ABSL: Sdílené podnikové služby rostly více, než se čekalo

Segment, který zaměstnává cca 75 tisíc lidí a patří k největším českým zaměstnavatelům absolventů vysokých škol, zaznamenává meziroční růst 19 % a dosáhl podílu 3 % HDP na České republiky. K hlavním tématům oblasti sdílených podnikových služeb, do které spadá i řada českých poboček předních firem z oblasti IT, v současnosti patří dostatek kvalifikovaných pracovních sil, dostupnost moderních kancelářských prostor a technologické inovace v podobě automatizace a robotiky. Ukázala to 4. výroční konference asociace ABSL, která společnosti z této oblasti sdružuje.

Jonathan Appleton, ředitel ABSL

Výsledky, které vyplynuly z výročního průzkumu asociace ABSL, který byl prezentován na 4. výroční konferenci ABSL dne 18. října v Praze, naznačují, že poslední vývoj překonal očekávání. Původně se pro letošek počítalo „pouze“ s 16% růstem, přitom již nyní vše nasvědčuje tomu, že rok 2017 bude ješzě příznivější: „Signály z trhu naznačují, že porosteme 25 % tempem. Půjde nejen o rozvoj stávajících center, ale i o příchod nových investorů. Jediné, co by mohlo tento boom ohrozit, je aktuální nelehká situace na trhu práce,“ okomentoval výsledek Ota Kulhánek, prezident asociace ABSL, která sdružuje firmy ze segmentu podnikových služeb.

Jedním z klíčových předpokladů růstu je dostatek kvalifikované pracovní síly. Hledání vhodných kandidátů je však stále složitější i přesto, že společnosti z této oblasti nabízejí nadstandardní mzdy. Důvodem je, že kromě expertních znalostí musí uchazeči perfektně ovládat angličtinu a další evropské jazyky – velkou výhodou je pak vysoká úroveň znalosti dvou žádaných jazyků. Dle posledního průzkumu se přitom v centrech hovoří celkem 31 jazyky, přičemž vedle samozřejmé angličtiny jsou nejžádanější němčina, francouzština, italština, španělština a holandština.

Největší zaměstnavatel absolventů VŠ

Průzkum navíc potvrdil, že sdílené podnikové služby jsou největším českým zaměstnavatelem absolventů vysokých škol. Zaměstnávají cca 50 000 absolventů, a to v oborech, jako jsou IT, personalistika, logistika, účetnictví a finance či marketing. Každoročně přitom segment poskytne práci cca 10 000 čerstvých absolventů technických, ekonomických anebo lingvistických oborů, kteří v centrech podnikových služeb začínají kariéru. Jako jedem z problémů v současnosti řada společností vidí z jejich pohledu nedostatečnou připravenost absolventů do praxe, proto stále více vyhledávají spolupráci s českými vysokými školami, jimž nabízejí např. možnosti stáží. Zároveň se tak firmy snaží zaujmout studenty do budoucna.

Vedle toho je segment podnikových služeb i největším zaměstnavatelem mezinárodních talentů. Již téměř 40 % pracovníků oboru tvoří cizinci, kteří přichází jak z nejrůznějších zemí Evropy, tak i ze zámoří. Nejde přitom už zdaleka o cizince, kteří se, za prací dojíždějí, jako tomu bylo dříve: „Vesměs jde o cizince, kteří se rozhodli v ČR žít a pracují za stejných podmínek, jako jejich čeští kolegové,“ komentuje Ota Kulhánek.
Ve snaze zaujmout kvalitní kandidáty kladou společnosti podnikající v segmentu sdílených podnikových služeb stále větší důraz na kvalitu pracovního prostředí a snaží se nabídnout moderní, dobře vybavené kanceláře s příjemným zázemím.

Zástupci společností oceněných cenou ABSL Diamonds

Rozdávaly se diamanty

Na 4. výroční konferenci ABSL se předávala také ocenění firmám, které v uplynulém roce díky inovativním projektům zvýšily standard poskytovaných služeb, firemních procesů či pracovního prostředí. Ocenění s názvem ABSL Diamonds udělila odborná porota nejzajímavějším projektům (ze tří desítek nominací) v pěti kategoriích.

Kategorie Business Excelence (Nejlepší projekt v oblasti kvality) – Infosys Czech Republic, iniciativa „Worksmart“ (pracuj chytře): Jde o iniciativu samotných zaměstnanců, kteří napříč všemi firemními odděleními sbírají a uvádí v život nápady na inovace.

