Cloud do Heliosu přivane mraky změn

JIří Hub, výkonný ředitel, Asseco Solutions

JIří Hub, výkonný ředitel, Asseco Solutions

S rozvojem cloudových řešení u lídra českého ERP trhu Asseco Solutions získají zákazníci nové možnosti a partneři nové příležitosti, říká výkonný ředitel Jiří Hub. Společnost se při vývoji svých řešení Helios věnuje také strojovému učení a umělé inteligenci, přičemž se zaměřuje především na využití těchto technologií v reálné praxi.

Jak se vaši zákazníci stavějí ke cloudu?

Zákazníci po nás cloud primárně nevyžadují. Cloud má pro ně některé jasné výhody, nicméně asi tak před deseti lety o něm přestali zákazníci mluvit jako o něčem důležitém. Zákazník chce, aby mu systém fungoval a v zásadě je mu jedno, v jakém prostředí. Do určité míry proto považuje cloud za technologickou záležitost a čím dál míň se zajímá o technologie. Podle mého odhadu je jen kolem 10 % z nich takových těch inovátorů, kteří se o technologie zajímají a chtějí ty nejmodernější, ti pak cloud vyžadují. Ostatní jej berou buď jako samozřejmost, nebo je to nezajímá.

Zažili jste při vývoji cloudových aplikací situaci, kdy jste si řekli „Nemá to cenu, sekneme s tím!“?

Mnohokrát, no jasně! Vždycky jsme si ale uvědomili, že tento směr je nezvratný. Myslím, že jsme přitom řešili úplně stejné problémy, jako všechny ostatní konkurenční firmy, které jsou na trhu pár desetiletí. Pokud „to“ má v cloudu fungovat opravdu perfektně, je zapotřebí to napsat v podstatě úplně znovu. Nejde to nějak předělat, přiohnout jen některé části systému.

V Asseco Solutions jdeme dvěma směry. Jednak vyvíjíme vlastní platformu, jednak vytváříme doplňky, cloudové služby, aplikace, kterými obalujeme standardní systémy. Avšak pokud se budeme bavit o něčem, co má fungovat za deset let, systém bude muset být z gruntu nový.

Preferujete vlastní platformu?

Určitě, abychom si rozuměli, u nás jde o platformu pro vývoj a provoz informačních systémů (IS), nikoliv o platformu typu operační systémy apod., nemyslíme tím platformu jako službu, PaaS. Jde o to, co jsme rozjeli už pro partnerský systém někdy před dvaceti lety, kdy partneři vyvíjejí aplikace přímo do naší platformy v podobě informačního systému.

Jak zákazníci k možnosti využití informačního systému v cloudu přistupují?

Zákazník si zpravidla na začátku porovná cenový model on-premise s cloudovým, a pokud je bude hodnotit pouze omezeně jako cenu za aplikaci, vždy se zatím finančně rozhodne pouze pro on-premise. Teprve když přijde diskuze na další výhody cloudové verze, že může mít menší IT oddělení, nemá problém s bezpečností, což je určitě důležité téma, nemusí se starat o aktualizace, pak teprve začne o cloudové verzi více přemýšlet.

Musíme se s ním podívat na celkové náklady na vlastnictví, TCO, za příštích pět let a započítat do nich všechny náklady, počínaje údržbou. Teprve pak zákazník vidí i další výhody. Důležité ale je, že když porovnávám provoz informačního systému v cloudu s jeho instalací on-premise, u zákazníka, je potřeba nehodnotit pouze z finančního hlediska.

Jakými dalšími výhodami cloudu argumentujete?

Za prvé musím zopakovat bezpečnost, ta bude stále důležitější. Velkým tématem jsou zatím i lidské kapacity, ať už jde o lidi z IT nebo těch, kteří systém spravují. Všichni víme, že lidské síly je u nás nedostatek, míru „nezaměstnanosti“ vede Česká republika nepřetržitě už nějakých pět let v průřezu všemi obory a IT je její výkladní skříní. Právě na tohle zákazníci také slyší, kde mohou ušetřit a věnovat se něčemu jinému.

Kolik zákazníků provozuje vaše aktuální verze softwaru a kolik jich je na těch starších, které už pravděpodobně ani nemají podporu?

Samozřejmě, údržba softwaru nás stojí nějakou energii. Zákazníci by měli používat verze, které jsou 100% aktuální. Nežijeme však v utopickém světě a nikde nic není na 100 %. Jednotlivé verze podporujeme zhruba tři roky, což ale neznamená, že nemáme zákazníky, kteří používají i starší verze. Jde však o jednotky procent, rozhodně ne o dvouciferné procento. Je to historicky ověřené, ať už šlo o přechod z DOSu na grafické prostředí Windows, o přechod milénia apod. V roce 2012 jsme koupili jednu firmu produkující výrobní software, který byl poměrně zastaralý. V zájmu dobrých vztahů jsme objeli všechny její zákazníky do jednoho, bylo jich do stovky. Řekli jsme jim, že jejich systém budeme podporovat ještě tři roky a že pak bude na nich, jestli zůstanou s námi, nebo si koupí něco jiného. Přesto se přesně 10 % z těchto zákazníků rozhodlo, že neudělají vůbec nic. V polovině roku 2015 jsme tento systém přestali podporovat a pokud vím, několik z nich, netuším, jak to dělají, ale stále používají ten starý systém.

