4 z 5 zákazníků jsou nespokojeni s prodejci

ITBiz.cz , 05. August 2019 06:30 0 komentářů
4 z 5 zákazníků jsou nespokojeni s prodejci

Firmy jen obtížně získávají důvěru zákazníků, ale zato o ni mohou snadno přijít. 43 % lidí se po negativní zkušenosti s určitou značkou, poté, co zklame jejich očekávání, začne této značce vyhýbat. Když lidé měli přirovnat kontakt s odděleními zákaznickými služeb k nějakému jinému zážitku, nejčastěji volili zážitky nepříjemné – včetně návštěvy zubaře. K tomuto závěru dospěl průzkum podniknutý společností Oracle.

Každý zákazník má ovšem jiné požadavky a lidé oceňují, pokud firmy dokáží zákaznickou zkušenost (customer experience, CX) přizpůsobit na míru konkrétním lidem, personalizovat ji. Jinak je obtížné nákupní chování ovlivnit a jak ukazuje provedená studie, mnohé často používané marketingové prostředky nejsou ve skutečnosti příliš účinné. Z průzkumu dále vyplývá, že lidé aktuálně nemají rádi komunikaci s chatboty a nedůvěřují ani automatizovanému doporučování dalších produktů.

S prodejci bylo podle studie nespokojeno 82 % respondentů, z toho 78 % speciálně se službami určenými zákazníkům. Lidé na základě těchto svých zkušenosti a pocitů jednají. 43 % zklamaných zákazníků si dává příslušné firmy/značky na černou listinu, 34 % uvádí, že už si výrobky takové firmy nikdy nekoupí. 88 % respondentů studie informace o svých negativních nákupních zkušenostech dále sdílí, nejčastěji s přáteli a rodinnými příslušníky (59 %). Pouze 35 % kontaktuje prodejce a dává jim ještě šanci. Když lidé měli přirovnat kontakt s odděleními zákaznickými služeb k nějakému jinému zážitku, nejčastěji volili zážitky nepříjemné – včetně návštěvy zubaře (18 %).

Pro firmy je velice obtížné nákupní chování spotřebitelů ovlivňovat, lidé nevěří celebritám, influencerům či politikům, ale ani reklamě nebo sociálním médiím. Za důvěryhodný zdroj pro doporučení nákupu produktů určitě značky považují pouze členy rodiny (77 %) a své přátele (75 %). Na doporučení kolegů ze zaměstnání dá 38 % respondentů.

Blogeři/infuenceři ovlivní jen 14 % lidí, politici 2 %, celebrity 7 % a 12 % se nechá ovlivnit při on-line kontaktu se zaměstnanci příslušné společnosti. Rovněž účinnost marketingu technologickými prostředky je omezená: 92 % respondentů nedůvěřuje různým vyskakovacím oknům a dalším reklamním formátům na webech, 89 % reklamě v hlasových službách, 81 % reklamě zobrazované na mobilních zařízeních, 84 % reklamě v počítačových hrách (generace Z je ovšem na reklamu v počítačových hrách spíše zvědavá). Pouze 23 % lidí uvádí, že se nechávají ovlivnit reklamou na sociálních médiích.

Obecně lidé nemají velkou důvěru k interakci s chatboty a dalšími platformami, kde komunikaci řídí technologie. 52 % respondentů je skeptická k automaticky generovaným nákupním doporučením a tato nedůvěra roste s věkem (80 % u lidí starších 55 let); mladší generace často uvádějí, že se těmito prostředky nenechávají ovlivnit, ale nijak jim nevadí. Lidé např. ani nechtějí, aby jim hlasoví asistenti typu Alexa a Siri při výročích rodinných příslušníků doporučovali možné dárky.

