Affiliate jako efektivní cesta nejen na zahraniční trhy

Tomáš Jirásko , 26. září 2017 15:00 0 komentářů
Affiliate jako efektivní cesta nejen na zahraniční trhy

Přestože affiliate marketing úspěšně využívají velikáni jako Amazon či eBay, tak jsou v našem regionu ve využívání této marketingové disciplíny stále velké rezervy. Přitom ti největší inzerenti mají podle Vladana Hejnice, šéfa největší československé affiliate sítě VIVnetworks.com, z tohoto kanálu přes 10 % obratu. U blogerů a youtuberů nakoupí dle jeho zkušeností z prokliku 10x více lidí než v případě reklamy na velkých portálech.

Affiliate reklama je v povědomí marketérů méně než jiné kanály online marketingu. Daří se vám to měnit?

Když jsme začínali, připadali jsme si trochu jako pionýři, lidé si ťukali na čelo a nové marketingové disciplíně nevěřili. Vloni se ale přes naši affiliate síť prodalo zboží v hodnotě více než 1,5 miliardy korun, což je slušný důkaz toho, že Češi i Slováci začali přínos affiliate marketingu chápat. Ročně rosteme o nějakých 40-50 procent, což je dvakrát rychleji, než jaký je růst e-commerce v ČR i SR, ovšem pořád narážíme na to, že mnohé e-shopy nechápou, že vše není jen o tom utrácet za imprese a prokliky. A tak i dnes občas od potenciálních inzerentů slyšíme zcestný argument, že jsou tak známí, že affiliate nepotřebují, ale třeba Amazon či eBay, ti jsou známí všude a byznys jim pomáhají budovat mimo jiné i úspěšné affiliate programy.

Affiliate se nevyplatí jen velkým inzerentům. Úspěšní s ním mohou být i menší, zejména pokud mají nějaký zajímavý produkt a nabízejí zajímavé provize. Máme inzerenty, kteří dělají „jen“ stovky objednávek měsíčně, ale spolupráce se vyplácí jim i partnerům.

Působíte i mimo ČR a SR. Jakým způsobem?

Všechny trhy, na kterých působíme, obsluhujeme z našeho centra sdílených služeb v Praze. Máme zde tým odborníků, rodilých mluvčích, kteří kombinují oborové zaměření a znalost místního trhu. Model centralizace je pro nás i inzerenty skutečným přínosem, tým totiž lépe spolupracuje a komunikuje, což vede k lepším službám pro inzerenty, kteří navíc mají možnost setkávat se se zástupci více zemí v jednom místě a jeden čas. Protože expandujeme, neustále do našeho pražského centra nabíráme nové kolegy, ve velkém počtu případů jde o cizince, rodilé mluvčí.

Hodně aktivní jsme v Polsku, kde máme obchodníka v Krakově, působíme také v Maďarsku, Rumunsku, Bulharsku a zemích bývalé Jugoslávie. Právě v Polsku se snažíme růst nejvíce, odhadem jsme na tamním trhu číslo tři s odstupem za prvními dvěma konkurenty, kteří zde fungují již 6-8 let, zatímco my jsme v Polsku dva roky.

Některým klientům, jako například společnosti Notino, spravujeme affiliate program i v zemích, kde má svoje vlastní pobočky CJ, třeba v Německu, Francii, Velké Británii, Španělsku, USA a řadě menších zemí. Na německém trhu zastupujeme aktuálně 7 klientů. CJ exkluzivně zastupujeme v regionu střední a východní Evropy, kde vlastní pobočky nemají, a naopak pro klienty z tohoto regionu umíme zajistit expanzi do zemí, kde je CJ a my ne, včetně USA. Na tomto trhu má CJ 80 % trhu, ovšem programy spravuje jen malému počtu klientů, a to především skutečně velkým firmám. My oslovujeme ten zbytek, tedy firmy, které mají u CJ affiliate program, ale starají se o něj sami. Podobně jako na jiných trzích jim nabízíme, že jim za měsíční poplatek budeme program spravovat, že se budeme starat o komunikaci, bonusové programy a akce, akvizici nových partnerů a podobně. Máme v zámoří i kolegu, který vše vyjedná a následně předá našemu centru sdílených služeb.

Můžete porovnat affiliate s jinými kanály online marketingu?

Jak jsem již zmínil, v našem regionu jsou stále ve využívání affiliate marketingu velké rezervy, a to i přesto, že ti největší inzerenti mají z tohoto kanálu přes 10 % obratu. Nedokážu ovšem říct, kolik e-shopy celkově utrácí za marketing a kolik z toho činí affiliate. S inzerenty se bavíme o tom, kolik jim generujeme objednávek, ne kolik jim utratíme z rozpočtu. Hlavními konkurenty našich partnerů, tedy například blogerů a youtuberů, jsou PPC, tedy Sklik a Adwords. Velcí vydavatelé přinášejí e-shopům sice relativně velký zásah díky velkému počtu impresí, ale dosahují hodně malých konverzí, protože je reklama jen minimálně spojena s obsahem. A to je právě u našich partnerů obráceně, u nich nakoupí z prokliku 10x více lidí než je běžné u velkých vydavatelů.

A jak si stojí affiliate proti srovnávačům?

