Asseco Solutions hodlá změnit své systémy

Zdroj: Pixabay

Asseco Solutions je český softwarový výrobce podnikových informačních systémů, od malých až po řekněme midrange. Každá doba si žádá svoje, a kdo nemění a neinovuje, na chvíli stojí, zůstane stát opodál. Jak přijímá inovace Asseco Solutions, sděluje Jiří Panec, šéf oddělení inovací.

Na blogu Asseco Solutions uvádíte, že chcete, aby se vaše systémy automaticky přizpůsobovaly uživateli podle toho, co se chystá udělat. Jak jste v tom daleko?
Máme definovánu vizi, jejíž součástí je zmíněné přizpůsobování. To je pro nás důležité, protože víme, kam chceme s našimi produkty směřovat. Momentálně vymýšlíme konkrétní principy, případy užití (use case) a definujeme požadavky na technologie. A máme vytvořené týmy, které se naší vizi programově věnují. Drobnější funkce aplikujeme již nyní, vizi v komplexním rozsahu chceme naplnit v horizontu dvou až tří let.

A v čem toto přizpůsobení spočívá?
Přizpůsobení má být na základě řešení Telemetrie a umělé inteligence (AI) podle předpokládaných, AI vydedukovaných potřeb. Spočívá v dynamicky poskládaných formulářích, funkcích a číselnících. Systém rovněž navrhuje způsoby vyřešení konkrétních situací.

Budou se tyto inovace týkat kromě ERP systému Helios iNuvio i ostatních? Kterých? Budou k dispozici jen v cloudových verzích, u nichž jsou aktualizace jednodušší a prakticky automatické, nebo i u on-site instalací?
Není to záležitost aktualizací, ty bez problémů zvládáme společně s našimi zákazníky i u on-site instalací. Jde spíše o technologické možnosti v oblasti telemetrie, způsobu použití komponent a možnosti nasazení umělé inteligence. Inovace chceme nasazovat téměř ve všech našich produktech v různé robustnosti právě s ohledem na technické možnosti, ale i s přihlédnutím k typu našich zákazníků, resp. ke způsobu jejich práce v daném produktu.


Jiří Panec, Asseco Solutions

Co si máme představit pod pojmem funkce nazvané Telemetrie? Má jít o analýzu datových toků v ERP systému, případně v jeho databázovém serveru, případně na úrovni služeb operačního systému? Kde se data, která tato funkce vrací, shromažďují a vyhodnocují?
Když to zobecním, telemetrie shromažďuje data o provozu systému a o práci uživatelů se systémem.
V různých produktech se rozsah a způsob měření liší. Cílem je měřit a vyhodnocovat data na všech úrovních, tzn. práce uživatele v ERP systému, databázový server i operace či služby spojené s operačním systémem. Nejdále jsme s telemetrií v Helios Nephrite, kde měříme poměrně komplexně všechny tyto úrovně.
Výstupy a ukládání dat se liší podle toho, o jaká data jde. Mohou být vizualizována formou dashboardů přímo v produktech nebo odesílána našim databázovým specialistům jako podklad pro další analýzy.
Tyto výstupy lze využít 2 směry. Tím prvním je systémová analýza, která vyhodnocuje hlavně výkon jednotlivých částí systému, identifikuje slabá místa či problematické operace na úrovni databáze. Druhý směr se týká práce uživatelů a sice rozsah, způsob a efektivita jejich práce se systémem.
Nyní data z telemetrie analyzují sami zákazníci nebo my a na základě těchto analýz tito „lidé“ navrhují a realizují případné změny nastavení systému apod.. Naše vize je založená na principu, že si systém data vyhodnotí sám a automaticky na ně zareaguje.

