Alphabet, Amazon, Apple, Facebok: Je čas je rozdělit

Během poslední dekády se vyměnila vedoucí pětka firem podle jejich tržní hodnoty. Zatímco v r. 2007 zde dominovaly: Exxon, GE, Total, Microsoft, Royal Dutch Shell od r. 2016 to jsou: Apple, Alphabet (Google), Microsoft, Amazon, Facebook. Už na začátku minulého století se poradce prezidenta Woodrowa Wilsona s českými kořeny, Louis Brandeis, označený časopisem Economist za Robina Hooda práva, vyjádřil takto: „V demokratické společnosti je existence velkých center soukromé moci nebezpečná pro další životaschopnost svobodných lidí“.
Brandeis byl už tehdy známý svým bojem proti velkým korporacím a monopolům – a není potřebné dívat se příliš hluboko do historie, abychom se přesvědčili, že má pravdu. Bankovní krize z r. 2008 nebo role, kterou hrají Google a Facebook při vytváření „fake news“, budiž toho důkazem.

Profesor Scott Galloway vyučuje marketing na newyorské NYU a loni vydal pozoruhodnou knihu The Four: Skryté DNA Amazonu, Apple, Facebooku a Google. Tu představuje i ve svém článku letošního březnového čísla Esquire, kde upozorňuje na zhoubnou dominanci čtveřice amerických superfirem. Obviňuje je z neplacení daní, požírání pracovních míst, a dokonce tuto čtyřku označuje za mašinu vysávající z člověka duši.

Tržní kapitalizace

Bohatství a vliv Čtyřky je nesmírný. Jak jenom se jim to podařilo? Technologie, řeknete si. Snad, ovšem Gallowaye zdůrazňuje, že to má mnohem hlubší důvody. Podle evoluční psychologie totiž každý úspěšný byznys útočí na jednu ze tří částí těla – hlavu, srdce a genitálie. Tyto určují firemní byznys strategii a taky příjmy.

Galloway říká: Mozek, srdce, tlusté střevo a pohlaví. Přes tyto čtyři orgány se k nám Čtyřka dostala se svými výrobky, službami a operačními systémy. Všechny totiž zasahují hluboko do naší psychiky. Učinili jsme ze sebe sama stále náročnější spotřebitele. A co je dobré pro spotřebitele, je dobré pro společnost, že?

Lidský mozek je sofistikovaný orgán, který nám umožňuje klást velmi komplexní otázky, ovšem ne natolik sofistikovaný, aby nám na ně dokázal odpovídat. Protože lidský druh pochází z jeskyní, uvykli jsme zvedat své pohledy k nebesům a dočkat se odpovědí od inteligentnějších bytostí. Tak nám dnes Google nahrazuje dřívější božstva.

Zamysleme se nad každou svojí obavou, strachem, každou nadějí či touhou, kterou jsme vyznali vyhledávacímu poli Google, a ptejme se: Existuje někdo, komu jsme se více svěřovali se svým tajemstvím? Zná nás někdo lépe než Google?

Facebook útočí na srdce. Existuje mnoho studií, jež dokazují, že sociální vazby – ne genetika nebo zdravá výživa jsou klíčem k dlouhověkosti. Facebook poskytuje více než dvěma miliardám měsíčně připojených uživatelů dostatek příležitostí k posilování svých sociálních kontaktů.

Amazon těží z konzumu. Čím je pohled pro oči a zvuk pro uši, tím je konzum pro naše střeva. Dříve to fungovalo v rámci sebeobrany, nedostatek znamenal hlad a smrt. Dnes máme všeho nesčetněkrát více než potřebujeme. Amazon je tlustým střevem konzumního já. A šedesát čtyři procent amerických domácností přijalo za svou tu nejlepší strategii v dějinách podnikání – více za méně.

Apple je o sexu a plození, jež je našim druhým nejsilnějším instinktem po pudu sebezáchovy.
Jako sexuální bytosti upozorňujeme na to, jak jsme chytří, elegantní a kreativní. Sex, stejně jako luxus je iracionální a Apple se přes své zisky velmi rychle sžil s naší utkvělou představou být žádoucí. Počítač Dell může být rychlý a výkonný, ale nikterak neindikuje naše členství v klubu. Tak, jako MacBook Air. Rovněž iPhone je víc než telefon, a dokonce i víc než smartphone. Spotřebitelé neplatí u iPhonu X tisíc dolarů za funkci rozpoznávání obličejů. Prostě svému okolí signalizují, že mají dobré bydlo, umělecké sklony a dobré výdělky.

