Velcí čeští internetoví vydavatelé nabídnou vlastní RTB platformu na prodej display reklamy

Pro český RTB trh přichází přelomová událost. Skupina pěti velkých tuzemských mediálních domů: Centrum Holdings (dnes součást Economie), Mafra, Mladá fronta, Ringier Axel Springer a Sanoma Media Praha, se rozhodla nabídnout své reklamní plochy v rámci společné RTB platformy pod názvem Czech Publisher Exchange (CPEx). Změní to stojaté vody českého trhu s internetovou reklamou?
Oč vlastně v RTB jde? Real time bidding je technologie, jenž umožňuje nákup impresí displejové reklamy (bannerů) v aukci, která probíhá v reálném čase. To že lze nakupovat při zobrazení každé jednotlivé imprese vede k tomu, že je možné v reálném čase velmi přesně cílit na konkrétního uživatele. Zatímco ve světě jer tento model značně populární a bannerová reklama díky tomu chytá druhý dech, v České republice se ale zatím tomuto modelu příliš nedařilo. Prvním pionýrem Real time biddingu v Česku se stal Centrum Holdings, který jej spustil přesně před rokem. Jenže omezení na weby tohoto hráče se ukázalo jako fatální handicap. Právě nedostatek kvalitních ploch byl jednou z největších brzd rozvoje českého trhu Real Time Biddingu.

Slibná budoucnost

„Očekáváme, že RTB bude mít v budoucnu velký význam. Společná platforma je pro členy ideálním způsobem, jak v rámci RTB inzerentům nabídnout nové, atraktivní reklamní plochy s vysokým dosahem a to na kvalitních obsahových službách. Česká republika se po Francii a Dánsku stává teprve třetí zemí v Evropě s podobnou spoluprací velkých vydavatelů,“ shodují se zakládající členové.

Dosavadní RTB trh se tímto rozšiřuje o řadu prémiových titulů. V rámci CPEx budou k dispozici např. Blesk.cz, Centrum.cz, e15.cz, iDNES.cz nebo Vlasta.cz. Zapojená média měsíčně navštíví více než 5 miliónu uživatelů (RU dle metodiky SPIR), celkový zásah české online populace je přes 70 %.

Jak vypadá struktura CPExu

Czech Publisher Exchange rozděluje reklamní plochy do tří obsahových tříd, přičemž inzerenti mají v otevřené aukci k dispozici informace o kategorizaci, nikoliv plné URL stránky. Toto nastavení umožňuje využít otevřenou aukci CPExu jako ideální nástroj pro výkonnostní kampaně, které jsou dnes převažujícím modelem využití RTB.

Platforma jednotlivým publisherům také umožňuje nabízet private marketplaces – přímo sjednané obchody, při nichž se kampaně doručují pomocí technologie RTB. Klient v PMP nakupuje reklamu za předem dohodnutých podmínek a oproti otevřené aukci může navíc získat i přístup k plochám, které do otevřené aukce nevstupují, plnou transparenci URL a další výhody.

Technologickým partnerem CPEx je Rubicon Project, který byl vybrán na základě více než ročního testování a který má v evropském kontextu největší zkušenosti z podobných kooperativ.
„CPEx je v principu otevřený všem významným online vydavatelům s redakčním obsahem. Předpokládáme, že portfolio nabízených reklamních ploch se v budoucnu ještě rozšíří,“ říká Matěj Novák, ředitel Czech Publisher Exchange.

Jak to vlastně funguje (teoreticky)

RTB zní na první poslech nedůvěřivému internetovému uživateli jen jako nový buzzword, který má za úkol vytahat z důvěřivých inzerentů další peníze, je tomu tak ale skutečně?

Pravda je taková, že real time bidding má nepochybně určitý silný potenciál, tedy alespoň do doby, než se vůči němu stanou uživatelé otrlými. V praxi to vypadá tak, že uživatel dorazí na stránku s reklamní pozicí a ještě před načtením reklamy se odešle do systému

nabídka imprese vč. anonymní cookie uživatele do tzv. Demand side platform systému zadavatele. Ten na základě tohoto vstupu vyhodnotí, za jakou cenu jejich klientům zaslaná imprese stojí a opět v reálném čase odešlou nabídku do vydavatelova systému (supply side platform). V SSD se o impresi utkají inzerenti v dražbě a vítěz obratem odešle kód banneru, následně se uživateli zobrazí cílená reklama.

Zní to trochu složitě a zdlouhavě, ale vězte, že celý proces proběhne v čase pod 100 milisekund.

Exit mobile version