Microsoft má novou zbraň: vyhledávač Bing

Bing

Společnost Microsoft na začátku týdne s několikadenním předstihem spustila svůj nový internetový vyhledávač Bing. Jde přitom už o několikátý pokus prosadit se na trhu vyhledávání, kterému zatím nekompromisně vládne internetový gigant Google. Bing sice přináší líbivý vzhled a několik šikovných funkci, zdaleka to však není záruka toho, že uživatelé změní své vyhledávací návyky. Microsoft má však velké ambice a neváhá je podpořit milionovými investicemi do reklamy…


Český Bing je zatím pouze převlečený Live Search
Klikněte pro zvětšení

Na poli internetových vyhledávačů je v posledních týdnech docela živo, alespoň co se týká pozornosti médií. Nedávno byl například do provozu uveden vyhledávač WolframAlfa, který slibuje zcela nové dimenze ve vyhledávání na internetu. Přestože ho někteří komentátoři označili jako množného pokořitele Googlu, s největší pravděpodobností se jím nestane. Alespoň ne v dohledné době. Lidé si totiž velmi rychle uvědomili, že není tím, co chtějí a velmi rychle na něj zapomněli.

Novou kapitolu nyní otevřel Microsoft, který v pondělí oficiálně s několikadenním předstihem spustil svůj vyhledávač Bing. Ten byl vyvíjen pod kódovým označením Kumo a od počátku je středem pozornosti a vyvolává vášnivé diskuse. Stačí se jen podívat na stovky článků významných médií, které informovaly právě o dřívějším uvedení do provozu. Přestože Microsoft není ani zdaleka hráčem, který by se mohl chlubit vysokým dvojciferným podílem ve světovém vyhledávání, jeho ambice byly vždy veliké.

Bing a čtvrtý pokus Microsoftu

Microsoft na tento trh vstoupil v roce 1998, kdy představil vyhledávač MSN Search, přičemž v té tobě ještě licencoval vyhledávací technologii jiné společnosti. S vlastním vyhledávacím enginem přišel až mnohem později, kdy už trh zcela ovládal Google. MSN Search si své uživatele našel, ale nebylo jich mnoho.

Významnou změnu přinesl až rok 2006, kdy Microsoft přišel se zcela přepracovaným vyhledávačem Windows Live Search, který byl vyvíjen v rámci aplikací Windows Live. Za půl roku tento vyhledávač osamostatnil a přejmenoval na Live Search. S tímto svým počinem dosáhl Microsoft světového podílu kolem 3 procent (a zhruba trojnásobku v USA). Trhu dnes stále s velkým náskokem vévodí Google s podílem více než 60 procent a s více než dvoutřetinovým odstupem ho následuje vyhledávač Yahoo.

To je pochopitelně situace, se kterou se Microsoft nehodlá smířit, protože tak přichází o pohádkové zisky z prodeje internetové reklamy. Odpovědí by měl být právě Bing, který se zatím nachází v testovací fázi a navíc pouze ve verzi určené pro USA. Pokud totiž z České republiky navštívíte adresu Bing.com, bude na vás čekat pouze graficky „převlečený“ původní Live Search, který jednak nevyužívá vyhledávací technologie Bing, ale nedisponuje ani novými funkcemi.


Informační boxík v americké verzi
Klikněte pro zvětšení

Bing zatím pouze v americké verzi

Abyste mohli plnohodnotný vyhledávač Bing vyzkoušet, je potřeba v pravém horním roku přepnout na verzi „Spojené státy americké – Angličtina“. Kdy se všech novinek a funkcí dočká i česká verze, zatím není jisté, podle dostupných informací by to mělo být během 12 měsíců.

Bing se drží konvence, kterou před lety nastolil Google, a tou je jednoduchost. Microsoft se přesto neubránil svému přesvědčení, že uživatel chce kromě jednoduchosti také pěkný vzhled a grafické hračičky, a tak na pozadí umístil pravidelně se měnící obrázky. Ty však nejsou statické, ale plní také funkci informační. Nad určitými místy se totiž objevují boxy, které obsahují různé zajímavosti o dané lokalitě. Pod obrázkem se pak objevují různé aktuality a návrhy pro hledání. V době psaní článku byla například aktuální Obamova návštěva Egypta, proto Bing sám nabízel vyhledání podrobnějších informací.