Naopak za personalizovanou nákupní zkušenost a nové zážitky při nakupování si lidé jsou ochotni připlatit, 57 % nemá problém za tímto účelem sdílet svá osobní data (zde se opět liší preference podle věkových skupin, sdílet osobní údaje je ochotno 64 % lidí z generace Z a mileniálů, ale jen 50 % lidí z generace X a 35 % lidí starších 55 let). 41 % spotřebitelů a skoro polovina lidí z generace mileniálů (47 %) si za vynikající zákaznickou zkušenost je ochotno připlatit až 20 % ceny. 42 % respondentů studie raději nakupuje u společností, které se snaží nabízet nové způsoby, jimiž lze jejich produkty a služby vyzkoušet. Tento faktor je zvlášť významný pro generaci Z (58 %) a mileniály (56 %). Celkově ovšem pouze 15 % zákazníků věří, že jim dodavatelé opravdu zajistí personalizované interakce na základě jejich preferencí.

Mezi hlavními požadavky respondentů byla v rámci průzkumu zmiňována flexibilita, možnost odebírat produkty a služby podle jejich přání a stejně tak možnost jednoduše vracet/odhlašovat takové produkty a služby, které jim nevyhovují. 66 % chce mít možnost vracet produkty a služby zdarma, 64 % získat v případě nespokojenosti s produktem/službou finanční kompenzaci. Lidé jsou ochotni si předplácet i služby spojené s dodáváním digitálního obsahu, včetně televize/filmů. I zde popularita těchto služeb závisí na věku spotřebitelů (využívá 80 % lidí z generace Z ve srovnání s 40 % lidmi staršími 55 let). Flexibilita se týká i způsobů, kdy lidé zboží nakupují: 17 % nakupuje, zatímco stojí v obchodě frontu na jiný nákup, 9 % nakupuje během pracovních jednání, 9 % z auta, 6 % dokonce během schůzek a 4 % ve sprše.

Firmy často pro získání renomé používají prostředky, které jsou jen málo účinné. Pouze 15 % respondentů zajímá prezentace dodavatelů na sociálních sítích, jen 9 % se dá ovlivnit tím, zda se firma nějak angažuje v sociálních nebo ekologických otázkách, jen 4 % zákazníků v tomto ohledu zajímá politika. Mnohem důležitější je fungování firmy směrem k zákazníkům.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Počítačové hry v hlavě – a to dokonce multiplayer

Pavel Houser , 03. August 2019 06:30
Pavel Houser

Tetris v podání vědců z University of Washington připomíná málem telepatii – jeden z hráčů vidí pada...

Více



Kalendář

25. 08.

29. 08.
VMworld US 2019
05. 09.

06. 09.
Technical Computing Camp 2019
06. 09.

11. 09.
IFA 2019
RSS 

Zprávičky

Většina uživatelů sociálních sítí v USA by za ně byla ochotna platit

ČTK , 18. August 2019 08:00

Autoři dále spočítali, kolik by platformy vydělaly, pokud by vycházely pouze s příjmy od předplatite...

Více 0 komentářů

Larry Ellison má 75 let

ČTK , 17. August 2019 08:00

Larry Ellison stál u zrodu softwarového gigantu Oracle. Bývá popisován jako extravagantní multimilia...

Více 0 komentářů

ICT odborníků je v ČR stále nedostatek, medián mzdy je přes 52 tisíc Kč

Pavel Houser , 16. August 2019 10:00

Nejvíce si vydělají ICT odborníci v peněžnictví a pojišťovnictví, ať už se jedná o specialisty nebo ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

T-Mobile letos vyplatil dividendu 5,6 miliardy Kč

ČTK , 16. August 2019 09:01

Konkurenční O2 za loňský rok vyplatila akcionářům celkem 6,5 miliardy Kč....

Více 0 komentářů

Avast v pololetí zvýšil tržby o 9 % na 422 milionů USD

ČTK , 16. August 2019 09:00

Důležitou událostí první poloviny roku bylo vydání řešení pro Internet věcí....

Více 0 komentářů

Fiskální rok 2019/2020 začal pro Lenovo úspěšně

Pavel Houser , 16. August 2019 08:00

Čtvrtina sestavených počítačů na světě je značky Lenovo, firma má podíl na trhu 24,9 %....

Více 0 komentářů

Hlasové zprávy uživatelů pro Facebook přepisovali lidé

ČTK , 15. August 2019 10:00

Zásady Facebooku ohledně užívání dat se konkrétně o nahrávkách nezmiňují....

Více 0 komentářů