České firmy už nekupují účetnictví, ale ERP

České firmy už začínají ERP systém vybírat podle důležitých aspektů, jako jsou výroba, a ne jako dříve podle financí a účetnictví, říká Pavel Bláhovec, obchodní ředitel společností IFS Czech a IFS Slovakia, které na českém a slovenském trhu dodávají ERP řešení IFS Applications. Už prý chápu, že si nekupují účetnictví, ale systém, který jim zefektivní jejich klíčové procesy.

Jaký je podle vás v současnosti český ERP trh?

Český trh má stále určitá specifika a určitým způsobem se chová trochu jinak než zahraniční trhy. Situace v ČR se ale stále mění a více se přibližuje zahraničí. Například 6-7 let zpátky, když probíhalo výběrové řízení, tak jednou z velmi intenzivních součástí hodnocení byla oblast financí a účetnictví. Když jsem to porovnával s kolegy ze zahraničí, tak oni mi říkali, že finance a účetnictví vůbec neprezentují, že to nikoho nezajímá, že to je legislativa, to přece každý systém má a funguje to.

Zákazníci ERP potřebují kvůli výrobě, údržbě, tedy kvůli klíčovým procesům a u nás to bylo úplně obráceně. Nyní už se ta situace dostala i k nám, v řadě výběrových řízení jsou finance požadovány, ale už to zákazníci ani nechtějí vidět a nepožadují prezentaci, maximálně se zeptají během referenční návštěvy, zda finance používají a jakým způsobem, není to klíčové téma. Je to příznak kultivace firem, že se vzdělávají, získávají zkušenosti a vidí, co je pro ně důležité. Také chápou, že si nekupují účetnictví, ale systém, který jim zefektivní jejich klíčové procesy ve výrobě, plánování a podobně.

Jaké jsou dnes hlavní důvody firem pro nový informační systém?

Zájem o zvyšování efektivity, je jednoznačně hlavní důvod, proč jdou firmy do nových informačních systémů. Prvním předpokladem je, že na to mají peníze. V řadě případů mají staré systémy, které už nejsou podporované a jsou zcela mimo z pohledu uživatelského i dalšího rozvoje.

Spousta zákazníků má informační systém, který koupil nějaký jiný dodavatel a přestal jej vyvíjet. Nebo už jejich růst překročil možnosti malých lokálních systémů a potřebují něco robustnějšího s větší přidanou hodnotou, co je dokáže podpořil v zahraničních operacích, a v tu chvíli přicházejí k nám. Důvody jsou v průběhu let víceméně stejné. Jenom informační systém v této době hledá větší skupina zákazníků, protože na takovou investici má prostředky.

Jak GDPR ovlivňuje ERP?

Na aplikační úrovni očekávají zákazníci určitou podporu a funkčnosti, které potřebují v systému, aby mohli naplnit požadavky na GDPR. Například jde poskytnutí informací o evidovaných údajích, mazání informací o subjektu údajů či anonymizace údajů jsou příklady věcí, které se musejí do systému dodělávat. Pravděpodobně se s tím potkávají všichni dodavatelé informačních systémů.

Jakým směrem se zaměří novinky v IFS Applications?

Do rozvoje systému investujeme ve všech oblastech, přidáváme nové moduly, prohlubujeme funkcionality, modernizujeme důležité oblasti, jako jsou lidské zdroje, což je jedna z oblastí, která prochází masivním rozvojem i zvýšenou poptávkou ze strany zákazníků. Dříve to byla spíše taková ochuzená oblast, zákazníci si často koupili personalistiku, ale skončili u evidence zaměstnanců. Teď už přišli na to, že se musejí o zaměstnance starat, určitým způsobem je rozvíjet, jednak z toho pohledu, aby o ně nepřišli, a také kvůli digitální transformaci. Zavádění robotizace a automatizace způsobuje, že příležitosti pro nekvalifikované manuální pozice klesají a tito pracovníci se musejí rozvíjet. Cílem je naučit je nové dovednosti s vyšší přidanou hodnotou. S tím souvisí poptávka po řízení lidských zdrojů a personalistiky.

Další oblastí, na kterou jsme pyšní a díky které jsme také hodně úspěšní, je uživatelské rozhraní, resp. User Experience. Investujeme do výzkumu i vývoje uživatelského rozhraní, aby se uživatelům s IFS Applications dobře pracovalo, aby byla přehledná, aby tam dokázali najít informace, které potřebují a aby s ní pracovali dobrovolně. Když se ptáme zákazníků, proč si vybrali IFS, tak první spontánní odpověď bývá, že se jim líbí. Samozřejmě potom přidají ty praktické věci typu referencí, funkčnosti, zkušenosti dodavatele a podobně.

Proč si vás zákazníci volí, nebo proč by si IFS měli volit?

Jsme globální firma, jsou zde zkušenosti z celého světa, zadrátované v IFS Applications. Když vyvíjíme novou funkcionalitu, tak je to vždy ve spolupráci se zákazníky, není to nic, co by se vyvíjelo jen tak, na základě rozhodnutí vývojového oddělení. Vždy je to na základě požadavků zákazníků, a i to my přinášíme na český trh.

Z druhé strany je výhoda, že v ČR máme lidi, jak my v IFS, tak naši partneři Altec, CDC Data, Inseko, a společně máme téměř sto lidí, kteří tady lokálně IFS Applications podporují. Znalost je lokální jak konzultantská, tak i programátorská. Řešíme na lokální úrovni vývoj zákaznických úprav a legislativu, což zahrnuje třeba i účetnictví. Přinášíme globální zkušenosti, ale lokální zajištění veškerých činností od implementace, až po support, který je stále a kompletně český. Že systémové záležitosti může řešit někdo v zahraničí, koho si vezmeme jako pomocnou ruku, to je naše další výhoda, ale z pohledu zákazníky stále komunikuje s lidmi, kterým snadno rozumí, nemusí řešit nic v angličtině, vyhne se nedorozuměním a podobně.

Exit mobile version