CeBIT téměř ovládly čínské firmy

Veletrh CeBIT přilákal podle údajů pořadatelů celkem 379 tisíc lidí, což je o čtrnáct tisíc více než v minulém roce. Průzkum mezi návštěvníky rovněž odhalil, že největší skupinu zájemců tvořili odborníci ze segmentu průmyslové výroby. Zájem o veletrh byl také ze strany pracovníků státní správy a samosprávy, kterých na veletrh dorazilo čtyřicet tisíc.

Z celkového počtu 6 059 vystavovatelů tvořily necelé tři tisíce německé společnosti a ostatních 3 311 firem pocházelo ze 77 zemí celého světa. Výrazněji byli zastoupeni asijští a tchaj-wanští vystavovatelé.

Na některých stáncích byly k vidění napodobeniny přístrojů známých značek a okopírovaných logotypů. Zástupci těchto firem podle našich zkušeností často odmítali fotografování s odvoláním na nový design svých výrobků nebo zvláštní patenty.

Nepodařilo se nám také zjistit technické informace o chystané síti čtvrtého českého mobilního operátora U:fon od zaměstnanců čínské společnosti ZTE, která firmě MobilKom pomáhá vybudovat síť založenou na technologii CDMA.

Skype pro byznys

Rasmus Almqvist ze společnosti Skype nám na stánku představil řešení Skype for Business. Firma bude instalační balíček nabízet online a prostřednictvím prodejců IT zařízení a poskytovatelů připojení. V nabídce je také několik telefonů pro volání přes internet nebo pevné linky. Správci sítě získávají podrobné pokyny pro nastavení síťové politiky, mohou zakazovat některé funkce, včetně supernode, což znamená, že Skype využívá hardware i přenosovou kapacitu pro komunikaci ostatních uživatelů.

Samotný balíček Skype pro byznys obsahuje deset předplacených účtů, kredit na volání ve výši padesáti eur, možnost časově neomezeného volání na pevnou linku (platí se pouze jednorázově 0,039 eur za každý telefonát) a kontrolní panel pro další nastavení.

Za vlak zaplatíte mobilem

Britský mobilní operátor Vodafone na veletrhu převedl VoIP (Voice over IP) s pracovním názvem Starfish. Služba by měla být dostupná z běžných mobilních telefonů. Majitelé mobilních telefonů mohou díky službě komunikovat s lidmi, kteří používají IM klienty MSN, Yahoo, AOL a Skype. Na tyto klienty je možné zasílat hlasové a textové zprávy. Mobilní telefon tyto informace přenáší na základovou stanici operátora, odtud data míří k bráně a dále jsou přenášena přes internet.

Německá železniční společnost Deutsche Bahn oznámila, že od října spouští zkušební platby za jízdenky pomocí mobilního telefonu. Experiment s názvem Touch & Travel je zatím určen pouze pro železniční dopravu v Berlíně a okolí, ale využít jej mohou také cestující mezi Berlínem a Hannoverem. Dráhy budou spolupracovat s mobilním operátorem Vodafone a dalšími firmami. Systém by měl být přístupný pouze pro vybrané mobilní telefony značky Motorola.

Cestující se při nástupu zaregistrují a podobným způsobem o sobě dají vědět při výstupu z dopravního prostředku. Podrobnosti o délce využívání vlaku se uloží na SIM kartě telefonu a odešlou do počítačové centrály mobilní sítě. Částku za cestu vlakem zaplatí zákazník na svém telefonním účtu.

Hlasujte pomocí televizního ovladače

Firma Alcatel-Lucent představila ve svých expozicích několik technologických prototypů. Prvním je Live TV, které umožňuje například z dopravní zácpy pomocí PDA dálkové přihlášení k televizi a zadání příkazu k nahrávání filmu. Film se posléze nahraje a vlastník tohoto zařízení si může po návratu z domů celý snímek přehrát.

Zajímavě vypadá také možnost hlasování pomocí televizního ovladače v různých soutěžích. Dnes se využívají hlavně zpoplatněné premium SMS nebo zvláštní telefonní čísla se zvýšeným tarifem za jednu minutu hovoru. Firma Alcatel-Lucent odhaduje, že by mohl být příjem z tohoto typu hlasování vyšší, protože je jednodušší využít ovladač než psát SMS zprávu.

Technologie vyžaduje ADSL linku s rychlostí od 3 Mb/s do 10 Mb/s pro větší televizní obrazovky. Zároveň je nutné, aby měl zákazník pevnou telefonní linku, protože veškeré hlasování bude později započítáno do měsíčního vyúčtování. Hlas diváka je zaznamenán online a může se okamžitě zobrazit v rámci sledovaného pořadu.

Reklama v obýváku

Na stejném stánku jste také mohli na vlastní oči vyzkoušet využití RFID (Radio Frequency Identification), což je systém rozpoznání objektů pomocí radiofrekvenčních vln. Tato technologie zřejmě v budoucnu nahradí často využívané čárové kódy.

V expozici Alcatel-Lucent ukazovali také využití RFID v reklamě. Představte si, že ve městě vidíte zajímavou reklamu a chcete zjistit více informací o propagovaném produktu. Jednoduše přiložíte svůj mobilní telefon s RFID čipem k vysílači umístěném na reklamě a po návratu domů uděláte totéž u svého televizního set-top-boxu, který běžně používáte k příjmu digitální televize.

Pokud jste si v obchodě nekoupili speciálně upravený set-top-box, mobilní telefon se spojí se sítí operátora a předá požadavek na zobrazení obsahu. Síť operátora tuto žádost doručí IP aplikaci, která zařídí zaslání příslušného reklamního videa zpět do set-top-boxu. Následně na obrazovce uvidíte reklamní film. Ve druhém případě kontaktuje IP aplikaci přímo set-top-box a další postup je už stejný jako v prvním případě. Doručený obsah je rovněž možné zpoplatnit.

Ohlédnutí za CeBITem

Námi oslovení čeští vystavovatelé se většinou shodují, že se jejich firmám veletrh vyplatí. Účast na CeBITu jim pomáhá rozšířit kontakty, potkat některé VIP zákazníky a získat nové obchodní příležitosti. Zatímco účast na českém Invexu budou někteří zástupci českých firem zvažovat, příští rok se zcela určitě opět objeví v Hannoveru.

Exit mobile version