Big Data – správny čas na Hadoop

O Hadoop jako platformě pro velká data se hovoří již několik let. Pojďme se podívat, jak jej využít v reálném prostředí bank a finančních institucí.
I přes řadu výhod nebyl Hadoop ještě donedávna technologií pro větší podniky. Hadoop totiž není jedinou technologií, ale ekosystémem drobných částí plnících různé účely. Bouřlivý vývoj v oblasti velkých dat znamená časté změny těchto částí a vyžaduje značné úsilí pro udržení jejich vzájemné kompatibility. Průlomem v možnostech reálného použití Hadoop jsou bezesporu Hadoop distribuce, které zákazníka od integrace částí Hadoopu odstiňují a zastřešují vše v jeden kompaktní celek.

Asi nejznámější zástupci Hadoop distribucí jsou Cloudera a Hortonwors. Tyto distribuce jsou si v zásadě podobné a slibují po zakoupení licencí možnosti HA provozu, vyšší bezpečnosti a provoz velkých clusterů. Hadoop distributoři v současnosti ve snaze rozdělení tržních podílů poskytují velice příznivou licenční politiku založenou na ročním obnovování. Také systémoví integrátoři jsou ochotni Hadoop řešení a PoC poskytovat za vstřícných podmínek. Tento stav je ideální pro zájemce z řad progresivních podniků usilujících o využití Big Data nástrojů ve svůj prospěch.

Velikou konkurenční výhodou a zároveň ideální úlohou pro Hadoop cluster je implementace 360° view of customer. Dnes běžně používané technologie neumožňují efektivně sledovat všechny prodejní a komunikační kanál, jako jsou hlasová data z call center, sociální sítě, e-maily, data z bankomatů, SMS atd. Nejen v těchto případech je ekosystém Hadoopu ideální volbou, protože umožňuje data efektivně ukládat a zároveň analyzovat za zlomek ceny oproti konvenčním přístupům.

Odměnou je schopnost lépe poznat zákazníka detailněji sledovat prodejní kanály. Také portfolio produktů a služeb je pak možné lépe řídit a zvyšovat cross-sell i upsell. Analýza dat dále umožňuje predikci chování zákazníka a řešení úloh typu next best offer, micro-targeting, retenci zákazníka a další. Jako příklad lze uvést situaci, kdy zákazník prostřednictvím sociálních sítí naznačuje, že plánuje koupi notebooku. Pokud banka tuto informaci zachytí a jedná se o oslovitelného klienta se známou mírou rizikovosti, může banka, nabídnout např. navýšení kreditního limitu, peněžní půjčku nebo pojištění. Ke zlepšení přístupu vede i další případ užití vhodný pro Hadoop; sentiment analýza nebo také opinion mining.

Zaujala vás problematika? Více informací naleznete v kompletní verzi zde: Big Data – správny čas na Hadoop (z laboratoře do reálného světa)

Exit mobile version