Čeká ekosystém Apple zkouška ohněm?

Apple prožil minulý týden svůj malý černý pátek, ztratil čtyři procenta z hodnoty svých akcií poté, co se ukázalo, že čínské přijetí iPhone 5 není zdaleka tak vřelé, jako bylo u iPhone 4S. Akcie společnosti ztrácejí již druhý týden po sobě a jsou tak dnes na nejnižších hodnotách za posledních deset měsíců, oproti 705 dolarům za akcii z 21. září představuje současných 509 dolarů značně strmý pokles o rovnou čtvrtinu hodnoty. Společnost rezignovala na inovace a těží dnes zejména z dobře nastaveného ekosystému, stačí jí to k tomu, aby se udržela tam, kde je? Podobná strategie se již silně nevyplatila jiným technologickým hráčům, byznys model Apple tak možná čeká zkouška ohněm.

Od konce devadesátých let až po žhavý dnešek jsme opakovaně svědky toho, že tržní kapitalizace na technologické burze zase až tak moc neznamená. To co dnes vypadá, jako gigantický oslík na zlaťáky, může být zítra potápějící se firmou, která rychle ztrácí důvěru trhu i našetřenou hotovost. Pro příklady není potřeba chodit daleko: Yahoo!, HP, Nokia, RIM, bolestivou transformací ostatně prochází také dříve neotřesitelný Microsoft a sebejistotu trochu ztrácí dokonce také Intel. Jak s tím souvisí společnost se (zatím ještě) nejvyšší tržní kapitalizací na světě?

Je to až archetypálně symbolické, někdy stačí maličkost a vaše skvěle nastartovaná kariéra technologického molocha se odporoučí k čertu a sní vedle nejdůležitějších technologických indexů (S&P 500 -0,3 %, Dow Jones a NASDAQ -0,2) také nejedna západní ekonomika.
Takovou maličkostí může být například to, že pár stovek Číňanů nestojí na váš nový produkt fronty v obchodech během jeho uvedení. Slon a myš, David a Goliáš, jenže kdo si kdy troufl vidět právě v Apple onoho nemotorného obra? A přeci! Nepřímým důkazem může být, že se ještě v září akcie společnosti čile obchodovaly okolo 700 dolarů za kus. Jak ovšem říká Aristoteles, nic se ovšem neděje bez příčiny. Prvním signálem, že něco není v pořádku, byl strmý pokles (s jediným krátkodobým výkyvem nahoru), který započal hned v říjnu. Jenom za Q4 ztratily akcie Apple neuvěřitelných 23,6 procenta.

Symbol inovací, který přestal inovovat

Hlavní prodejna Apple v Šanghaji

Po smrti Steva Jobse se firma začala vracet do konzervativnějších kolejí, kromě obnovení vyplácení dividend, se to projevilo zejména v portfoliu a v tom, jak jsou produktové novinky podávány publiku. Nebylo to naneštěstí bez důsledků. Tak například v případě čerstvé kauzy s iPhone 5 zareagovala na vstup telefonu Říše středu okázalou apatií. Podle Reuters do vlajkové prodejny Apple v Šanghaji dorazil první den prodeje jediný kupující, oproti startu čínských prodejů modelu iPhone 4S je to pro firmu docela studená sprcha. O to horší, že Čína je perspektivně největším trhem pro odbyt chytrých telefonů, již dnes jej zde vlastní 290 milionů obyvatel a je zde potenciál pro další radikální růst. Není tak dávno doba, kdy se v žertu tvrdilo, že Apple svým zákazníkům dokáže prodat naprosto cokoli, platí to ale ještě i dneska?

Ostatně není se příliš čemu divit, iPhone 5 nepřináší žádná zásadní vylepšení v oblasti hardware ani softwaru a na celém systému se již začíná projevovat technologické zaostávání, právě zaostávání začalo svého času potápět dlouho dobu nedostižný Symbian.

Co se to Apple vlastně stalo?

Mobilní část ekosystému tvoří zásadní pilíř byznysu společnosti. Naneštěstí tento pilíř stojí na vysoce kompetitivní podloží, ze kterého velmi rychle rostou konkurenční stavby, nejrychleji ta, která se buduje okolo operačního systému Android. Ten má v tomto boji jednu velkou konkurenční výhodu, nestojí na know how jediné společnosti, ačkoli je nutno říci, že význam Google je zde mimořádný. Zrovna v Číně, kde se Apple v pátek tolik spálil, nalezneme hned několik Android hráčů mimořádného světového významu (ZTE, Huawei).

Vyrazit do boje, nebo se opevnit na svém území?

Co by měl nyní Apple konkrétně udělat, je těžké radit, ale jedno je jisté: iOS musí přijít s nějakou zásadní inovací, jinak se Apple časem dostane do pozice firmy s věrnými zákazníky a příjmy, ale izolované od dalšího vývoje podobně jako se to stalo Nokii či RIM/Blackberry. Takový stav může dlouhou dobu docela dobře fungovat čistě ze setrvačnosti a také proto, že si stávající zákazníky jednoduše pohlídáme. Jenže při budování čínské zdi nesmíme zapomínat na to, že okolní svět se bude vyvíjet dál i bez nás a následná konfrontace v budoucnu tak bude ještě horší. Navíc, abychom odpověděli na otázku z titulku, zákazníci nemusí mít trpělivost věčně.

Aktualizace (13:00): Dnes dopoledne Apple zveřejnil tiskovou zprávou o prvních dvou milionech prodaných přístrojů iPhone 5 na čínském trhu za první čtyři dny prodeje, je tedy možné, že se vývoj situace nakonec otočí úplně jiným směrem.

Exit mobile version