70 % podniků má kvůli neefektivnímu využívání dat problém inovovat

Data target

Mezi hlavní překážky patří příliš velké množství dat (83 %), potíže s přístupem ke správným datům (74 %) a technická omezení (60 %). Velkým problémem je také suverenita dat.

Téměř tři čtvrtiny (70 %) firem nedokáží vytěžit maximální užitek ze svých dat – což má přímý dopad na jejich schopnost inovovat, ukázal průzkum mezi 100 vrcholovými manažery globálních firem působících v Evropě, které se umístily na žebříčku Forbes Top 2000.

Téměř třetina (30 %) manažerů uvádí jako svůj primární strategický cíl snižování nákladů, ale vzhledem k hrozící recesi by lepší využití dat mohlo podpořit krátkodobé i dlouhodobé inovace. 59 % dotázaných věří, že firmy, které upřednostňují rozhodování založené na datech, získávají podíl na trhu na úkor konkurence, přičemž 58 % se obává, že za svými rivaly zaostanou, pokud svá data nebudou využívat efektivněji.

Neschopnost dostatečně rychle proměňovat nápady v nové produkty, služby a strategie stále vystavuje podniky riziku nezdaru. Nedostatečnou schopnost realizace inovací – jak ji poprvé popsala studie Inovace v exponenciální ekonomice, kterou společně zpracovala londýnská ekonomická škola Cass Business School a společnost VMware, nadále přispívá k obtížím efektivního využití dat.
Podle oslovených manažerů čtyři ze sedmi hlavních strategických obchodních cílů na příští dva roky vyžadují přesná, relevantní a včasná data jako podklad pro rozhodování, od informací o pracovní síle a produktivitě po kvalitu zákaznické zkušenosti. 52 % motivuje své týmy k větší inovativnosti a hledání nových způsobů, jak uvádět na trh produkty, služby a strategie.

Mezi bariéry týkající se dat, na které poukazují manažeři, patří příliš velké množství dat (83 %), potíže s přístupem ke správným datům (74 %) a technická omezení (60 %). Velkým problémem je také suverenita dat, kdy ukládaná nebo shromažďovaná data podléhají zákonům na ochranu osobních údajů nebo jiným předpisům na úrovni státu, odvětví nebo podniku, přičemž národní (76 %) a oborové (67 %) předpisy jsou zdůrazňovány jako významné překážky využití potenciálu dat.

„Společnosti vstoupily do doby datové, která se vyznačuje obrovským množstvím informací a Česká republika není výjimkou, což potvrzují naše zkušenosti s lokálními klienty. Při expertních analýzách a konzultacích zjišťujeme, že společnosti mají dostatek dat, ale nevědí, jak je interpretovat a naplno zužitkovat,“ říká Lukáš Jelínek, ředitel pro rozvoj a inovace ve společnosti NTT Česká republika. „Firmy, které na kvalifikovanou analýzu dat využívají kombinaci pokročilých technologií v čele s AI, interních expertů a konzultačních služeb třetích stran jsou zpravidla schopné rychleji inovovat a dělat ideální rozhodnutí založená na těch správných datech,“ dodává Jelínek.

Joe Baguley, viceprezident a technický ředitel společnosti VMware pro region EMEA, uvádí: „Inovace nelze odložit k ledu, zvláště v době hospodářského poklesu. Je to něco, co se týká podstaty podniku a vyžaduje čas, správnou kulturu, správné procesy a správné technologie. Jedině tak mohou inovace podporovat a zajišťovat úspěch. Není to jen něco navíc, ale je to něco, co vytváří konkurenční výhodu, přitahuje a udržuje zaměstnance a buduje sdílené hodnoty. Každá transformace – ať se jedná o plošné organizační změny v podniku nebo hledání způsobů, jak snížit náklady a optimalizovat procesy – závisí na digitální infrastruktuře, která dokáže podporovat informované rozhodování. K tomu slouží data. Dokáží-li manažeři lépe využívat dostupná data k rozhodování a zvyšovat datovou gramotnost zaměstnanců v celém podniku, budou schopni překonat problémy, včetně omezení souvisejících se suverenitou dat, a budou mít lepší možnost vytěžit z investic do inovací skutečnou obchodní výhodu.“

Exit mobile version