zpravodajský server novinky.cz (3,27 mil. RU) a portál idnes.cz (3,22 mil. RU). Vlajkovou lodí trhu je stále seznam.cz, který se svými 5,03 miliony reálných uživatelů (RU) v prosinci stvrdil neotřesitelnost své pozice. Co do počtu shlédnutých stránek (PV) vede jednoznačně opět Seznam.cz s počtem necelých 4,3 miliardy shlédnutých stránek v prosinci a po velkém odstupu nesměle následuje aukční síň Aukro s 483 mil. shlédnutých stránek.

Specifickým fenoménem současného (nejen českého) Internetu je rapidní nárůst sociální sítě Facebook.com. Její nárůst v ČR láme světové rekordy, více si můžete přečíst v článku a od loňského podzimu se dokonce stal suverénní jedničkou v kategorii komunitních serverů a pravděpodobně i na dále bude růst na úkor lokálních komunitních webů.


* média s vykázaným výkonem alespoň v 16 měsících z 24 možných (rok 2008 + 2009)
** média s vykázaným výkonem v méně než v 16 měsících z 24 možných (rok 2008 + 2009)
Zdroj: NetMonitor – SPIR – MEDIARESEARCH & Gemius, 2008/2009

Na závěr si ještě připomeňme, kolik peněz loni nateklo do internetové reklamy

V České republice se v roce 2009 podle měření AdMonitoring utratilo celkem 3,6 mld. Kč, tedy o 819 milionů Kč více oproti předchozímu roku. Nutno ovšem podotknout, že jde jen o odhad podle oficiálních ceníkových částek. S ostrým příchodem krize se přitom nůžky mezi ceníkovými (gross) cenami a reálnými částkami rozevřel do zajímavých tupých úhlů. Mezi provozovateli v loňském roce nejvíce inkasoval Seznam.cz (1,56 mld. Kč) a zaznamenal tak téměř 50% nárůst oproti loňskému roku.

Za ním následuje Centrum Holdings s 0,75 mld. Kč (meziročně o 14% více) a Mafra s 0,53 mld. Kč (meziročně o 13% více). Jako již tradičně, bylo nejvíce inzerce v segmentech „Peněžní zprostředkování“ (369 mil. Kč) a „Motorová vozidla a jejich motory“ (354 mil. Kč). Zajímavý je také nárůst inzerce u „Činnosti související se zpracováním dat, hostingem a webovými portály“ (305 mil. Kč).

Na první pohled to tedy vypadá, že byl loni Internet ekonomickou krizí zasažen asi tak nejméně ze všech mediatypů a podnikání na něm (alespoň v obsahových webech) se rozhodně vyplácelo. Na pohled druhý již bude podobná úvaha zrádná asi stejně, jako vrcholek ledovce. Můžeme totiž jen tušit, jaká masa barterů a bonusů se krývá pod ním.

Obecně pak Internet v ČR zažívá zlaté časy (broadbandová penetrace je dnes běžná i na věnkově), totéž se ovšem nedá říci o internetovém podnikání (ať již v obsahových službách, nebo v online obchodování), které se vlivem nepříznivých ekonomických faktorů za poslední rok a půl pěkně přiostřilo.

Přečtěte si také:

Internetová reklama hlásí 6,4 mld. korun za loňský rok

Exit mobile version