AVG: děti v ČR zvládají práci s tabletem a PC, tkaničku si ale zavázat nedovedou

České děti mají problém, zatímco většina z nich zvládá od velmi útlého věku (od 3 let) bez větších potíží práci s osobními digitálními přístroji jako je chytrý telefon, tablet, nebo PC, základní manuální dovednosti, jako je zavázání tkaničky od bot je pro ně nepřekonatelná překážka. Naopak počet dětí do devíti let, které jsou schopné používat aplikace na chytrých telefonech, se za poslední tři roky zvýšil o 38 procent. To jsou alespoň některé závěry nedávného průzkum, který realizovala společnost AVG Technologies.
V posledních letech přibývá stížností pedagogů v mateřských a základních školách na klesající základní dovednosti dětí. Mají problémy se samostatně obléci, obout, snižuje se úroveň jemné motoriky. Při právě probíhajících zápisech na základní školy měly děti na některých z nich jako jeden z úkolů zavázat tkaničku. Pro mnoho se to ukázalo jako neřešitelný problém.

„Z více než dvaceti dětí, které dorazily k zápisu, uměly udělat funkční kličku na tkaničce jen dvě,” popisuje úroveň dovednosti Lenka Malá, učitelka na jedné z jihočeských škol. Stoupá ale úroveň specializovaných dovedností, umějí anglická slova, vyrobit hrneček nebo zacházet s internetem, tablety a chytrými telefony. Tento trend potvrdila i studie Digital Diaries společnosti AVG Technologies, poskytovatele nástrojů pro internetovou a mobilní bezpečnost, soukromí a optimalizaci více než 172 milionům aktivních uživatelů, mezi více než 6 000 matkami v 10 zemích včetně Česka. Tradiční přelomové okamžiky v životě dětí, jako například první jízda na kole, jsou předstihovány digitálními dovednostmi, třeba používáním chytrého telefonu nebo spuštěním internetového prohlížeče.

Malá statistika českých předškoláku

Průzkum pro skupinu ve věku 3 až 5 let odhalil, že více dětí zvládne hrát počítačovou hru (66 %) nebo ovládat mobilní telefon (47 %), než si zavázat tkaničku (14 %) či plavat (23 %). Studie Digital Diaries mimo jiné přinesla i zajímavé zjištění, že čeští respondenti ze všech zúčastněných zemí považují mobilní technologie za přínosné pro raný vývoj dětí zdaleka nejméně (13 %). Naopak zdaleka nejvíce věří v přínos mobilních technologií v tomto ohledu rodiče ze Spojených států (47 %).

Některá další zajímavá zjištění průzkum

0-2 roky – „Sharenting“ vítězí nad soukromím

Stále víc rodičů dopřává potomkům digitální otisk dřív, než se naučí chodit nebo i než se narodí.

3-5 let – Raději tablet než koloběžku?

Dovednosti spojené s technologiemi převažují nad praktickými dovednostmi.

6-9 let – Mazání hranice mezi skutečným a virtuálním světem
Ve věku 6 až 9 let je internet hluboce zakořeněn v životech dětí.
* 89 % dětí používá internet, 16 % používá Facebook.
* Jedna z pěti matek (19 %) uvádí, že se její dítě za poslední rok na internetu setkalo s agresivním chováním.

Internet o vás dnes ví dříve, než li se vy doslechnete o něm

„Naše děti přicházejí na tento svět s fanfárou aktivit na sociálních sítích, již od pár měsíců věku jsou utišovány pomocí digitálních zařízení a o světě kolem nich se tak dozvídají doslova z displeje. Jak často se však rodiče zamýšlejí nad tím, co v dlouhodobém i krátkodobém horizontu znamená výchova dětí v dnešním propojeném světě? Můžeme vidět náznaky nevhodného chování, které v tomto mladém věku může vést ke kyberšikaně dokonce i v námi kontrolovaném prostředí, kde se dítě pohybuje. A odtud je už jen krůček k daleko větší otevřené síti jako Facebook,” dodává Tony Anscombe, Senior Security Evangelist ve společnosti AVG Technologies. „Rodiče si nemohou dovolit zůstat lhostejní, jelikož děti v tomto věku nejsou emocionálně vybaveny, aby mohly čelit všem zážitkům na internetu. Pokud svým dětem poskytnou přístup k připojeným zařízením (tj. telefonům, tabletům, herním konzolím a čemukoliv jinému, co je připojeno k internetu), musejí převzít zodpovědnost za jejich bezpečnost a soukromí.”

Exit mobile version