České IT v bankách a finanční sféře

Bezpapírová banka, archivace dokumentů, bezpečnost, digitalizace plus mobilní a front-endová řešení aktuálně hýbou českou bankovní a finanční sférou v oblasti IT. Jde přitom o nemalé rozpočty a rozsáhlé projekty v řádech měsíců.
Bankovní sektor podle Tomáše Pavlíka, CEO Profinitu, celosvětově prochází krizí svého základního business modelu: „Každá finanční instituce má v běhu nějaký program, jehož cílem je zásadně inovovat tento model a najít novou přidanou hodnotu pro zákazníky, zejména pro generací lidí narozených po roce 1980.

Podle informací Arbes Technologies aktuálně hýbou trhem řešení podporující „digitalizaci“ bank a finančních institucí a frontendová a mobilní řešení pro komunikaci s klienty, a trvale jsou to technologie a nástroje pro zajištění bezpečnosti.
Arbes byl součástí dodavatelského týmu, který pro jednu z největších retailových bank dodal řešení pro kompletní elektronizaci klientské dokumentace. „Je to první krok na cestě k bezpapírové bance. Řešení slouží k úplné eliminaci papírového styku s klientem a náhradě elektronickou podobu. Měsíčně jde o eliminaci miliónu nových tištěných dokumentů,“ říká Jan Denemark, ředitel Arbes Technologies.

Irelevantní nabídky

Profinit by podle Pavlíka rád vyřešil jeden problém irelevantních nabídek: „Nejlepší nabídku na úvěr od banky dostanete většinou v situaci, kdy žádný úvěr nepotřebujete a naopak. Pracujeme na řešení, které by umožnilo bankám lépe využít informace k tomu, aby svým zákazníkům poskytovala lepší služby.

Pro Arbes Technologies je sektor finančních institucí z hlediska tržeb nejvýznamnější, tvoří cca 80 % příjmů. Mezi nejvýznamnější zákazníky patří Air bank, Česká spořitelna, J&T banka, Pioneer investiční společnost a Unicredit Leasing. Firma mimo jiné dodává například bankovní systémy, internet banking, investiční systémy a řešení pro využití nejnovějších digitálních trendů. „Náš bankovní systém umíme pro start-up úvěrovou společnost dodat během několika měsíců. Implementace řešení pro retailovou a SME banku je pak záležitostí roku. Průměrná délka našich projektů je okolo 8 měsíců,“ popisuje Denemark.

Profinit patří k největším českým dodavatelům řešení zajišťujících komunikaci s klienty. Jedná se například o zákaznické portály, internetová bankovnictví nebo mobilní aplikace. Finanční sektor přitom pro firmu představuje přes 60 % příjmů. „Kromě již zmíněných řešení v oblasti přímých kanálů a distribuce, máme v portfoliu řešení pro téměř všechny hlavní bankovní procesy včetně tzv. core bankingu. Podobně komplexní nabídku jako v bankovnictví máme také pro pojišťovny a leasingové společnosti,“ vyjmenovává Pavlík. Největšími zákazníky Profinitu jsou Česká spořitelna, Komerční banka a ČSOB.

Zakázky za miliony na řadu měsíců

Oblast bankovnictví a pojišťovnictví je podle vyjádření S&T jednou z klíčových vertikál. „Zaměřujeme se zejména na řešení v oblasti bezpečnosti, dále díky naší pobočkové síti nabízíme celoplošný servis a podporu. Z našeho pohledu je velký zájem o řešení, která plynou z požadavků nového zákona o kybernetické bezpečnosti. Jde kupříkladu o sběr a archivace logů, řešení práv privilegovaných uživatelů a podobné projekty,“ říká Miroslav Bečka, ředitel pro strategii a rozvoj z S&T. Typická velikost zakázky se pohybuje kolem 5 mil Kč, doba realizace pak 6 měsíců až jeden rok. Firma má v bankovní a finanční sféře přibližně 20 klíčových zákazníků, ale mluvit o nich nechce.

Podle zkušeností Sefiry stále více bank a pojišťoven zvažuje přechod na zcela bezpapírovou komunikaci s klienty. „Uvažují o využití certifikovaného nebo biometrického podpisu. Digitalizace dává prostor pro urychlení zpracování dokumentů a snížení nákladů,“ říká Robert Kuzma, marketingový manažer společnosti Sefira.

Archivace a správa portfolia

Sefira v minulém roce úspěšně implementovala ve finančním sektoru dvě řešení pro dlouhodobou důvěryhodnou archivaci dokumentů, která slouží pojišťovnám Kooperativa a ČPP. Zavedení biometrických podpisů pojišťovně umožňuje vytvořit vlastnoručně podepsaný a zabezpečený elektronický dokument, který je po právní stránce plně srovnatelný s vlastnoručně podepsaným dokumentem papírovým.

Brain Force dodal systém pro správu portfolia do největší privátní banky v ČR, kde podporuje práci portfolio managerů a zjednodušuje a systemizuje celou oblast správy investičních portfolií. Součástí je pokročilý klientský a manažerský reporting stejně jako reporting na orgány dozoru, například ČNB. „Jako specialisté na segment bank a financí generujeme převážnou většinu našeho obratu v této vertikále,“ přibližuje Drahomír Hrubý, jednatel Brain Force. Jejich zakázky se pohybují v řádech milionů korun a průměrná doba implementace je v řádech měsíců až jednoho roku.

Exit mobile version