BlackBerry ve snaze dosáhnout dalšího růstu sází na prodej bezpečnostního softwaru

Kanadská společnost BlackBerry minulý týden představila novou řadu bezpečnostních produktů, které umí ochránit téměř všechno od citlivých firemních dat až po zdravotnická zařízení připojená k internetu.
Jak uvedl Chen minulý týden na konferenci s investory, stanovené cíle se společnosti zatím daří naplňovat a management je proto s průběhem transformace spokojen. Pro aktuální fiskální rok si Chen stanovil za cíl dosáhnout příjmů ve výši půl miliardy dolarů, což se podle všeho podaří. Na druhou stranu plnohodnotná přeměna z výrobce hardwaru na poskytovatele softwaru podle šéfa BlackBerry bude trvat o něco déle, než se původně očekávalo.

Chen přiznal, že udělat toho je třeba ještě opravdu hodně. „Vyvíjíme nové produkty a pracujeme na prodejních kanálech. Byl bych rád, pokud by všechno šlo rychleji, ale žádná společnost nemůže tak rychle od základů změnit své podnikání,“ uvedl Chen s tím, že BlackBerry je již z nejhoršího venku a úpadek firmě nehrozí.

BlackBerry se začíná opět dařit u jejích tradičních institucionálních zákazníků. Například americké ministerstvo obrany nedávno schválilo používání jejího speciálního softwaru na telefonech s BlackBerry 10, čímž nepřímo potvrdilo dostatečnou bezpečnost této platformy. Navzdory tomu a dalším snahám Chena a jeho managementu se však akcie kanadské společnosti stále pohybují na těch samým hodnotách, jako před patnácti měsíci. Investoři si totiž tím, zda je BlackBerry opravdu schopno navrátit se k růstu známému z let před příchodem Apple na trh s mobilními telefony, nejsou zcela jisti.

Kanadský gigant v poslední době koupil hned několik menších softwarových firem a podle Chena nyní pracuje především na zvětšení svého prodejního týmu. Jak uvedl CEO BlackBerry na konferenci dříve v tomto roce, tržby z prodeje softwaru v současném fiskálním roce porostou právě díky technologiím získaným od akvírovaných firem, jež BlackBerry umožní prodávat služby s vyšší přidanou hodnotou.

Mezi zajímavé akvizice BlackBerry z nedávné doby patří například koupě společnosti WatchDox, která se zabývá vývojem technologií k ochraně dat. Služby WatchDox využívají některé americké vládní agentury, private equity fondy či hollywoodská studia. Kromě toho Kanaďané v minulém roce koupili také německou firmu Secusmart, která se specializuje na šifrování dat a hlasu nebo britský technologický startup Movirtu, jehož software umožňuje uživatelům mít na jednom zařízení dvě telefonní čísla i přesto, že telefon podporuje pouze jednu SIM kartu.

Zatím poslední akvizicí BlackBerry je koupě firmy AtHoc, jež poskytuje řešení pro bezpečnou výměnu dat mezi zaměstnanci firem. Podle Chena byla tato akvizice „dalším kouskem skládačky“ nejen díky tomu, že BlackBerry bude řešení AtHoc integrovat do svých stávajících produktů, ale také z toho důvodu, že má AtHoc velmi zajímavou korporátní klientelu.

Možná se ptáte, co bude se smartphony, kterými se BlackBerry v minulosti tolik proslavilo. O těch se na konferenci kanadské společnosti příliš nemluvilo. Představitelé BlackBerry se vyhýbali otázkám týkajících se jakýchkoli plánů v oblasti telefonů, což podle některých expertů nasvědčuje tomu, že se Kanaďané do budoucna chtějí z trhu s mobilními telefony zcela stáhnout. Například podle analytika ze společnosti 451 Research Chrise Hazeltona, který se sledováním BlackBerry dlouhodobě zabývá, by kanadský gigant mohl opustit trh se smartphony již během dvou let.

Nutno podotknout, že BlackBerry bylo ještě před pár lety na trhu s chytrými mobilními telefony jedním z předních hráčů. Ještě v roce 2006 měla celá polovina smartphonů, která se na světě prodala, logo kanadské firmy. To se však změnilo po představení prvního iPhonu a vstupu dalších hráčů na trh. V roce 2009 podíl BlackBerry na trhu se smartphony klesl na 20 % a v prvním čtvrtletí tohoto roku již Kanaďané ovládali pouze 0,3 % světového trhu s chytrými mobilními telefony.

Exit mobile version