Business Intelligence efektivně

Nervová soustava firmy. Tak lze bez nadsázky nazvat podnikové informační systémy – nástroj, bez něhož si již řadu let firmy všech typů a velikostí nedokážou představit svoji činnost. V poslední době však krize donutila mnohé podniky více se zamyslet nad možnostmi pro zefektivnění jejich činnosti. Zrak mnohých tedy padl na firemní data, dosud, přes existenci ERP ve firmě, často ne zcela využívaná. Díky těmto úvahám se mnohé ERP systémy, a to i ty určené středním a menším firmám, rozrostly o velmi užitečnou součást – Business Intelligence. Co tento pojem vlastně znamená?

Každá firma z kterékoli oblasti podnikání, dnes potřebuje zpracovávat množství dat, která jsou uložena v podnikovém informačním systému, případně data z externích zdrojů. K tomu, abychom je dokázali rychle a efektivně analyzovat, potřebujeme stále výkonnější nástroje. Jedním z nich je právě Business Intelligence (BI). Jejím úkolem je co nejrychleji vytěžit správná data pro strategické rozhodování.

„Pomocí BI jsou ve většině případů analyzována data obchodního rázu, zejména údaje o prodejích apod.,“ vysvětluje Jindřich Kahoun, obchodní ředitel Helios Orange ze společnosti Asseco Solutions. „Důležitými faktory jsou různá časová období, prodejní sortiment, prodejní kanály, a podobně. Můžeme však říci, že Business Intelligenci lze použít pro analýzu jakéhokoliv typu dat, například marketingových nebo ekonomických.“

Cesta do (datového) pravěku

Údaje pro BI analýzy mohou pocházet z jakýchkoliv zdrojů. Z interních, včetně CRM (Customer Relationship Management), i například z nakoupených databází a z dalších zdrojů.

„Informace však získávají svůj smysl a důležitost teprve ve chvíli, kdy zjistíme vazby mezi nimi, tedy například určitý trend ve vývoji prodejů za dané časové období a podobně,“ vysvětluje Kahoun.

S tím souvisí i další v současné době populární výraz dolování dat nebo častěji používaný anglický ekvivalent Data Mining, který bývá součástí celého řešení založeného na Business Intelligence. Je jednou z možností, jak získávat, zpracovávat a měřit data historická, která, na základě údajů z minulosti, nám mohou něco říci k budoucím trendům vývoje.

Dalšími procesy v rámci Business Intelligence mohou být také extrakce a transformace dat. Jedná se v podstatě o nahrání dat z různých datových zdrojů, zejména informačních systémů a externích zdrojů. V nahraných datech se však mohou vyskytnout různé anomálie a nepřesnosti. Proto musíme provést vyčištění od nesprávných údajů, doplnění těch správných a odstranění nepřesností.

Hra s kostkami

V souvislosti s BI musíme zmínit také pojem „kostky“. Je to pohled na data takovým způsobem, který nám umožňuje rychlým způsobem získat určitý průřez pomocí „dimenzí“.

„Prostřednictvím těchto pohledů si vybíráme takové průřezy kostkou, které nás aktuálně zajímají,“ přibližuje Jindřich Kahoun. „Uvedu příklad: v rámci jedné kostky máme údaj o prodejích a zajímá nás, kolik výrobků jsme celkem prodali v určitém roce. Tím se zužuje pohled na data v kostce na vybraný časový údaj. Dále je možné, abychom se současně dověděli třeba to, kolik se v daném roce prodalo výrobků celkem i to, kolik bylo výrobků typu X a kolik typu Y. či mnohé další údaje,“. dodává Kahoun.

Data jako pod mikroskopem

Tolik obecný úvod do nyní tak populárního nástroje. Zajímavou novinkou však je využití Business Intelligence v systémech pro střední a menší firmy, které se objevilo v systémech poměrně nedávno. V některých systémech je důležité i to, že BI zde není určena pouze pro manažery, ale velmi dobře ji využijí i pracovníci na ostatních úrovních ve firmě, kteří pracují s informačním systémem, ať už jde o střední management, skladníky nebo třeba pracovníky ve výrobě.

.„V případě našeho systému tento nástroj prochází napříč celým informačním systémem, je obsažen ve všech jeho částech. Je tedy přístupný každému uživateli, kdykoli jej potřebuje využít,“ říká Jindřich Kahoun. „Náš typ Business Intelligence pro střední a menší firmy pracuje s OLAP kostkami, stejně jako s kontingenčními tabulkami či Master Detailem. Přičemž umožňuje komukoli, kdo to ke své práci potřebuje, s tím vším z jediného místa pracovat.“.

Další součástí systému, která s tímto nástrojem úzce souvisí je Dataskop. Mohli bychom jej přirovnat k mikroskopu, neboť umožňuje přehledný a podrobný pohled na data. Díky němu je možno pracovat s informačním systémem nikoli prostřednictvím modulů a funkcionalit, ale skupin dat, kterou daný uživatel potřebuje ke své práci. V té souvislosti systém umožňuje vybudovat t.zv. „Strom aktivit“, který si každý uživatel přizpůsobí podle svých potřeb a jeho prostřednictvím přistupuje k datům v různých uskupeních.

Je tedy zřejmé, že v dnešní době, kdy krize dusí podnikání v nejrůznějších oborech a firmy se velmi snaží hledat nové zdroje příjmů, mají díky tomuto nástroji možnost využít stávajících dat a najít silné a slabé stránky svého stávajícího byznysu a objevit tak i nové možnost, například nadějné segmenty trhu.

Exit mobile version