Česko má prý tři nové cool tech firmy

Analytici Gartner v letošním roce zpracovali profily 269 „Cool dodavatelů“ a tot označení získaly i tři firmy sídlící či vyvíjející svá řešení v Česku: Neuron Soundware (akustické technologie pro prediktivní údržbu), Stories (analytika) a Price f(x) (digital commerce).
V letošním roce zpracovali analytici společnosti Gartner v 66 studiích profily celkem 269 cool dodavatelů – společností, které dokáží propojit technologie a obchodní scénáře způsobem, vhodným pro řešení komplexních problémů, realizaci rychlých transformačních projektů, optimalizaci využívání technologií nebo vyřešení problémů, které podniky již delší dobu trápí. Většina cool dodavatelů se věnuje tématům jako je digitalizace, umělá inteligence, internet věcí nebo blockchain a nabízí na jejich základě nevídané možnosti rozvíjet a využívat nové obchodní modely.

Analytici společnosti Gartner definují cool dodavatele jako malou společnost nabízející technologie či služby které jsou:

Neuron soundware díky své technologii hlubokého učení zvládá rozpoznání zvuků s přesností až 99,6 %.

Software Neuron Soundware je přínosný v oblasti prediktivní údržby, využívá totiž zaznamenané zvuky pro odhalení závad na mechanických zařízeních. Zvuky, jež zařízení vydávají, totiž umožňují rozpoznat mechanické závady dříve a přesněji než jiné analogové či digitální metody, jako je měření teploty či lidský sluch. Společnost tak slibuje nižší náklady na údržbu, zlepšení kvality výroby a omezení neplánovaných odstávek zařízení. IoT přístroj NeuronBox je samostatnou výpočetní jednotkou na okraji sítě (edge), jež je instalována přímo vedle stroje, který má být monitorován. Je tak možné monitorovat i několik zařízení současně, zatímco jiná řešení vyžadují fyzické připojení nebo dokonce integraci pro každý stroj.

Společnost založili v roce 2016 Tomáš Netrval a Pavel Konečný, který je zároveň současným CEO. Dalším investorem jsou J&T Ventures. Neuron soundware přesunul své sídlo z obchodních důvodů do Velké Británie, vývojová a produktová centrála nicméně zůstává v Česku.

Price f(x) má být rostoucí nový hráč s inovativním obchodním modelem, který obrátil naruby B2B segment optimalizace a řízení cen (PO&M – Price Optimization and Management).

Řešení pro optimalizaci a řízení cen umožňují organizacím efektivně spravovat ceny jejich zboží a služeb. V minulosti tato řešení dosahovala impozantních obchodních výsledků – například zvýšení obratu o 1 % až 5 % a zvýšení marží o 2 % až 10 %. Nebyla ale běžně používána s ohledem na svou cenu a složitost nasazení. Price f(x) nabízí předplatné nástroje Cenotvorba-jako-služba, kde jsou software, jeho nasazení i údržba zahrnuty v jednom měsíčním poplatku. Model cenotvorby jako služby v kombinaci s možností předplatného už od tří měsíců přesouvá riziko případného neúspěchu projektu na stranu dodavatele a eliminuje potřebu velkých investic na straně zákazníka. Celková cena projektu Price f(x) tak může být ve srovnání se zavedenými konkurenty méně než čtvrtinová.

Společnost založili v roce 2011 Christian Tatz, Marcin Cichon a Martin Wricke v Pfaffenhofenu poblíž Mnichova, kde má sídlo. Její hlavní vývojová a produktová centrála nicméně sídlí v ČR, lze ji tedy prý považovat stejnou měrou i za společnost tuzemskou.

Stories je platforma pro rozšířenou analytiku (augmented analytics), která zpracovává data v časových řadách do formy grafové analýzy běžící v operační paměti (in-memory graph analytics eninge) a je tak schopná analyzovat miliony kombinací a nalézt v datech klíčové faktory ovlivňující jednotlivé metriky.

Funguje tak, že mění data (s jednou i více proměnnými) na masivní vztahovou síť, která je následně použita pro nalezení významných vzorců a souvislostí jako jsou změny, příčiny, trendy a anomálie. Tato zjištění jsou následně prezentována uživatelům v podobě vizuálních a textově okomentovaných příběhů. Uživatelé vidí 5 až 10 nejdůležitějších příběhů, na které by se měli soustředit, v podobě automaticky generovaných titulků, jako například: „Luxusní doplňky jsou aktuálně velmi populární mezi mladšími zákazníky v Brazílii“, nebo „Provozní marže klesá u kategorie holení napříč Spojenými státy“. Nejedná se o upozornění založené na předem nastavených kritériích – jde o zjištění vycházející ze změn v datech, které pomáhají odhalit hlubší problémy a výsledky či příčiny, jež nejsou zjevné. To vše je následně prezentováno vedoucím pracovníkům v dobře známém a srozumitelném formátu hlavních zpráv. Výstupy jsou aktualizovány týdně, denně nebo takřka v reálném čase. Uživatelé mohou jednotlivé příběhy zkoumat podrobněji, aby lépe pochopili souvislosti a příčiny.

Společnost založili v roce 2016 Peter Fedoročko, Vojtěch Roček a Filip Doušek. Startup byl v červenci 2018 prodán americké společnosti Workday, která vytváří cloudový software pro práci s finančními a lidskými zdroji.

Exit mobile version