E&Y: ekonomická krize důvodem pro změny strategií českých podniků

Analytici společnosti Ernst & Young přišli se zajímavou studií, podle která stávající situace na světových trzích ovlivněná úvěrovou krizí v USA i dlouhodobé přibližování ekonomiky ČR ke stavu v Evropské unii, přináší nutnost změn střednědobých a dlouhodobých plánů tuzemských firemních subjektů. Představitelé podniků budou nuceni v řadě případů přemýšlet či zahájit restrukturalizační proces své firmy, neboť Česko přestává být z globálního pohledu zemí s nízkou cenou lidské práce. Specialisté Ernst & Young vyslovili myšlenku, že ohrožení se týká hlavně exportérů do dolarové zóny.

Zejména malé a střední podniky tak čeká náročné období: pátý rok života podle statistik nepřežije v Evropské unii až 95 % malých a středních firem a v Česku by podle odhadů Euler Hermes mělo v roce 2008 vyhlásit bankrot až 1290 českých podniků. Ohroženi jsou podle odborníků Ernst & Young zejména exportéři do dolarové zóny.

Firmy musí nejen reagovat na zpomalení ekonomického růstu a pokles dolaru vůči euru, ale zároveň se vyrovnávat s dalšími výzvami specifickými pro český trh. Mezi hlavními rizika patří zvyšující se cena lidské práce, vysoká energetická náročnost, často absence silné značky a slabá vyjednávací pozice vůči odběratelům. V některých oborech se významně projeví závislost na bankovním financování. Dlouhodobějším problémem, který vyžaduje podstatné zásahy do podnikání, je však podle Ernst & Young nízká produktivita práce a spoléhání se na nákladovou výhodu Česka oproti západní Evropě. S poklesem dolaru vůči euru lze v některých dalších, dosud typicky evropských oborech očekávat ostřejší konkurenci např. ze zemí jihovýchodní Asie.

„Česká republika již dávno nepatří mezi nejlevnější destinace, v regionu střední a východní Evropy se dnes naopak řadí mezi nejdražší lokality. Pro zvýšení konkurenceschopnosti je třeba se více zaměřit na kvalitní výrobky a služby s vyšší přidanou hodnotou. Nezbytná je inovace výrobků, zvyšování přidané hodnoty lidské práce, budování silné image značky a dalších necenových konkurenčních výhod,“ říká Jiří Prokop, partner oddělení transakčního poradenství Ernst & Young v České republice, který se specializuje na oblast restrukturalizace a revitalizace podniků.

Hlavním faktorem, který výrazně ovlivňuje současnou situaci na trhu, je letošní enormní posílení koruny, a to především vůči dolaru. Současná 6,4% inflace (zdroj: ČSÚ) nutí spotřebitele, aby méně utráceli a tím zpomaluje růst HDP. S inflací roste také cena lidské práce, kdy se inflace adekvátně promítne do výše platů. Mezi další příčiny problémů patří vysoké ceny ropy, drahé pohonné hmoty a velké výdaje za energie.

Exit mobile version