Krácení daní, ničení pracovních míst

I když zisky Google, FB a Amazonu rostou, tržby mediálních firem v oblasti tisku a hudebního průmyslu klesly od začátku století o 70 procent. Nelze popřít, že tito giganti v širokém měřítku blokují inovace. Například většina lidí dnes „dobrovolně“ přistupuje k médiím výhradně přes Google a Facebook.

Aby ekonomika mohla prosperovat, musí do ní firmy vracet zpět zhruba čtvrtinu svých zisků. Za období 2007 až 2015 dělal daňový průměr u firem z S&P500 rovných 27 %. Ovšem Amazon platil pouze 13 % ze svých příjmů, Apple 17 %, Google 16 % a Facebook pouze 4 %.

Ničení pracovních míst Čtyřkou je výrazné až děsivé. V loňském roce FB a Google zřejmě navýšily tržby o 29 miliard dolarů. K realizaci a servisu tohoto dalšího podnikání vytvoří dvacet tisíc nových, vysoce placených pracovních míst. Druhá strana mince je méně zářivá. Podnikání Googlu s globální reklamou je větší než u jeho pěti hlavních konkurentů dohromady. Ovšem Google nezíská svůj další dolar růstem trhu, bere si ho od jiné firmy. Pokud vezmeme pět největších firem s mediálními službami (WPP, Omnicom, Publicis, IPG a Dentsu) jako zástupce odvětví, můžeme odhadnout, že příjmy ve výši 29 miliard dolarů by vyžadovaly přibližně 219 000 dalších expertů na reklamu. To znamená, že Google každoročně vezme práci 199 tisícům kreativců, copywriterů a jiných pracovníků z branže.

Firmy minulého hospodářského úspěchu zaměstnávaly mnohem více lidí než dnešní lídři. Procter&Gamble po loňském nárůstu cen akcií má tržní kapitalizaci ve výši 233 mld. dolarů a zaměstnává devadesát pět tisíc lidí, což je 2,4 milionu na zaměstnance. Intel s tržní kapitalizací 209 mld. dolarů a 102 tisíc zaměstnanci dělá 2,1 mil. dolarů na zaměstnance. FB založený před 14 lety, se může pochlubit tržní kapitalizací 542 mld. dolarů, zaměstnává pouze dvacet tři tisíc lidí, což je 23,4 mil. dolarů na zaměstnance, tudíž desetkrát víc než P&G a Intel. Z toho všeho plyne, že tyto firmy by měly přispívat do společné pokladny mnohem více, aby společnost mohla investovat do přeškolení zaměstnanců.

Bezpečnost

Pokud bude vaše firma vyzbrojena protivníky znepřátelené druhé strany, aby podkopávala váš demokratický volební systém – je to špatně. Velmi špatně. V prezidentských volbách v r. 2016 zveřejnily profily ruských trollů kolem tří tisíce placených inzerátů s politickým obsahem, jenž zasáhl 126 mil. uživatelů. Tím to ale neskončilo. Ruská vojenská zpravodajská agentura GRU využívá i po volbách Google, FB a Twitter k šíření chaosu. A platí je v rublech. Tyto platformy neudělaly nic, nebo jenom velmi málo pro to, aby své uživatele chránily. To je stejné, jako když budete provozovat koupaliště bez plavčíků. Bude to levnější, ovšem méně bezpečné. Očekávat, že FB či Google z vlastní vůle přidělí potřebné zdroje pro větší blaho svých uživatelů je to samé, jako chtít po Exxonu, aby se stal lídrem v boji proti globálnímu oteplování.

Slova zmiňovaného prezidenta Wilsona z r. 1913: „Pokud zde budou monopoly, budou vždy pevně svírat kormidlo vládnutí,“ bychom k vlastnímu prospěchu rozhodně neměli ignorovat.

Další zdroje:

Je čas rozdělit Google?, Jonathan Taplin, NYT, duben 2017

Scott Galloway: Jak Čtyřka manipuluje naše emoce, TED, říjen 2017

Scott Galloway: Čtyři obři, DLD, únor 2016

Exit mobile version