Chromebooky chytly druhý dech, měl by se Microsoft začít bát?

ChromeOS z pohledu Googlu dlouho rozhodně nepředstavoval žádný úspěch. Statistiky společnosti NPD teď ale ukazují, že maloobchodní prodeje chromebooků letí strmě vzhůru, alespoň v USA. Co to znamená pro svět?

Chromebooky byly dlouho pokládány za propadák; když už se prodávaly, pak se pokládaly spíše za konkurenci tabletům než klasickým notebookům. To jsme byli cca v roce 2011.

I přes (mírně řečeno) rozpačité přijetí se ale situace změnila. Nástup chromebooků začal v loňském roce s další generací těchto zařízení, kdy se na trhu začala kromě Aceru a Samsungu více angažovat také společnost Lenovo, letos svoji podporu rozšířil i Intel.

Vánoce dřív než po roce

V segmentu nejlevnějších strojů začal nástup chromebooků v USA už před loňskými Vánoci. Poslední statistiky potvrzují, že tento trend nabývá na síle. V posledním kvartálu prodej chromebooků strmě roste (má samozřejmě odkud), zatímco notebooků s Windows stagnuje. Vzniká zde snad další nika, kde se Microsoft musí obávat o svoji dosavadní dominanci?

Čísla NPD konkrétně docházejí k výsledku, že po meziročním nárůstu nějakých 250 % tvoří dnes chromebooky v USA až 35 % prodaných notebooků. Poslední statistiky na Amazonu ukazují, že mezi 10 nejprodávanějšími notebooky je 5 zařízení s ChromeOS, 4 s Windows a desítku doplňuje Macbook Air. Podle NPD se mimochodem i notebooky Applu prodávají dobře a meziroční růst je zde asi 20 %. Když se k tomu navíc připočítá celkový růst trhu (36 %), má vyjít, že prodej zařízení s Windows víceméně stagnuje.

Steven J. Vaughan-Nichols na ZDNet dokonce jako příklad zmiňuje Dell – společnost u svého modelu Chromebook 11 nestačila uspokojovat poptávku, takže zařízení muselo být odebráno z nabídky v hlavním distribučním kanálu přes Dell.com a zájemci se k němu musejí dostat jinými cestami nebo se prostě smířit s tím, že na vyřízení objednávky si budou muset počkat. 46,7 % chomebooků prodaných na americkém trhu bylo podle NPD od Aceru.

Školství jako trh číslo jedna

V USA se má chromebookům dařit ve školství a pak u těch koncových uživatelů, kteří při nákupu notebooku zohledňují především cenu. Google přitom ChromeOS zamýšlel původně především jako zařízení pro firmy, vyzdvihovaly se nižší náklady na správu a lepší zabezpečení dat (cloud, webové služby namísto stahování a instalace aplikací). Tyto argumenty ovšem nepadly na úrodnou půdu. První generace zařízení získala pověst, že se hodí víceméně jen pro práci s internetem a webovými aplikacemi. S příchodem nové verze těchto zařízení to již není docela pravda a lze s nimi (především s Google Docs/Drive) bez problémů pracovat i off-line, nicméně jednou už chromebooky takovou pověst mají.

Situace v ČR

Co se týče situace na českém trhu, zatím zřejmě přetrvává nedůvěra většiny prodejců, opět možná v důsledku zkušenosti s předcházející generací těchto zařízení. V poslední době se objevilo oznámení, že Chromebook 2 od Samsungu začíná prodávat CZC. Ve statistikách prodávaných notebooků dle na Alza.cz dnes chromebooky nenajdete, stejné je to v tuto chvíli podle všeho na Kasa.cz. Bude třeba si tedy počkat, zda americký trend dorazí i k nám.

Hamletovská otázka pro ChromeOS

Jak tedy prozatím ChromeOS zhodnotit? Zatímco proti iPhonu uspěl Android poměrně rychle, proti iPadu to již trvalo mnohem déle a zde je náběh ještě pomalejší a úspěch vůbec ne jistý. Nicméně alespoň to z pohledu Googlu již na rozdíl od situace před třemi lety nevypadá na totální propadák. Na poslední konference Google I/O byl prezentován plán, že by na ChromeOS bylo možné spouštět také aplikace pro Android, což by tuto platformu dále zatraktivnilo, protože by ji propojilo s velmi rozsáhlým již existujícím ekosystémem.

Na druhé straně mohou ale poslední čísla Microsoft a jeho partnery vyprovokovat k nějaké masivnější slevové akci – a protože chromebooky dnes konkurují především cenou, může být jejich úspěch jen dočasný. Víme, jak nakonec dopadly netobooky, a třeba díky tabletům přestane segment levných notebooků brzy existovat zcela.

Exit mobile version