Co položilo základ myšlence zavést do vašich systémů také AI?
Jedná se o trend, který zkrátka nelze přehlížet. V oblasti IT je AI již etablovaná, přešlo se z fáze výzkumu do konkrétních realizací v produkci.
Zároveň vnímáme potřeby našich zákazníků, kteří potřebují co nejvíce činností přenést z uživatelů na systém. Důvodem je na jedné straně nedostatek pracovníků, a na druhé straně zvýšené nároky na požadované výstupy a aktivity, které sám uživatel těžko obsáhne. K tomu se hodí právě AI.

A můžete uvést nějaké konkrétní příklady nasazení AI?
Konkrétně jsme již vytvořili scénáře strojového učení, tzv. machine learning (ML).
U Heliosu iNuvio jsme ML nasadili do dvou klíčových agend pro současnou dobu – pro predikci prodeje a predikci nepřítomnosti zaměstnanců na pracovišti.
Machine learning v Heliosu iNuvio sleduje aktuální trendy pro nadcházející týden, měsíc i rok. Objem realizovaných prodejů za minulá období finanční i množstevní čerpá přímo po měsících z položek vydaných faktur. Díky tomu získáte představu, zda dané zboží bude mít rostoucí, či klesající podíl na příjmech společnosti, a jednotlivé trendy můžete sledovat jak graficky, tak i číselně.
V případě predikce přítomnosti zaměstnanců na pracovišti je zase ML v Heliosu iNuvio schopen odhalovat nejen sezonní výkyvy v docházce vašich zaměstnanců, například v době letních prázdnin či během vánočních svátků, ale i kompletně předvídat nepřítomnost zaměstnanců dle jednotlivých mzdových složek (např. dovolená, nemoc, placené/neplacené volno). Díky tomu můžete lépe plánovat lidské kapacity v konkrétním období a efektivně pracovat s docházkou a předpokládaným volnem zaměstnanců.
Dále jsme ML využili u scénářů pro detekci anomálií v účetním deníku a detekci nestandardních evidenčních cen u příjemek.

Využíváte u vašich IS i jiné moderní technologie?
Ano, stále populárnější je robotická automatizace procesů RPA (Robotic Process Automation), kterou nabízíme formou partnerského řešení Aiviro.
Jde o softwarového robota, který umí vyřešit opakující se činnosti ve firmě. Robota dokáže spustit i neškolený zaměstnanec a lze ho zapojit do práce stejně jednoduše jako brigádníka, bez složitých integrací do systému. Navíc robot nepotřebuje spát ani chodit na oběd.
Využití najde v účetnictví, analytice, marketingu, produkci, tvorbě cenových nabídek, ale také v managementu a vedení středně velkých firem. Automatizovat lze jak činnosti v rozsahu našich produktů, tak i práci s více produkty jako je například přepisování dat z jednoho systému do druhého.

Mění se nějak architektura ERP systémů? Očekáváte či plánujete v této oblasti nějaké změny?
Ano. Jsme přesvědčeni o tom, že doba robustních ERP systémů v podobě 1 velkého super systému s mnoha moduly pomalu končí.
Trendem jsou menší specializované aplikace v cloudu, které je možné snadno integrovat.
A tak i naše budoucí řešení nebude z pohledu architektury jeden velký všeobjímající systém, ale ekosystém menších specializovaných aplikací, které jsou chytře a autonomně propojené. Zákazník si definuje své potřeby, tj. popíše svůj byznys a mix chytrých aplikací mu bude sestaven na míru opět s přispěním umělé inteligence. Z pohledu uživatele se vše bude tvářit velice jednoduše a intuitivně, přestože na pozadí je vše obsluhováno robustní funkcionalitou.

Jak přijímají tyto inovace vaši partneři, kteří jsou jedním ze základů dlouhodobého úspěchu Asseco Solutions?
Pro naše partnery je každá taková novinka v systému příležitost, jak nabídnout svým zákazníkům další přidanou hodnotu v podobě zefektivnění práce uživatelů. Tento rozvoj produktů je tedy pro ně pozitivním signálem.

Exit mobile version