České maso přes datacentrum Dataspring

Aplikace FoodCzech, která běží v cloudu společnosti DataSpring pomáhá sledovat původ v Česku vyrobeného masa, v budoucnu bude možné vysledovat původ i dalších českých zemědělských produktů. Jedinými dvěma podmínkami jsou, že každá ze čtyř kooperujících součástí dodavatelského řetězce je zaregistrována a že koncový uživatel si stáhne klientskou část do svého mobilního zařízení Android nebo iOS, říká Radim Klabal, Solution Architect ve společnosti DataSpring.

Radim Klabal, Dataspring

Zhruba 60 % vepřového masa se do ČR dováží a 40 % je z domácí produkce, která je díky přísným regulím Státní veterinární správy ověřená a nezávadná. Myšlenku na možnost kontroly, zda je maso skutečně z českého chovu, dostal místní zemědělec, který se zapojil jako konzultant pro vytvoření cloudové aplikace. Mezi její hlavní výhody patří snadná kontrola původu masa v každé fázi jejich zpracování. Předpokladem úspěchu volby dát přednost kvalitě je také zapojení zdravého patriotismu, který by měl převážit nad bezhlavými nákupy, na jaké lákají slevové letákové a jiné akce.

Proč a jak tato aplikace vznikla?

Zemědělec chtěl prodat svoje produkty zákazníkům se zárukou jednoznačného určení, odkud jeho (české) maso a v budoucnu i další zemědělské či potravinové produkty pocházejí.

Mohl byste popsat, jak aplikace funguje?

Aplikace FoodCzech funguje v cloudu, má dvě části, serverovou a uživatelskou. Serverová část aplikace je rozdělena do čtyř rolí, a sice pro zemědělce – prvovýrobce; zpracovatele – jatka, výrobce – řezníka, který maso bourá, případně z něj něco vyrábí; čtvrtá role je pro spotřebitele – řetězce, pultové prodejny, ale i například restauratéry. Klientskou částí je mobilní aplikace pro chytré telefony.

Pro který druh masa se dnes aplikace FoodCzech používá?

Aplikace FoodCzech funguje pro všechny druhy masa, právě spouštíme první dvě, a sice vepřové a hovězí. Postupně se aplikace připravuje i pro další druhy nejen masa, ale i základních potravin a potravinových výrobků, ať se díváme na ryby, drůbež, mléko, vajíčka, mouku, prostě cokoliv, co je českou zemědělskou produkcí, třeba i víno.

Jak se informace o původu masa, potraviny, dostane ke koncovému konzumentovi?

Informace se ke koncovému konzumentovi dostane velmi jednoduchým způsobem. Spustí si mobilní aplikaci, která je zdarma stažitelná z Google Play pro Android, nebo na http://goo.gl.rj802F, již brzy bude dostupná i pro iOS (Apple) z App Store. Uživatel ji spustí, přečte QR kód umístěný na balení (v případě pultového prodeje masa na QR kód u daného druhu masa) a na základě rychlého vytěžení informací z databáze v cloudu se mu objeví údaje o daném produktu – je jeho původ, kde se zpracoval, kde se vyrobil a jakou má trvanlivost.

Funguje tato aplikace kromě řetězců, pro které je zapojení do dalšího informačního systému téměř triviální, také u typického pultového prodeje, aby i běžní řezníci byli schopni prokázat, že jejich maso a masné výrobky pocházejí z ověřené domácí produkce?

Aplikace FoodCzech může fungovat i pro pultový prodej, a nejen pro něj, i pro restauratéry. Řezník může pro daný kus masa, například svíčkovou, přiřadit QR kód na účtence nebo jej extra vytisknout. Pokud se daný kus například svíčkové prodá, a to buď vcelku nebo po částech, QR kód dojde a není možné žádný další vygenerovat. Kdo se chce zapojit, stačí se přihlásit na DataSpringu a my jej do systému zavedeme. Může tedy fungovat kromě řetězců pro libovolnou prodejnu, ale i restauraci, kde může být QR kód vytištěn na jídelním lístku, nebo na elektronickém jídelním lístku. Vše záleží jen na tom, jakým způsobem jej bude chtít restauratér prezentovat svým zákazníkům.

Jakou výhodu přináší hostování aplikace FoodCzech v cloudu DataSpring? Přináší to nějakou přidanou hodnotu?

To, že aplikace běží v cloudu DataSpring, přináší hned několik výhod, i přidanou hodnotu. Dataspring disponuje dvěma datacentry vysoké dostupnosti Tier III. Pro všechny uživatele je výhodou vysoká ochrana dat, na kterou je dnes kladen velký důraz, a to jak na fyzickou, tak systémovou ochranu. Naše datacentra jsou navzájem propojena vysokorychlostními sítěmi, a na vnější straně i s vnějším prostředím, takže koncoví konzumenti mají rychlou dostupnost informací z centrální databáze.

Exit mobile version