Kategorie Business Innovation (Nejlepší inovace) – OKIN BPS, projekt OKIN Cloud: Společnost během několika měsíců zřídila a provozuje jedno z největších světových cloudových center, které zaměstnává 150 cloudových specialistů a poskytuje cloudové služby zákazníkům z celého světa.

Kategorie Value Creation (Nejlepší přidaná hodnota) – BlueLink International, projekt Premium Service: Speciální služba, díky které může nabídnout klíčovým zákazníkům velmi individuální přístup k řešení jejich problémů. Vzhledem ke zlepšení KPI ukazatelů v české pobočce o 60 % je plánován globální roll-out služby i do dalších poboček společnosti.

Kategorie Customer Initiative (Nejlepší zákaznický projekt) – SAP BSCE, projekt Finance Run Better Together (Společně běží finance lépe). Mezinárodní transformační projekt, který přesouvá zásadní části finanční agendy z jednotlivých poboček firmy do jediného centra v Praze. Významnou roli přitom hrají patentovaná technologická řešení, která podporují efektivitu a automatizují rutinní činnosti.

Kategorie Vzdělávání – SAP BSCE, projekt Autism at Work (Autismus v práci): nový přístup k náboru, vzdělávání a zaměstnávání pracovníků s poruchami autistického spektra, který umožňuje poskytovat pracovní příležitosti lidem, kteří by jinak byli závislí na svých rodinách anebo státu a navíc získat zdroj talentů, kteří by v opačném případě nebyli rozpoznáni.

ČR roste nejrychleji

V ČR do současnosti našlo útočiště již 200 významných globálních firem (z nich se přes 25 nachází v žebříčku Fortune 500), které zde provozují svá centra služeb. „Centra jsou skutečně mezinárodní, poskytují služby firmám z pěti světových kontinentů. Vedle tradičních investorů z USA, Německa, Velké Británie či Švýcarska zde centra budují i indické, singapurské či kanadské firmy,“ zdůrazňuje Ota Kulhánek. Česká republika je, jak dodává, je dlouhodobě řazena mezi TOP 10 nejpopulárnějších světových destinací pro zřízení a provoz centra podnikových služeb a růst celého segmentu v ČR také patří k nejrychlejším na světě.

Z oboru podnikových služeb se stává výrazný pilíř české ekonomiky, který se přibližuje například automobilovému průmyslu, a to jak počtem zaměstnanců, tak i přínosem. „Když se totiž k obratu, který segment generuje napřímo, připočtou i příjmy za související podpůrné služby, jako jsou nájmy, právní a konzultační činnosti či HR, přínos segmentu české ekonomice je jednou tak velký,“ vysvětlil Ota Kulhánek.

**100 000 do dvou let

Sektor podnikových služeb je jednou z prioritních oblastí také pro agentur CzechInvest, která zde spatřuje velký potenciál růstu. „Firmám se v České republice daří zejména díky dostupnosti kvalitních, jazykově vybavených zaměstnanců a rozvinuté infrastruktuře. Nedělá jim potíže přilákat ani zahraniční pracovníky, což dokazuje studie HSBC, podle níž je pro ně Česko čtvrtou nejatraktivnější zemí světa pro život i práci,“ říká generální ředitel agentury CzechInvest Karel Kučera. „Ve spolupráci s ABSL se nyní snažíme zajistit ideální podmínky pro další úspěšný růst sektoru,“ dodává.

Ota Kulhánek, prezident ABSL

Již v příštím roce se přitom očekává velká expanze. Dle průzkumu ABSL se chystá expandovat převážná většina stávajících firem. 61 % společností se chystá rozšířit škálu poskytovaných služeb, 41 % pak plánuje rozšíření zákaznické báze. Během následujících dvou let by pak měl sektor zaměstnávat celkově 100 000 zaměstnanců.

Spolu s tím roste také členská základna asociace ABSL, která si klade za cíl vytvářet platformu pro lepší spolupráci a předávání zkušeností mezi členy sdružení, hájit jejich zájmy a vytvářet lepší podnikatelské prostředí. A samozřejmě pomáhat v růstu firmám, které na našem trhu již působí, a podporovat nově přicházející investory. Jen za uplynulý rok se členská základna ABSL podle Kulhánka rozrostla o pětinu.

Exit mobile version