Akcie technologických firem stále dominují

Uplynulý rok nebyl pro akcie zrovna příznivý, přičemž pro akcie technologických firem to platilo obzvlášť. Trendu dlouho odolával Apple, ten pak ovšem největší pád kapitalizace postihl letos v lednu (z více než 3 bilionů dolarů před rokem pod 2 biliony). Nicméně – na celou situaci se lze podívat i z jiné perspektivy. Následuje několik poznámek dle komentářů ekonomických analytiků.
Jak upozorňuje Jiří Soustružník (Patria.cz), na vrcholu technologické bubliny v roce 2000 mělo 5 největších firem z celého trhu (indexu) S&P 500 podíl 18 %. Na konci roku 2020 to bylo 24 %. Nyní, po korekci, je to 20 %. Čísla primárně nevypovídají o technologických titulech, ale o koncentraci trhu jako takového. Nicméně v roce 2020 bylo 5 největších titulů už čistě ze sektoru IT (Microsoft, Apple, Amazon, Alphabet, Facebook; samozřejmě Amazon můžeme pokládat spíš za obchodní řetězec, Facebook nebo Google za mediální impérium atd.). Dominance největších technologických firem tedy stále trvá.
Druhá poznámka je založena na studii EY. Technologický segment je doménou amerických firem. Evropské firmy mezi největšími hráči na trhu prakticky nemají zastoupení; a to platí i v případě, že bychom se dívali na žebříčky největších firem bez ohledu na sektor jejich podnikání. Nic se nezměnilo, ani když největší technologické firmy (k top 5 výše se zde počítá ještě Tesla) ztratily v průběhu loňského roku až 33 % své tržní hodnoty. Inflace, válka a zdražení energií navíc stále nejvíce zasahují Evropu… (Poznámka: Samozřejmě jiná věc jsou okamžité výkyvy na trzích, kdy třeba na tom letos nejsou evropské burzy nijak špatně.)
O do třetice opět Patria.cz/Bloomberg. Letos by se technologický trh mohl proměnit v důsledku toho, jak Google a Meta ztrácejí pozice v digitálně reklamě (poznámka: samozřejmě relativně – řekněme od totální dominance k pouhé dominanci). Má to několik příčin, od změny nastavení v zařízeních Apple po tažení antimonopolních institucí či orgánů odpovídajících za ochranu osobních údajů (největší IT firmy jsou aktuálně regulátory postihovány v různé míře, zřejmě nejméně je tímto ohrožen obchodní model Microsoftu). Podle PwC do hry vstupují ale i čistě tržní faktory, vedle vyhledávačů a sociálních sítí se on-line reklama přesouvá i jinam. E-shopy se stále více kombinují s reklamními platformami (GroupM: 14 % on-line reklam se letos zobrazí na e-shopech) a z trhu také více ukrajují provozovatelé streaming médií.

Zdroj: Patria.cz a další

Exit mobile version