Samozřejmostí je možnost vyhledávání v různých kategoriích, jako jsou obrázky, videa, mapy, zpravodajství a další. Bing v tomto směru přináší drobná, nicméně velmi praktická vylepšení. V případě obrázku se například výsledky nezobrazují na více stránkách, ale můžete je posouvat pomocí „nekonečného“ posuvníku. Pokud s ním dojdete na konec, automaticky se načtou další obrázky. Vyhledaná videa se zase automaticky po najetí kurzoru začnou v náhledu přehrávat (tady doporučuji nejdříve ztlumit reproduktory, abyste podobně jako já leknutím málem nespadli ze židle). Co se týká klasického vyhledávání, přináší Bing šikovnou funkci rychlého náhledu. Když kurzorem u výsledku najedete k pravému okraji, zobrazí se část stránky v malém náhledovém okně.

Bing chce lepší a provázanější výsledky

Hlavím cílem Microsoft je v případě nového vyhledávače především zjednodušení samotného vyhledávání, usnadnění orientace a provázání nejrůznějších informací. Pokud například uživatel zadá do vyhledávacího pole výraz „iPod“, Bing zobrazí nejen příslušné informace o přístroji, ale také odkazy na prodejce, recenze nebo jeho příslušenství. V případě vyhledávání podrobností o letu do zahraničí zase nabídne informace o tamějších hotelech nebo počasí.


Americký Bing nás nejenže umístil až na druhou stránku, navíc ještě
stále nezaregistroval změnu ve vedení redakce.
Klikněte pro zvětšení

Jak už však bylo řečeno, Bing zatím plnohodnotně funguje pouze v USA, tudíž pro českého uživatele jsou tyto funkce zatím prakticky nepoužitelné. Totéž platí o samotném vyhledávaní informací. Pokud totiž chcete prohledávat české weby, musíte využívat českou verzi, tedy v podstatě Live Search, jinak se použitelných výsledků nedočkáte.

Bing a jeho perspektivy

Microsoft na svém novém vyhledávači znatelně zapracoval, což zcela určitě stálo nemalé finanční prostředky. Není se tedy čemu divit, že by chtěl na úkor konkurence získat maximum. Zatím to však nevypadá, že by se Google měl své pozice obávat. Shodují se na tom nejen analytici, ale přiznává to i samotný Microsoft. Nejbližším jeho cílem je tedy sesazení společnosti Yahoo z druhé příčky, přičemž vedení Microsoftu neváhá do propagace investovat vysoké částky

V polovině týdne se například v USA rozjela televizní reklamní kampaň, která má nové uživatele přilákat. Podle listu The Wall Street Journal stála více než 90 milionů dolarů a je postavena na stejném principu, jako dřívější reklamy útočící na výrobce počítačů Apple. V tomto případě se Microsoft snaží diváka přesvědčit, že výsledky hledání na konkurenčních vyhledávačích (tedy především na Googlu, ačkoliv není přímo zmíněn) jsou nepřesné, nepřehledné a matoucí a pouze Bing poskytne přesně takové řešení, které běžný uživatel očekává.

Již zmíněná úzká provázanost výsledku hledání s mnoha dalšími souvisejícími informacemi by mohla nalákat významné inzerenty, ať už jde o prodejce automobilů, výrobce zboží či poskytovatele služeb. Bing totiž velmi usnadňuje cestu k jejich produktům a v tom tkví jeho skrytý potenciál.

Ovšem až čas ukáže, zda zrovna Bing je tou zbraní, díky které Microsoft ve válce vyhledávačů zaboduje. Pokud se mu navíc podaří Yahoo porazit, nebude již muset tak vehementně volat po navázání spolupráce, o které po neúspěšném pokusu o odkoupení usiluje.

Přečtěte si také

Microsoft chce porazit konkurenci s novým vyhledávačem Bing
WolframAlpha vnáší do vyhledávání nový směr
Microsoft a Yahoo zahájili nová jednání o možné spolupráci

Exit mobile version