Autonomní automobily Googlu za šest let testování nezpůsobily žádnou dopravní nehodu

Podle nových statistik amerického Úřadu pro motorová vozidla byly za posledních osm měsíců na veřejných silnicích v Kalifornii účastníky dopravních nehod hned čtyři automobily, které jezdí samy bez přičinění řidiče. Žádnou z nich však tato vozidla nezapříčinila.

Úřad motorových vozidel začal vydávat první povolenky pro testování tzv. autonomních vozidel v září minulého roku a v současné době po tamních silnicích takových automobilů již jezdí osmačtyřicet. Tři ze zmíněných čtyř vozidel, které se staly účastníky nehod, patřily americkému gigantu Google, čtvrtý pak firmě Delphi. Mluvčí obou firem na dotaz BBC odmítli, že by zmíněné nehody způsobily právě jejich automobily a uvedli, že jejich vozidla byla pouze účastníky těchto nehod. Podle zákonů státu Kalifornie jsou podrobné informace o nehodách bohužel utajeny.

Google v reakci na článek BBC zveřejnil na svém oficiálním blogu prohlášení, podle kterého jeho automobily nikdy nezapříčinily jakoukoli nehodu a všechny tři zmíněné nehody vznikly tak, že do jeho automobilů zezadu narazila jiná vozidla. Posádka automobilu Googlu při nehodách neutrpěla újmu a vozidla amerického gigantu byla pouze marginálně poškozena.

Bezpečnost je naší největší prioritou. Od začátku našeho programu před šesti lety naše auta urazila po veřejných silnících ve městech i mimo ně téměř milion mil,“ uvedl Google. Mluvčí Delphi pak dodal, že vozidlo jeho firmy bylo nabouráno, když stálo na křižovatce a bylo v módu „manuálního řízení“. „Z policejní zprávy vyplývá, že za nehodu nemohlo vozidlo Delphi. Při nehodě navíc nebyl nikdo zraněn,“ uvedl mluvčí Delphi.

Podle anonymního zdroje agentury Associated Press (AP) se všechny čtyři nehody odehrály buď tehdy, když automobily stály, nebo když jely velmi pomalu. Jelikož AP ve svém článku popisuje i neduhy autonomních vozidel Googlu, reagoval na něj tento týden v obsáhlém textu samotný šéf projektu autonomních vozidel Googlu Chrim Urmson.

Podle Urmsona byly automobily amerického gigantu během šesti let testování účastníky pouhých jedenácti nehod, přičemž vždy šlo jen o škrábance či rozbitá světla a nikdy nebyl nikdo zraněn. Během těchto šesti let automobily Googlu ujely na veřejných i neveřejných silnicích 1,7 milionu mil a podle Urmsona nehodu nikdy samy nezpůsobily. Ze zmíněných jedenácti nehod se sedm odehrálo tak, že do vozidel Googlu někdo naboural zezadu, a to především tehdy, když vozidlo stálo na křižovatce. Osm z jedenácti nehod se stalo ve městě.

Jak dodává Urmson, automobily Googlu jsou mnohem bezpečnější v tom směru, že jejich systémy nejsou ničím rozptylovány. Zatímco řidiči si často čtou zprávy na svých mobilních zařízeních – posádka automobilů Googlu zahlédla dokonce i řidiče, kteří si četli knížku nebo hráli na trumpetu – vozidlo Googlu dává vždy 100% pozor. Díky novým senzorům tato vozidla umí dobře detekovat nejen jiné automobily, ale také cyklisty či chodce na vzdálenost téměř 200 metrů.

Na druhou stranu i samotný Urmson uznává, že autonomní vozidla Googlu nejsou dokonalá. Tyto automobily mohou mít například někdy problém s rozpoznáním rychlosti a vzdálenosti od jiných vozidel. V důsledku toho pak stávají zmíněné kolize, kdy do vozidla Googlu čekajícím na semaforu na zelenou narazí jiné auto.

I když pokrok, jehož tvůrci autonomních vozidel v uplynulých letech dosáhli, je jistě značný, jisté tak je stále to, že ke koncovým zákazníkům se tato auta hned tak nedostanou.

Mohlo by vás zajímat:

Exit mobile version