Plánujete z dlouhodobého výhledu ukončení výroby softwaru instalovaného on-premise?

Na IT trhu nikdy neříkej nikdy. Jeden z našich softwarů jsme se před mnoha lety rozhodli dát do útlumového režimu a pouze jej podporovat. Zákazníci však byli konzervativní a dotlačili nás k jeho dalšímu rozvoji. Říci proto, že máme nějaké datum, ke kterému ukončíme vývoj a podporu našich systémů on-premise, je proto nesmysl. Nějakou predikci máme, ale až život ukáže.

O co dalšího se české firmy v oblasti informačních systémů aktuálně zajímají?

Strojové učení (Machine Learning – ML) a Umělá inteligence (Artificial Intelligence – AI) jsou pro nás určitě nejaktuálnějšími dalšími trendy. Dnes jsou to marketingové termíny, ale za pár let bude vše jinak. Jsou to oblasti, v nichž se IS mohou vyvíjet nejrychleji. ML je pro nás v reálné praxi nejdůležitější. Automatizace může výrazně ušetřit jak finance, tak kapacity, alespoň prozatím.

ML máme například i v účetnictví. Taková detekce anomálií v účetním deníku je velmi oblíbenou funkčností. Systém, stroj, si sleduje v celém objemu účetních transakcí, jak se vyvíjely, a která z nich vybočila, jestli účetní nezadala něco špatně, a systém to najde sám. Další možností je skladová evidence, kde máme detekci nestandardních cen na položce příjemek pro kontrolu skladníka, který tyto ceny zadává. Může se ukliknout a systém zabrání případné chybě v evidenčních cenách. Nakonec bych zmínil predikce vývoje, které stroj dokáže spočítat nejpřesněji, protože se umí učit z aktuálních dat a nemusí využívat statistických modelů, které pro danou firmu vůbec nemusí platit.

Určitě bych podtrhl automatizaci, ale velkým trendem je UX, User Experience, prostě uživatelská zkušenost. U zákazníků to funguje. Jak na ně systém působí, nebo jak příjemně se jim s ním pracuje, to považují za důležité stále více. Jde o „soft věc“ při rozhodování o koupi, ale má velkou budoucnost.

Stále důležitější bude také bezpečnost. Velkým tématem jsou zatím i lidské kapacity, ať už jde o lidi z IT nebo těch, kteří systém spravují. Všichni víme, že lidské síly je u nás nedostatek.

V současné i nejbližší době například intenzivně komunikujeme s našimi zákazníky ze segmentu Enterprise, aby přešli z ERP systému Helios Green na novější Helios Nephrite, který má navíc nové funkčnosti a výrazná vylepšení v oblasti UX. Zákazníka v podstatě nezajímá jeho IT, ale jeho byznys.

Jak důležitou součástí vašeho byznysu jsou vaši partneři?

Jsme firma s velkými zkušenostmi s partnery, jsme na nich tradičně postaveni a v partnerském modelu vidíme i svoji budoucnost. Nicméně společně se změnou přechodu našich systémů do cloudu se bude měnit i partnerská síť. Když to zjednoduším, tak dříve se dali rozdělit do tří skupin – obchodní, implementační, tedy poskytující služby, a v neposlední řadě partneři, kteří do systému vyvíjejí další moduly nebo zákaznické doplňky.

Vývojoví partneři mají do budoucna obrovskou příležitost, protože jsme se rozhodli, že do naší nové cloudové platformy ve druhé polovině roku 2022 umožníme, aby zde pro stejnou oblast bylo i více aplikací. Partnery nic limitovat nebude, naopak. A zákazník si bude moci vybrat z více možností.

Role obchodních a služby poskytujících partnerů bude určitě jiná, situace se začíná měnit už teď. V Asseco Solutions to bereme jako dvě rozdílné partnerské sítě. Interně tomu říkáme nová partnerská síť. Jsou do ní zahrnuti mnozí původní partneři, ale ne všichni. Pak ale přibývají noví, kteří se do starého on-premise modelu nechtějí vůbec pouštět.

Příležitosti tedy jsou nejen v prodeji nebo ve službách, ale i ve vývoji. Ve chvíli, kdy chceme rozsekat toho mastodonta ERP na jednotlivé díly, mají partneři z další skupiny příležitost vyvíjet další aplikace k ERP systémům a je to pro ně rychlejší. Úplně stejně jsou na tom obchodní partneři, kteří přecházejí z obchodního modelu per-persona do cloudového modelu per-click.

První část rozhovoru naleznete zde – Jiří Hub: Změna je život, stagnace smrt

Exit mobile version