Podle dostupných informací z trhu jsou srovnávače pro e-shopy nutné zlo. Mají poměrně velkou návštěvnost a solidní konverze, pro online obchody je to de facto nejkonverznější návštěvnost. Ale prokliky se zdražují a firmy řeší, zda se od tohoto zdroje odstřihnout či ne. Dělali jsme si testování a kalkulace, ze kterých vyplynulo, že kdyby srovnávače přešly čistě na provizní model, tak by se ukázalo, že je inzerenti přeplácejí cca o třetinu. E-shopy se tedy musí snažit zákazníky získané přes srovnávač udržet, aby u nich dál nakupovali napřímo. A k tomu jim může dopomoci nejlevnější online marketingový kanál, a sice vlastní e-mailingové kampaně.

Má affiliate i nějaká omezení či nevýhody?

Nevýhodou affiliate je, že není tak jednoduché zajistit inzerentovi okamžitý a velký zásah, v krátké době to umí vlastně pouze kuponové weby a cashbacky, pokud rozešlou e-mailing s akcí či kupónem. Takže v takových případech může být z pohledu inzerenta lepší nakupovat ve velkém objemu imprese a prokliky. Affiliate má postupný náběh a jeho vývoj je predikovatelný - pokud my rosteme o 40 %, tak inzerenti mohou počítat s takovým růstem také a přizpůsobit tomu svoje plány a rozpočty.

Jak vypadá trh affiliate reklamy v ČR a SR?

Když se podíváme na konkurenci na českém a slovenském affiliate trhu, tak kromě nás tu žádná jiná světová platforma nemá zastoupení. Jeden z největších evropských hráčů Awin má zastoupení pro východní Evropu v Berlíně v anglickém jazyce. Z Československé e-commerce tam není zapojen jediný významný hráč. Největší společnosti česko-slovenské e-commerce, kromě e-shopů Alza a Invia, které si software na affiliate program naprogramovali vlastními silami, je drtivá většina firem v síti VIVnetworks.com. VIVnetworks.com těží z několika předností: využíváme světovou technologii číslo jedna, máme perfektní znalost lokálního e-commerce trhu jak v Čechách tak na Slovensku a v neposlední řadě jsme nezávislá společnost, která je garantem funkčnosti a poctivosti affiliate sítě. Garantujeme kredibilitu a podvody tvrdě postihujeme. Nekonkurujeme svým affiliate partnerům, protože nemáme žádné vlastní webové projekty což považujeme za střed zájmů.

Celkem zaujímáme zhruba 80 % trhu v ČR a SK. Dohromady máme ve 20 zemích přes 300 inzerentů a řádově desetitisíce partnerů. K těmto číslům jsme se propracovali od roku 2009, od roku 2010 pak máme od CJ exkluzivitu pro celý CEE region. Nutno podotknout, že bez inzerentů by nebyli partneři a bez partnerů by nebyly affiliate programy inzerentů. Pouze, když máte velké a zajímavé inzerenty, máte i výkonné partnery, kteří se podílejí na jejich propagaci a byznysu.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Co s genetickými databázemi?

Pavel Houser , 07. říjen 2018 15:00
Pavel Houser

Jak bylo oznámeno již v letos dubnu, tzv. zabijáka z Golden State odhalily veřejné genetické databáz...

Více

Kalendář

17. 10.

19. 10.
Future Forces Forum 2018
18. 10. Svět IT ve finančnictví 2018
19. 10.

21. 10.
Game City 2018







RSS 

Zprávičky

Francouzská OVH chce v cloudu konkurovat Googlu a Amazonu

ČTK , 18. říjen 2018 13:24

Francouzský poskytovatel webhostingu a cloudových služeb OVH hodlá v příštích letech ztrojnásobit in...

Více 0 komentářů

ČTÚ dal pokutu T-Mobile

Pavel Houser , 18. říjen 2018 09:00

Mimosoudní vymáhání neplatně sjednaných smluvních pokut je agresivní obchodní praktikou. ČTÚ za tent...

Více 1 komentářů

Výnos operátorů za minutu hovoru za šest let klesl na polovinu

ČTK , 18. říjen 2018 08:00

Průměrný výnos tuzemských mobilních operátorů za jednu minutu hovoru klesl za šest let na polovičníc...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Slovenské ministerstvo zahraničí bylo cílem kybernetického útoku

ČTK , 17. říjen 2018 15:12

Zatím není známo, k jakým dokumentům se útočníci mohli dostat....

Více 0 komentářů

Výrobce telefonů čekají v Evropě poplatky za Google Play

ČTK , 17. říjen 2018 10:00

Zavedení licenčních poplatků má podle Google kompenzovat výpadek příjmů spojený se splněním požadavk...

Více 1 komentářů

Primární nabídka by mohla ohodnotit Uber až na 120 mld. dolarů

ČTK , 17. říjen 2018 09:00

Částka by to byla větší než hodnota automobilek General Motors, Ford a Chrysler Fiat dohromady....

Více 0 komentářů

Počet výdejních míst českých e-shopů letos přesáhne 9600

ČTK , 17. říjen 2018 08:00

Vyzvednutí zboží nakoupeného na internetu na výdejním místě v okolí bydliště je stále oblíbenější na...

Více 0 komentářů